actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th April 2015, 09:49
M*RIE.MOONS1 M*RIE.MOONS1 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Itegem
Posts: 40
Adriaenssens: ‘Leerkrachten te weinig opgeleid om leerlingen met psychische problemen

'Leerkrachten zijn momenteel te weinig opgeleid om jongeren met psychische problemen in te schakelen in het reguliere onderwijs’, zegt jeugdpsychiater Peter Adriaenssens tijdens een persontmoeting in Leuven. Jongeren met psychische problemen in een gewone klas zijn volgens Adriaenssens een aanwinst voor iedereen ‘mits een goede aanpak’.

‘Integratie in een klas met gewone leerlingen biedt de psychisch zieke jongere ontzettend veel kansen om dingen bij te leren die hij of zij elders niet krijgt’, zegt Peter Adriaenssens. ‘Mits een goede aanpak levert zijn aanwezigheid in een gewone klas winst op voor iedereen.’

‘Het probleem is dat leerkrachten hiertoe momenteel weinig opgeleid zijn. Ze moeten te allen tijde beroep kunnen doen op de expertise van de leerkrachten uit ziekenhuisscholen die de nodige ervaring hebben.’

M-decreet

De kinder- en jeugdpsychiater is er wel van overtuigd dat er slechts kleine aanpassingen zullen nodig zijn. Dat zei Adriaenssens tijdens een persontmoeting in Leuven. Hij probeerde de koudwatervrees weg te nemen voor het M-decreet dat vanaf volgend schooljaar in uitvoering gaat. Daardoor zullen leerkrachten meer en meer geconfronteerd worden met dergelijke leerlingen.

De aanwezigheid van de leerlingen biedt volgens Adriaenssens verschillende opportuniteiten. ‘Zowel de jongeren met psychische problemen als de andere jongeren doorgaan een leerproces dat hen als volwassene ten goede zal komen.’

Aanleiding voor de persontmoeting was een studiedag in Leuven van het Platform voor Onderwijs aan Zieke Leerlingen in Vlaanderen (POZILIV), die de hele sector van onderwijs aan zieke kinderen vertegenwoordigt. Woordvoerder Ludo Govaerts is voorstander om per provincie een aanspreekpunt op te richten waar leerkrachten, onderwijsdirecties, CLB’s en ouders terechtkunnen met vragen over deze problematiek.

bron: De Standaard, geraadpleegd op 30-04-2015

eigen mening: Ik heb persoonlijk het M-decreet steeds een goede evolutie gevonden. Ik had echter steeds de vrees dat dit te moeilijk zou worden voor de leerkrachten. Mits ik zelf studeer voor leerkracht, had ik steeds de vrees dat ik dit niet zou kunnen. Ik denk dat dit namelijk veel zorg met zich meebrengt. Zorg waarvoor je misschien niet altijd de nodig kennis en tijd voor hebt. Dat jeugdpsychiater Peter Adriaenssens ook aan deze nadelen denkt vind ik een nog betere evolutie. Het stelt me gerust dat hij zegt dat leerkrachten enkele aanpassingen moeten gaan doorvoeren. Ik hoop dan ook dat iedereen naar hem gaat luisteren. Leerkrachten moeten een extra bijscholing gaan volgen om deze vernieuwing aan te kunnen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th May 2015, 00:17
m#thias.van nuffelen m#thias.van nuffelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hulshout
Posts: 85
Ik ben het eens met M*rie. De leerkrachten van tegenwoordig zijn gewoon niet genoeg opgeleid om op een academisch correcte manier jongeren die psychische problemen te begeleiden. Ik ben van mening dat de leerkrachten van tegenwoordig een goede opleiding krijgen. ik maak echter wel de kanttekening: zijn we na deze 3 jaar van studeren klaar zijn om meteen aan de slag te gaan? Dat denk ik niet. We krijgen door onze opleiding een brede basis mee in verband met psychisch zieke jongere , maar is dit voldoende? Sommige vinden dit voldoende, andere niet. Dit hang van persoon tot persoon af. Ik ben van mening dat dit niet voldoende is, ik deel dus de mening van mijnheer Adriaenssens. Voldoende bijscholingen kunnen er voor zorgen dat leerkrachten meer informatie vergaren en ook dat ze deze jongeren beter kunnen begeleiden. Leerkrachten uit ziekenhuisscholen komen dagelijks in contact met zulke jongeren, zij bezitten een soort van expertise op dat vlak. Het is nu net die expertise die elke leerkracht zou moeten bezitten, vind ik, zodat we die jongeren nog beter kunnen begeleiden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.