actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st May 2016, 14:46
Lore.P*eters Lore.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Geel
Posts: 138
Enkelband voortaan mogelijk als zelfstandige straf

Rechters kunnen vanaf vandaag de enkelband ook opleggen als zelfstandige straf. Justitiehuizen juichen die maatregel toe voor kleinere vergrijpen waarvoor men anders nu zijn straf ontloopt omdat er geen plaats is in de gevangenissen, maar er klinkt ook kritiek op de lange wachtlijsten.

Vanaf mei, mogen rechters elektronisch toezicht – de enkelband – als zelfstandige straf uitspreken. Dat houdt in dat de veroordeelde geen begeleiding krijgt. Bovendien kunnen ze ook voorwaarden uitspreken als aparte straf.

Die maatregel wordt toegejuicht door de Justitiehuizen. ‘Op die manier kan een rechter een straf op maat opleggen, rekening houdend met de behoeften van een veroordeelde. Ze hebben niet allemaal begeleiding nodig. Als dat wel zo is, is een probatiemaatregel (een proeftermijn met voorwaarden zoals een ontwenningskuur, red.) wellicht meer aangewezen dan een enkelband’, klonk het in maart nog bij de aankondiging van de maatregel.

‘Het autonoom elektronisch toezicht zal vooral praktisch zijn voor een aantal kleinere vergrijpen waarvoor men nu gevangenisstraf oplegt, maar die in de praktijk moeilijk of niet kan worden uitgevoerd omdat er geen plaats is in de gevangenissen’, aldus rechter Roland Cassiers in het VRT-radionieuws.

Wachtlijsten

Maar niet iedereen is positief over de nieuwe strafmaat. Zo wijst Vlaams parlementslid Lorin Van Parys (N-VA) op de lange wachtlijsten die er nu al zijn. 'De wachttijden lopen op tot een jaar en meer dan duizend mensen wachten nog op de uitvoering van hun straf. Door deze maatregel ga je het probleem van de wachtlijsten enkel nog vergroten.'

Volgens de Justitiehuizen, die het elektronisch toezicht begeleiden, is er geen tekort aan enkelbanden, maar is er wel voldoende personeel nodig om de enkelband te kunnen aanbrengen. Daarom krijgen ze er veertig medewerkers bij.

Sinds 2013 wordt de enkelband gebruikt als alternatief voor korte celstraffen. Zo moest de overbevolking in de gevangenissen een halt toegeroepen worden. De Justitiehuizen zagen daarop een stevige groei. Op 15 maart 2015 stonden in België 1.888 mensen onder elektronisch toezicht. De grote meerderheid van hen was veroordeeld tot gevangenisstraffen tot en met drie jaar.

De Justitiehuizen en het elektronisch toezicht werden in 2015 naar Vlaanderen overgeheveld. De Vlaams overheid werkt aan een eigen beleid en decreet. Daarbij worden ook nieuwe technologieën in overweging genomen.

Bron: De Standaard, 01/05/2016 http://www.standaard.be/cnt/dmf20160501_02267336

Mening: Ik vind het een goed idee dat er meer enkelbanden worden gegeven. Zo zitten de gevangenissen niet overvol en kunnen de 'gevangenen' toch nog zelfstandig leven. Sommige criminelen kunnen makkelijk buiten de gevangenis gestraft worden en toch onder enig toezicht hun straf uitzitten. Als er meer en meer enkelbanden gedragen worden, kunnen zij ook nog steeds hun werk uitvoeren en kunnen ze hun huis e.d. nog onderhouden. Meestal komen criminelen uit de cel en hebben geen huis en geen geld, dus worden ze letterlijk op straat gezet. Door een enkelband kunnen ze dit allemaal behouden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st May 2016, 17:21
Loes.B*onen Loes.B*onen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kasterlee
Posts: 78
Ik volg de mening van Lore. Daders van kleinere zaken kunnen nu vaak hun straf ontlopen omdat er geen plaats is in de gevangenissen. Door deze enkelbanden krijgen ook de daders van kleinere zaken hun straf. Wel vind ik het belangrijk dat er goed wordt geanalyseerd of de dader begeleiding nodig heeft of niet. Ze moeten hun straf uitzitten, maar naar mijn mening moeten ze na die straf ook beseffen wat ze fout hebben gedaan. Als er geen begeleiding meer komt, krijgen die daders misschien voor een tijd een enkelband en vanaf dat ze die kwijt zijn, doen ze dezelfde misdaad. Begeleiding is dus zeker belangrijk in het proces. Zoals Lore ook zei, is het vervolgen van hun leven na een straf met een enkelband gemakkelijker dan na een tijdje in de gevangenis. Mensen hebben geen huis, geld, werk, ... meer en ze worden verwacht onmiddellijk terug te kunnen meedraaien in de maatschappij. Dit is voor vele onmogelijk.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd May 2016, 10:27
Celine.G*igorieff Celine.G*igorieff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 117
Ik kan mij zeker en vast vinden in de mening van Lore. Het is een goed alternatief voor sommige straffen, de gevangenissen raken niet overvol,... Het is zoals Lore zegt ook een voordeel dat de persoon in kwestie nog alles behoud zoals zijn geld en woning. Maar ik vraag mij af of dit wel een efficiënte straf is? Je mag je huis niet verlaten, enkel om te gaan werken, rechtstreeks naar het werk en rechtstreeks terug naar huis. Verder zit je constant thuis, tv te kijken, films te kijken, er komen eens wat vrienden op bezoek... Gaat deze straf echt helpen? Ik heb er zo mijn twijfels over. Als ik zo'n enkelband zou krijgen zou ik mij door de week niet gestraft voelen. Enkelband of niet, ik zit door de week sowieso altijd thuis. In het weekend zou ik het wat moeilijker hebben, maar als je goede vrienden hebt, komen ze gewoon naar jouw huis met wat bakken bier en kan je nog een 'feestje' bouwen. Ik heb zo mijn twijfels over de efficiëntie van de straf, maar dat zal de toekomst moeten uitwijzen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.