actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2013, 23:32
Mathias.D*proost Mathias.D*proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 20
Inkt van de verpakking belandt in uw voedsel

Materiaal dat in contact komt met voeding, laat daarin sporen na. Een verpakking mag dan wel stof en water tegenhouden, voor sommige bestanddelen uit de kleurrijke inkt zijn ze doorlaatbaar, zegt Bruno De Meulenaer, professor in de vakgroep voedselveiligheid en -kwaliteit van de UGent, vandaag in De Standaard.

De inkt waarmee de verpakkingen van voedingswaren bedrukt zijn, bestaat uit 6.000 tot 7.000 verschillende bestanddelen. De verpakking houdt die niet allemaal tegen. De stoffen uit de inkt belanden dus in de voedingswaren. En sommige daarvan zijn niet onschuldig: een aantal verstoort het immuunsysteem of lokt zelfs kanker uit.

Sommige stoffen uit de inkt zijn zelfs al in heel kleine concentraties schadelijk voor de gezondheid, zegt De Meulenaer. "Zo zijn er bestanddelen waarbij de toelaatbare grens bij slechts tien microgram per kilogram voeding ligt. De inkt van een verpakking kan dus schadelijk zijn voor de gezondheid."

Volgens de professor zijn er geen wettelijke regels voor de bestanddelen die inkt van verpakkingen mag bevatten. "Er zou een lijst moeten komen van stoffen die producenten in hun inkt wél mogen gebruiken. De gevaarlijke stoffen zouden dan taboe zijn. Op die stoffen kan voeding dan gescreend worden. Hetzelfde zou ook voor de lijmen moeten gelden waarmee de verpakkingen dichtgeplakt worden."

Belgische en Nederlandse experts beraden zich morgen op een symposium in Breda over de vraag hoe veilig onze voeding is eens verpakkingsmateriaal, plastic kommetjes of metalen scheplepels er hun sporen in hebben achtergelaten.

Mening: Ik vind dit artikel maatschappelijk relevant omdat de stoffen in de inkt slecht zijn voor de gezondheid. Ik vind dat de 'schuld' in de eerste plaats bij de inktproducenten ligt. Zoals in het artikel staat, zou men een lijst met toegestane inkt moeten voorzien. Ze moeten dan zorgen dat de inkt die ze gebruiken geen schadelijke stoffen bevat en dus niet slecht is voor de gezondheid van de mens. Ik vind het goed dat ze dit onderzocht hebben, want hierbij blijven weer tal van mensen van ziekten bespaard.

Bron:http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1743409/2013/11/20/Inkt-van-de-verpakking-belandt-in-uw-voedsel.dhtml
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st November 2013, 14:03
willem.van.huffel willem.van.huffel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 73
Het is toch wel verrassend dat dit soort zaken altijd jaren later boven water komen. Waarom nu en niet toen ze ermee begonnen? Al moet ik eerlijk toegeven, ik denk dat ze daar niet zoveel aandacht aan besteden. Althans de ene producent zal er meer aandacht aan besteden dan de andere. Wat eigenlijk niet correct is. Ik vraag me dan wel af wat ze hier aan kunnen doen? Is er zelfs iets dat we hieraan kunnen doen? Je zou kunnen zeggen een dikkere verpakking, maar dat is niet zo milieuvriendelijk.
__________________
It is amazing just how deep the principle of war is rooted in human nature. My archives contain war stories that are thousands of years old. Although the strategies have evolved, the motives seem to remain the same. Greed, envy, power and possessions always play a central role ...
(anno 2070 producers, E.V.E.)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.