actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2011, 00:19
Veronique.Peeters's Avatar
Veronique.Peeters Veronique.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Booischot
Posts: 98
Lerares steekt zichzelf in brand tijdens speeltijd voor ogen leerlingen en collega

Zwaar verbrand, niet in levensgevaar; problemen met leerlingen werden lerares wiskunde te veel. Drama speelde zich af in lyceum met 3.100 leerlingen. © afp

In de Zuid-Franse stad Béziers heeft zich een vreselijk drama afgespeeld in een school. Een lerares wiskunde was zo wanhopig door aanhoudende problemen met haar leerlingen dat ze zich op de speelplaats overgoot met benzine en zichzelf in brand stak. Een grote groep leerlingen en leraars van de school waren getuige van haar zelfmoordpoging tijdens de speeltijd. Enkele leerlingen en leraars konden het vuur snel blussen. De 44-jarige lerares werd met zware derdegraadsbrandwonden per helikopter afgevoerd naar het ziekenhuis. Volgens de eerste berichten zou ze haar wanhoopsdaad overleven.

Problemen op school zijn bij ons ook heel actueel, maar het kan dus niet enkel de leerlingen maar ook de leraars diep treffen en wanhopig maken. Het lyceum Jean-Moulin, waar in totaal liefst 3.100 leerlingen les volgen, in Béziers is nog altijd in shock na de extreme gebeurtenissen van de ochtend.

Vergadering
De 44-jarige lerares wiskunde had al een tijdje een pijnlijk conflict met haar leerlingen, die haar onderwijsmethoden te streng en te strict vonden. Gisteren had ze daarover een vergadering belegd met de leerlingen, maar die was in het grootste tumult verlopen. Blijkbaar heeft de gepeste lerares die vergadering heel slecht verteerd. Vanmorgen kwam ze niet opdagen voor haar eerste lesuur, maar bij de speeltijd om 10 uur was ze weer paraat.

Luid roependToen gebeurde het onwaarschijnlijke. Met een jerrycan bezine in de hand ging de lerares in het midden van de speelplaats staan en luid roepend overgoot ze zich met benzine. De leerlingen en leraars die vlakbij haar stonden, konden meteen ingrijpen met brandblusapparaten en het vuur was snel geblust. Samen met de snelle interventie van de hulpdiensten (die het slachtoffer per helikopter wegbrachten) hebben ze bijgedragen tot de miraculeuze redding van de vrouw. Ze ligt wel met zware derdegraadsbrandwonden in het ziekenhuis van Montpellier, maar zou niet meer in levensgevaar zijn.

Psychologische hulp
"Mijn collega's, de leerlingen zijn net als de hele school in zware shock", zegt een van de leraars. "We hebben snel een cel met psychologisch hulp opgericht met psychologen en schoolartsen. Dit is een echt drama. Het is een daad die een diep onbehagen aantoont. Volgens mij ligt een samenloop van professionele en persoonlijke problemen aan de basis van deze wanhoopdsdaad."

Depressief
De lerares zou depressief geweest zijn en de problemen en het pestgedrag met haar leerlingen niet meer aangekund hebben. De minister van Onderwijs Luc Chatel heeft in een eerste reactie laten weten dat hij de verbijstering en het verdriet van de hele middelbare school deelt en alle elementen zal proberen te verzamelen om te begrijpen hoe dit is kunnen gebeuren. (kh)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...collega-s.dhtml

--------------------------------------------------

Dit artikel leek mij op het eerste zicht maar 'boecht'. Maar bij nader inzien komt het volgens mij op de actualiteitssite van onze opleiding zeker tot zijn recht! Er wordt dezer dagen vaak gezegd dat 'de jeugd mondiger geworden is'. Dit is volgens mij enerzijds een terechte opmerking maar anderzijds vind ik het ook belangrijk dat er wederzijds respect is tussen de leerkracht en de leerlingen. Volgens mij gebeurt dit niet altijd door streng en strikt te zijn (dit kan blijkbaar helemaal verkeerd uitdraaien), maar door meer te luisteren naar de leerlingen en ervoor te zorgen dat er voldoende interactie is. Als men een goede klassfeer kan creëren komen dit soort ‘ongevallen’ minder vaak voor. Ik denk dat het bij dit voorval ook duidelijk is dat we geen open school cultuur hebben en dat leerkrachten niet genoeg als 'team' werken. Wanneer er samen naar oplossingen voor dergelijke problemen gezocht wordt (leerkrachten onderling dan) zou men al een grote sprong voorwaarts maken!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th October 2011, 13:13
marloe.vanherck marloe.vanherck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Retie
Posts: 88
Als ik terugdenk aan de middelbare school, hoorde ik vaak dat mevrouw X of meneer Y depressief was geworden. Ik dacht dan altijd: 'Ik hoop dat dit niet met mij gebeurt als ik leerkracht word.' Maar ik kon in eerste instantie niet begrijpen waarom depressiviteit bij leerkrachten zoveel voorkwam.
Maar als ik er nu bij nadenk krijgen leerkrachten het soms wel zwaar te verduren. Er zijn leerlingen die denken dat ze alles mogen zeggen tegen hun leerkrachten. Een onschuldige aanraking wordt seksuele intimidatie. Een leerkracht die een leerling op zijn plaats zet is meteen te streng. Vroeger had je deze problemen volgens mij veel minder. Leraren waren strenger maar leerlingen respecteerden hen. Dit is in sommige gevallen beter dan de losse sfeer die voor veel leerkrachten zo ideaal lijkt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th October 2011, 14:12
Kira-Lynn.Moris Kira-Lynn.Moris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Booischot
Posts: 23
Dat is inderdaad waar. Ik sluit me aan bij de commentaar hieronder. Vroeger was het de leerkracht die de regels stelde. Nu zijn het precies de leerlingen die alles in handen hebben. Een te strenge uitspraak van de leerkracht is al goed voor een onverwacht, boos telefoontje van de ouders! Van mij zou er terug wat meer discipline mogen zijn, dan zouden ze in ieder geval geen brandende lerares gehad hebben.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th October 2011, 15:41
Annelies.Roofthooft Annelies.Roofthooft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 106
Ik vind het heel erg om te lezen dat het gedrag van de leerlingen dezer dagen al zo geëvolueerd is dat het leerkrachten tot zelfmoord aanzet.
Het artikel stemt zeker tot nadenken!
Leerkrachten zouden sneller hulp moeten krijgen wanneer zij problemen hebben met een klas die zodanig groot worden dat de leerkracht het niet meer aankan.
Ook leerlingen moeten meer beseffen welke dingen zij kunnen aanrichten met hun wangedrag.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th October 2011, 16:40
henrothy.robine henrothy.robine is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: beerse
Posts: 81
Ik kan me aansluiten bij de meeste reacties die al gegeven zijn. Als leerkracht is het belangrijk dat je op tijd aan de alarmbel trekt. Als deze leerkracht vroeger had laten weten dat zij problemen had met een bepaalde klas, had dit voorval misschien vermeden kunnen worden. Ze heeft wel een vergadering belegd met haar leerlingen, maar volgens mij was het al te laat. Met alle respect voor de vrouw in kwestie, enkel aan de leerlingen zal dit ook niet liggen. Ik kan me voorstellen dat leerlingen je ver kunnen drijven, maar om jezelf in brand te steken, moet je volgens mij ook persoonlijke (psychologische) problemen hebben.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 17th October 2011, 20:27
Elke.Verreyt Elke.Verreyt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Herentals
Posts: 23
Ik vind dit zeker zeer erg voor de leerkracht in kwestie, gepest worden door de leerlingen tot aan een zelfmoordpoging toe. Toch vind ik het aan de kant van de leerlingen ook erg. Voor sommige leerlingen is het toch wel traumatisch om zoiets te zien gebeuren en zeker van personen die het goede voorbeeld moeten geven aan de jeugd. Persoonlijk ben ik van mening dat de "schuld" bij bijde partijen ligt: de leerlingen door het pesten van de leerkracht; de leerkracht door misschien te laat te hebben willen ingrijpen of onvoldoende rekening te hebben gehouden met de leerlingen.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 17th October 2011, 20:35
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Lerares steekt zichzelf in brand tijdens speeltijd voor ogen leerlingen en collega

Ik was volledig verbaasd toen ik het artikel had gelezen in de krant. Nu verschijnt het ook op actualiteit, wat handig is om op te reageren. Ik vond het verschrikkelijk dat een vrouw, een lerares, zichzelf in brand had gestoken omwille van pesterijen. Langs de ene kant is dit verschrikkelijk voor het slachtoffer van de pesterijen en haar nabestaanden. Zoiets kan gewoonweg niet goedgepraat worden. Pesten zat in dit geval al in een ver stadium, anders is het onmogelijk dat zij nog maar dacht aan zelfmoord. Bovendien moet het ook een grote shock zijn geweest voor de leerlingen. Zij waren zich misschien niet bewust van wat zij hun lerares hebben aangedaan, maar ze moeten wel gans hun leven dit voorval meedragen. Ik hoop dat zij hier een belangrijke les hebben uit geleerd, wat wel het minste is dat er van hen verwacht wordt. Voor hen zal dit ook zwaar worden om dit te verwerken, om nog maar te zwijgen over schuldgevoelens.
Ik hoop dan ook dat scholen meer aandacht besteden aan hun leraren en eventueel pesterijen op school zodat een herhaling van dit voorval nooit meer kan voorvallen. Ik vraag mij dan ook meteen af waarom andere collega's niet ingrepen terwijl die pesterijen al aan de gang waren. De vrouw was depressief, dus moesten anderen zo en zo iets gemerkt hebben? Ik vind het maar een vreemde situatie dat niemand iets heeft ondernomen, maar ik kan ook verkeerd zijn!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.