actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th June 2013, 00:46
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation 10 redenen waarom NSA-klokkenluider Snowden aan de alarmbel trok

10 redenen waarom NSA-klokkenluider Snowden aan de alarmbel trok


NSA-klokkenluider Guy Snowden onthulde dat de Amerikaanse overheid massaal uw telefoons en e-mails in de gaten houdt. Daar had hij veel redenen toe. 'Dit is belangrijker dan een gelukkig leven met mijn vriendin en een goed betaalde job in het paradijs'



Guy Edward Snowden werkte als dikbetaalde computerexpert voor de Amerikaanse inlichtingendienst NSA. IT-ers hebben gemeen met uw buurvrouw dat ze alles zien wat er te zien valt. Snowden ontdekte zodoende dat de Amerikaanse overheid, met steun van bedrijven als Apple en Microsoft, via het PRISM-programma structureel en massaal informatie aftapt van miljoenen burgers. Hij is de VS ontvlucht en verblijft nu in Hong-Kong. In The Guardian en The Washington Post geeft hij enkele redenen om zich de toorn van de Amerikaanse inlichtingendienst op de hals te halen (hij riskeert gevangenisstraf als hij veroordeeld wordt wegens spionage).


1. Omdat hij zich zorgen maakte over hoe makkelijk het is mensen te bespioneren

Gezien de levensstijl van tegenwoordig is ‘het internet een televisie die jou bekijkt’, aldus Snowden in The Washington Post. ‘De meerderheid van de mensen in ontwikkelde landen brengen nogal wat tijd door op het internet. Overheden misbruiken die nood aan het internet om hun macht meer dan nodig en gepast is uit te breiden.


2. Omdat hij bang is voor een staat die alles in de gaten houdt

‘Op dit moment in de geschiedenis is de grootste bedreiging voor onze vrijheid de alomtegenwoordige staat. De angst daarvoor is gerechtvaardigd. Ik ben niet tegen inlichtingendiensten, maar het automatische, massale verzamelen van gegevens lijkt mij een grotere bedreiging van de instellingen en een vrije samenleving dan genegeerde rapporten van de veiligheidsdiensten. En bovendien is het de kost niet waard.’


3. Om andere klokkenluiders aan te sporen

‘Ik wilde anderen tonen dat ze kunnen winnen als ze de stap durven zetten.’


4. Om mensen te tonen wat meestal voor hen verborgen blijft

Het publiek verdient volgens Snowden een uitleg over de motieven achter het grootschalige verzamelen, ‘buiten de grenzen van de democratie’, van private gegevens. ‘Mijn belangrijkste motivatie is de mensen laten zien wat in hun naam, tégen hen gebeurt.’


5. Omdat dergelijk beleid een publiek debat verdient

‘Ik hoop dat hier een mondiaal debat van komt over welke wereld we willen.’ Dat debat mag volgens Snowden niet enkel binnen de Amerikaanse overheid gevoerd worden.


6. Omdat het uitbrengen hiervan belangrijker is dan een gelukkig leven met zijn vriendin en een ‘goed betaalde job in het paradijs’

‘Als je bereid bent comfortabel maar niet vrij te leven, dan kan je elke dag je dikke loonbrief ophalen, verdiend met relatief weinig werk dat ingaat tegen het algemeen belang. Maar als je beseft dat de wereld die je helpt creëren er een is die steeds slechter zal worden, omdat de volgende generaties dit soort wetten zullen uitbreiden, dan ben je bereid elk risico te aanvaarden. Ik ben bereid die risico’s te nemen omdat mijn geweten het niet toelaat dat de Amerikaanse overheid privacy, vrijheid op het internet en basisvrijheden vernietigt.


7. Omdat hij het kon

‘Ik heb geen bijzondere talenten, ik ben net als iedereen. Gewoon iemand die kijkt naar wat rondom hem gebeurd en dacht: ‘Dit kan niet’. Het publiek moet beslissen of dit allemaal kan en mag.’


8. Niet voor de naam

‘Ik ben bijna mijn hele volwassen leven een spion geweest, ik hou er niet van in de belangstelling te staan.’ Snowden zegt geen aandacht te willen, omdat het verhaal niet over hem gaat. ‘Het moet gaan over wat de Amerikaanse overheid doet.’


9. Omdat wat hij zag hem het gevoel gaf in een sciencefiction-roman over een totalitaire staat te leven

‘Ze willen alles weten over alles wat gedaan en gezegd wordt in de wereld. Zelfs als je niets misdoet, houden ze je in de gaten en houden ze alles bij. Ze willen alles kunnen natrekken: elke discussie met een vriend, elk ‘fout’ telefoontje, elke beslissing die je ooit nam. Zodat als iemand je ooit verdacht vindt, ze je perfect onschuldige leven kunnen uitpluizen om er verdachte elementen uit te halen en je zo als boosdoener afschilderen.’


10. Omdat hij houdt van privacy

‘Ik wil niet leven in een wereld zonder privacy. Want in zo’n wereld is geen plaats voor intellectuele ontwikkeling en creativiteit.’


Blog Knack, 10-06-2013 (Simon Demeulemeester) C° The Guardian
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd June 2013, 14:57
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Veel minder vrij dan we denken

Veel minder vrij dan we denken

Oscar van den Boogaard


Ik ben al een week in Hongkong. Het is hier bloedheet en vochtig. Je hebt het gevoel met z’n allen in een stoombad opgesloten te zitten. Ik ben uitgenodigd als writer in residence en ontmoet kunstenaars en schrijvers in de hele stad. Iedereen praat over Snowden. Is hij al gevonden? Heeft iemand hem ergens gezien? Staat zijn vliegtuig naar IJsland klaar? Het is daar beslist minder warm en vochtig dan hier.


Op het dakterras van een penthouse met uitzicht over de halve stad zegt een zwoele Française dat prostituees door de politie worden ingezet om op beelden van Snowden te kunnen achterhalen in welk hotel hij logeert. Voor het Amerikaanse consulaat zie ik mensen demonstreren. Ik lees ‘Defend Free Speech’, ‘Protect Snowden’ en ‘No Extradition’. Onder een foto van de Amerikaanse president staat ‘Big Brother Obama’.

Laten we ons niet bij de neus nemen. Anders dan de Amerikaanse regering het laat uitschijnen, is niet het feit dat Snowden de klok heeft geluid choquerend, maar dat wat hij aan het licht heeft gebracht. ‘Inzake defensie verwerpen we de valse keuze tussen onze veiligheid en onze idealen’, zei Obama vier jaar geleden tijdens zijn inaugurale rede. Ik dacht toen dat hij bedoelde dat aan het concept van vrijheid niet te tornen valt. Maar die vrijheid blijkt nu met terugwerkende kracht gehavend. Was het beter om in de illusie te leven dat big brother Obama niet bestaat? Liever de waarheid dan de illusie.

Snowden zou volgens de Amerikaanse regering met zijn klokkengelui de staatsveiligheid in gevaar hebben gebracht.

Wat een bliksemafleider! Het gevaar dat onze privacy wordt geschonden, is een veel groter gevaar. Rechtvaardigt het doel de middelen? Ik zeg nee.

‘Een bescheiden inbreuk op de privacy’, noemt Barack Obama de afluisterprogramma’s zelf. Het zou ons helpen om terreuraanslagen te voorkomen. Het doet een beetje pijn, maar daarna voel je er niets meer van. Dat is te simplistisch! Dat je spionage-instrumenten gebruikt om terroristen in de gaten te houden, lijkt me absoluut verdedigbaar, maar om dan meteen de hele mensheid als een potentiële terrorist te zien en de informatie van alle internetgebruikers op te slaan, is ronduit schandalig. Wie heeft de toestemming gegeven? Moet in een democratie niet alles transparant zijn? En democratisch controleerbaar? Alleen in een totalitaire staat is zoiets mogelijk.

Of is oorlogstijd een uitzondering? Zijn we zonder dat we dat weten in oorlogstijd beland?

In een vrij land heeft de overheid absoluut geen zaken met jouw telefoneer- en internetgedrag. Ook al zegt Obama dat hij niet in de inhoud daarvan geïnteresseerd is, alle informatie wordt intussen wel opgeslagen in monstrueuze elektronische opslagplaatsen. Dat Facebook en Google die informatie zelf bewaren en vervolgens doorspelen, is in den beginne al onaanvaardbaar.

We zijn veel minder vrij dan we denken, juist nu we het gevoel hadden via Facebook en Google vrijer dan ooit te zijn. Daarom heeft Snowden aan de bel getrokken. Omdat vrijheid niet te combineren is met totale controle. 1984 is nu.

Snowden spreekt tot de verbeelding. Hij heeft de status van een verlosser. Hij brengt de waarheid aan het licht. Je kunt niet genoeg waarheid in de wereld hebben. Dat is de taak van journalisten. Van politici kun je zoiets helaas nooit verwachten.

Hij is nu verstopt op Chinees grondgebied. Het is hallucinant dat iemand die komt uit het hart van de zogenaamde vrije wereld, nu zijn heil moet gaan zoeken in iets wat die vrije wereld een totalitair regime noemt.

Edward Snowden wordt een verrader genoemd. Een narcist, een loser en een gevaar voor de Amerikaanse nationale veiligheid. Ook wordt over hem beweerd dat hij paranoïde is. Ik moet hier de Amerikaanse schrijver William Burroughs citeren. ‘Sometimes paranoia’s just having all the facts.’ Dit zou kunnen betekenen dat het de Amerikaanse regering is die paranoïde aan het worden is. In het bezit van al die ‘facts’ van al die burgers die via Facebook en Google worden opgeslagen. Je zou ook kunnen zeggen dat Snowden, die alle feiten kende, paranoïde aan het worden was, maar door de klokken te luiden is hij daar tenminste van af. In het hele verhaal is hij de meest normale en evenwichtige mens.

Ik zie Snowdon hier in Hongkong overal. In de kunstgaleries, het zwembad, zojuist nog op het strand. Iedere man of vrouw voor wie privacy een essentieel bestanddeel van vrijheid is, en voor wie die vrijheid belangrijker is dan het denken vanuit angst, is een Snowden. Met zijn klokkengelui dient hij de mensheid.


DS, 22-06-2013 (Oscar vanden Boogaard)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.