actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th May 2014, 21:24
L*ze. Verhaegen L*ze. Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Veerle
Posts: 150
Kris Peeters (CD&V) wil opnieuw af van samenvallende verkiezingen

Als het van Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) afhangt, is het de laatste keer geweest dat de Vlaamse en federale verkiezingen samenvallen. Dat zei hij zondag in De zevende dag. Gevraagd naar meer uitleg, zegt Peeters dat hij 'ervan uitgaat dat het Vlaams Parlement ervoor zal zorgen dat er na 2014 geen samenvallende verkiezingen meer zullen zijn'.

Het is niet de eerste keer dat Peeters openlijk betreurt dat de Vlaamse en de federale verkiezingen op dezelfde dag gehouden worden. Het opvallendste pleidooi daarvoor hield hij in september vorig jaar tijdens een gastcollege aan de Universiteit Gent.

'Als volwassen deelstaat', licht hij zondag toe aan Belga, 'heeft Vlaanderen er recht op dat we aan de kiezer voorleggen wat we hebben gedaan en dat de politieke partijen kunnen zeggen wat ze zo al aan de kiezer voorstellen als die voor hen kiest.'

Hoe Peeters de verkiezingen precies wil loskoppelen, is niet helemaal duidelijk. In ieder geval hoopt hij dat een (bijzondere) meerderheid in het volgende Parlement daartoe bereid zal zijn. 'Dat is een democratisch argument: het Vlaams beleid kan dan door de kiezer afzonderlijk worden beoordeeld.' Met de inwerkingtreding van de zesde staatshervorming wint dit argument alleen maar aan kracht, zegt Peeters, 'aangezien het zwaartepunt nog meer verschuift naar de deelstaten, en het Vlaams beleidsniveau nog belangrijker wordt voor de mensen'.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140511_01101017

Mening: Ik ben het eens met de mening van Kris Peeters, de mensen hebben recht om te weten op wie en wat ze stemmen. De politieke partijen kunnen veel zeggen wat ze gaan veranderen en wat hun ideeën zijn naar de toekomst toe. Ik vind het belangrijk dat de kiezer kan zien dat de partijen hieraan al gewerkt hebben en dat ze dan kunnen stemmen op wie ze willen. Maar misschien is het vermoeiender ook want dan moet men 2 dagen vrijmaken en mensen aanspreken om de stemmen te sorteren en dergelijke, dit vinden de inwoners dan misschien ook weer niet goed.

Laatst aangepast door L*ze. Verhaegen : 11th May 2014 om 21:29.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th May 2014, 20:04
A*strid.Bastiaens A*strid.Bastiaens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zandhoven
Posts: 100
Ik ben het niet eens met Kris Peeters. Mensen gaan nu al tegen hun zin stemmen. Als het allemaal op dezelfde dag valt, dan hoeven we maar één zondag op te offeren. Indien alle verkiezingen apart worden georganiseerd, moeten de mensen meerdere zondagen vrij houden. De opkomstplicht verplicht ons om te gaan stemmen. Als je deze zou afschaffen dan zie ik wel mogelijkheden om de verkiezingen apart te organiseren. Maar dan zitten we weer met het probleem dat er misschien weinig opkomst zal zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th May 2014, 00:51
D*an.Yskout D*an.Yskout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hallaar
Posts: 135
Kris Peeters heeft volgens mij wel gelijk. Hij wilt zijn programma voor het Vlaamse parlement komen verdedigen in het debat, maar moet tegen Bart De Wever debatteren over federale onderwerpen. Zo kan je je programma niet komen verdedigen.

Er is één grote oplossing voor dit alles. De opkomstplicht afschaffen. Dit zou goed zijn aangezien er veel mensen niet willen gaan stemmen. Deze 'foertstemmers' (kiezers die de meest populaire partij of vertrouwde partij aanduiden ook al weten ze niets van het partijprogramma, maar ze moeten stemmen) zouden dan al niet komen opdagen. Dit is goed voor het beleid want zo is het geen populariteitsverkiezing, maar echt om inhoud. Als deze 'foertstemmers' daarna gaan klagen over de uitslagen hebben ze geen paal om op te staan want zij zijn niet gaan stemmen. Zo kunnen de Vlaamse en federale verkiezingen niet gelijk komen wat de ideologie/inhoud van de partijen enkel maar ten goede komt
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th May 2014, 13:26
j*nthe.vermeiren j*nthe.vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Loenhout
Posts: 107
Ik vind het eigenlijk, net zoals A*strid, ook wel gemakkelijk dat de verkiezingen samenvallen en we dus maar een zondag moeten opofferen. Voor sommige politici is dit echter een minder goede zaak.

A*strid en D*aan spreken echter over het afschaffen van de opkomstplicht. Daar kan ik me echter niet volledig in vinden. Ik kan wel begrijpen dat er een heleboel mensen zich niet in politiek interesseren of er weinig over weten. Je kan natuurlijk ook nog als argument aanhalen dat we een van de weinig landen in Europa zijn waar dit nog geldt, maar toch vind ik dat dit moet blijven bestaan. Vroeger heeft men zo lang geijverd om te mogen gaan stemmen en inspraak te hebben! Door het afschaffen zullen bijvoorbeeld sociaal zwakkeren sneller geneigd zijn om niet te gaan stemmen. Op deze manier hebben ze geen inspraak in het beleid.

Ik denk wel dat het nuttig kan zijn om mensen te sensibiliseren om bewust te kiezen (ook de mensen die zich er niet in interesseren).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.