actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd June 2014, 19:03
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Alle partijen moeten racisme veroordelen

‘Alle partijen moeten racisme veroordelen’

Alle politieke partijen moeten zich inzetten tegen racisme. Dat heeft Jozef de Witte, directeur van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding, gezegd in De Ochtend op Radio 1.
Maandag riep VRT-journalist Peter Verlinden de N-VA op om te reageren op de racistisch getinte uitspraken van onder meer Vlaams Belang-kopstuk Filip Dewinter tijdens de kiescampagne. Die had in een verkiezingstoespraak de verbruining het grootste probleem in ons land genoemd. Verlinden richtte zich specifiek tot N-VA omdat die partij volgens hem bij de jongste verkiezingen een groot deel van de aanhang van Vlaams Belang wegsnoepte.
Maar Jozef De Witte vindt niet dat N-VA als enige moet reageren. ‘Bart De Wever heeft zeer duidelijk en bij herhaling te kennen gegeven dat hij op geen enkele wijze wenst samen te werken met het Vlaams Belang en dat hij het gedachtegoed van die partij absoluut verwerpelijk vindt. Hij is daar altijd glashelder in geweest’, reageert Jozef de Witte, die eraan toevoegt dat alle partijen zich moeten afzetten tegen racisme. ‘Je moet aan Bart De Wever niet vragen wat elke politicus kan doen.’
De Witte wil verder ook dat de politiek eindelijk werk maakt van een interfederaal plan tegen racisme. Op de antiracismeconferentie in Durban in 2001 engageerde ons land zich om racisme, raciale discriminatie en alle vormen van intolerantie te bestrijden met een actieplan. België herhaalde dat voornemen sindsdien wel, maar voerde het nog niet uit. Vorige maand tikte het VN-Comité inzake de Uitbanning van Rassendiscriminatie onze overheden daarvoor nog op de vingers.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140603_01127847
Datum: 03/06/2014 om 08u43


Mening

Racisme, dit woord geeft mij gemengde gevoelens. Wanneer spreek je van racisme? Bij een vervelende opmerking? Wanneer iemand jou plaagt? Wanneer iemand jou pest? Bij fysiek geweld? … ? De ene persoon zal sneller het woord ‘racisme’ gebruiken dan de ander. Daarom vind ik dit begrip op zich een relatief gegeven. Er zijn ook mensen die hier misbruik van maken. Hoe vaak komt het voor dat mensen dit woord gebruiken om er zelf beter uit te worden?

Bij racisme denkt iedereen spontaan aan blanke mensen die op een negatieve manier kijken naar mensen met een andere huidskleur en/of andere godsdienstige achtergrond. Omgekeerd komt ook voor, zelfs meer dan je zou denken. Als blanke mensen een opmerking geven over iets wordt de term ‘racisme’ al snel naar boven gehaald, wanneer dit andersom voorkomt wordt er gezwegen. Er worden veel opmerkingen gegeven tegenover blanke mensen, maar hierbij wordt nooit gesproken over racisme. Dit blijk normaal te zijn. Hier wil ik maar mee zeggen dat het van beide kanten moet komen. Oké, racisme moet vermeden worden. Hierbij moet racisme breed genomen worden. Zowel racisme van blanke mensen als tegen blanke mensen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd June 2014, 21:09
D*an.Yskout D*an.Yskout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hallaar
Posts: 135
Als ik de uitspraken van De Winter hoor is dit wel degelijk racisme. 'Niet de vergrijzing, maar de verbruining is het probleem!'. Als ik het immigratieplan van Vlaams-Belang dan ook nog eens lees, dan zie je een ongelooflijke hoeveelheid racisme. Het komt er op neer dat er enkel blanken in ons land (en dan nog liefst Vlaanderen enkel) mogen blijven en geen kleurlingen. Dat doet me een beetje denken aan het Übermensch gedachtegoed.

Wat mij ook vooral opvalt is dat hij enkel haat uit naar het Arabische ras. Dit is bij mij het toppunt van racisme. Hij viseert één bevolking en zegt dat deze bevolking de laagste ter wereld is. Daarboven zet hij één bevolking boven alles en iedereen, namelijk de Vlaming.

Voor de zekerheid heb ik de definitie van racisme opgezocht.
Racisme: "elk onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur gebaseerd op ras, huidskleur, afstamming, of nationale of etnische oorsprong die het doel of effect heeft van opheffing of aantasting van erkenning, genieting of uitoefening, op basis van gelijkwaardigheid, van mensenrechten, en fundamentele vrijheden in het politieke, economische, sociale, culturele of enig ander veld van het openbare leven".
Ik geef Sofie ook gelijk dat dit van twee kanten kan komen en niet enkel blank naar andere volkeren.

Om te sluiten vind ik wel dat de politici een krachtig signaal kunnen geven naar Vlaams-Belang. Elke partij die niet reageert keurt in mijn ogen het gedrag goed. Ook vind ik dat N-VA zeker een signaal van afkeuring moet geven aangezien veel Vlaams-Belang kiezers nu voor N-VA hebben gestemd. Ik hoop dat deze kiezers (en ook N-VA) beseffen dat deze partij geen tweede Vlaams-Belang word.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.