actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th September 2014, 16:27
Ellen.B*eyens Ellen.B*eyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kasterlee
Posts: 76
‘Negatieve inflatie zorgt voor daling lonen in meer sectoren’

Door de deflatie zal in nog meer sectoren een negatieve indexering toegepast worden, en zullen de lonen mogelijk dalen. Dat waarschuwt het sociale dienstenbedrijf SD Worx.
In elke bedrijfssector werd een indexmechanisme afgesproken, waarmee berekend wordt hoeveel de lonen bij indexering stijgen of dalen. Door de dalende inflatie is er sinds juni al in verschillende sectoren sprake van een negatieve indexering. Dat was die maand het geval voor de werknemers uit de cementfabrieken, de petroleumnijverheid en de handel.

In juli en september kwamen daar nog eens de werknemers uit de gas- en elektriciteitsbedrijven, de havens, de banken, beursvennootschappen en spaarkassen, de notarisbedienden en enkele kleinere paritaire comités, zoals die van de vezelcementbedrijven bij.

Met de huidige deflatie zullen vanaf oktober nog meer sectoren met een negatieve indexering te kampen krijgen, benadrukt Karine Warzecha van het juridisch kenniscentrum van SD Worx.

De negatieve indexering hoeft overigens niet te betekenen dat alle werknemers uit die sectoren hun loon ook effectief zien dalen. Soms zijn er op bedrijfsniveau namelijk afspraken gemaakt om de negatieve indexering niet toe te passen.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140929_01293598

Eigen mening: Zelf denk ik niet dat deflatie effectief een negatief effect heeft om de economie en dus ook niet op de lonen. Ik vind het normaal dat als de lonen mee geïndexeerd worden als er sprake is van inflatie dat de lonen ook verlagen als er sprake is van deflatie. Uiteindelijk blijft de koopkracht hetzelfde. Daarmee bedoel ik dat de mensen nog altijd evenveel kunnen kopen aangezien de lonen procentueel evenveel zijn gedaald als de prijzen van de producten die ze kopen.
Ik begrijp niet waarom er in sommige sectoren afspraken zijn gemaakt in verband met daling van de lonen als er deflatie is. Waarom zouden de lonen in de ene sector niet aangepast moeten worden en in een andere sector wel?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.