actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2010, 10:20
Leen.Melis Leen.Melis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol
Posts: 69
Werklozen sneller doen kiezen voor knelpuntjobs

Werklozen sneller doen kiezen voor knelpuntjobs

BRUSSEL - De Vlaamse arbeidsdienst VDAB gaat werklozen actiever aansporen om te kiezen voor knelpuntberoepen.

De raad van bestuur van de VDAB heeft begin deze week groen licht gegeven voor een nieuw actieplan om de zogenaamde knelpuntberoepen sneller en beter in te vullen. Het actieplan wordt morgen, zaterdag, uit de doeken gedaan in het rekruteringsmedium Jobat.

Volgens de gedelegeerd bestuurder van de VDAB, Fons Leroy, moet binnenkort minstens 65 procent van alle cursisten die een specifieke opleiding volgt voor een knelpuntberoep (van bijvoorbeeld heftruckchauffeur tot verpleegkundige) ook effectief aan een baan raken. Nu ligt dat aantal op 60 procent. Vanaf 2012 moet dat percentage verder omhoog.

Voorts gaat de VDAB werklozen veel sneller aanmoedigen om voor een knelpuntberoep te solliciteren. Nu komt die aansporing er pas na een periode van zes maanden werkloosheid. Dat duurt te lang, vindt Leroy. Het is de bedoeling dat de VDAB-consulenten jonge werklozen met ‘onrealistische jobperspectieven' overtuigen van een andere beroepskeuze. Concreet: een schoolverlater archeologie die enkel ‘archeoloog' opgeeft als beroepskeuze, en die grote moeite heeft om een baan als archeoloog te vinden, wordt verplicht ‘geheroriënteerd'.

Voorts gaat de VDAB onderzoeken of de leeftijdsgrens voor de zogenaamde sluitende activeringsaanpak, die nu op 52 jaar ligt, niet omhoog kan.

Behalve technische opleidingen zullen de werklozen ook een groter aanbod krijgen aan sollicitatietraining of attitudetraining. Dat laatste moet tegemoet komen aan de klacht van werkgevers over sollicitanten met ongepast gedrag zoals een gebrek aan stiptheid of een onverzorgd uiterlijk.

Bron: De Standaard - 10/12/2010
__________________________________

Eigen mening:

Dit nieuwsbericht geeft me een beetje een dubbel gevoel. Enerzijds begrijp ik vanuit het standpunt van de VDAB en onze overheid best dat men werklozen sneller wil doen kiezen voor een knelpuntberoep. In België zijn er ondanks de vrij hoge werkloosheidscijfers immers maar liefst 194 knelpuntberoepen die garant staan voor een heleboel vacatures die maar niet ingevuld raken. Wanneer meer mensen zich zouden laten omscholen naar zo'n knelpuntberoep zou de werkloosheid in ons land op lange termijn dus sterk kunnen afnemen. Anderzijds begrijp ik vanuit het standpunt van de werkzoekende echter ook dat het niet altijd eenvoudig is om je 'droomjob' zomaar te laten varen. Zeker niet wanneer je zoals een archeoloog vier jaar of meer hard gestudeerd hebt om die droomjob te kunnen uitoefenen. Wat ik zeker wel positief vind is dat de VDAB in de komende jaren het aantal personen dat na een omscholing effectief aan een baan geraakt wil opkrikken. Via positievere cijfers kunnen werklozen die twijfelen over een omscholing namelijk over de streep worden getrokken. Want zeg nu zelf: Als je weet dat er na een omscholing nog altijd 40% kans is dat je werkloos blijft, werkt dat niet echt aanmoedigend.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th December 2010, 14:39
Nathalie.Tilemans Nathalie.Tilemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Berlaar
Posts: 69
Ik vind het initiatief van de VDAB een goed initiatief. In België zijn er wel wat werklozen. Toch kan je in elke krant jobaanbiedingen vinden. Als er zoveel jobaanbiedingen zijn, waarom zijn er dan geen mensen die die jobs willen? Het is toch beter om en job te hebben, ook al is dit niet je droomjob, dan zonder werk te zitten?

Waarom ze het beroep van archeoloog erbij halen snap ik niet. Ik weet dat het voor archeologen moeilijk is om vast werk te vinden, maar meestal vinden zij vrij snel een bedrijf waar zij bij een bepaald project mogen helpen. Ook al is dat maar tijdelijk, zij kunnen wel project na project aannemen. Bovendien moet er eigenlijk overal waar er gebouwd wordt en waar het mogelijk archeologisch interessant is, eerst een archeologisch onderzoek gedaan worden vooraleer er gebouwd mag worden. Maar de meeste bedrijven en aannemers proberen dit te omzeilen.

Waar het schoentje in België vooral wringt, is bij de werkloosheidsuitkering. In België krijg je een werkloosheidsuitkering als je geen werk hebt. Op zich is dit niet slecht. Niet iedereen kan er aan doen dat hij geen werk vindt. Maar er zijn een heleboel werklozen die niet meer willen werken. Deze mensen moeten van mij geen werkloosheidsuitkering krijgen.

Misschien moet de VDAB er nog voor zorgen dat de werklozen beter geïnformeerd worden. Ik kan begrijpen dat er werklozen zijn die niet eens weten dat de mogelijkheid bestaat om om te scholen. Er zullen misschien ook werklozen zijn die denken dat ze een te laag diploma hebben om "deftig" werk te vinden. Deze mensen moet men duidelijk maken dat het nooit te laat is om bij leren. Door bijscholing en omscholing ontstaan er nieuwe kansen. Dit kan voor sommige mensen een verrijking zijn. Misschien dat ze door die verrijking terug zin hebben om te gaan werken.
Of ze dan al dan niet meteen hun droomjob kunnen uitoefenen is natuurlijk ook nog de vraag. Maar je kan niet zomaar alles op je schoot geworpen krijgen. Als je iets wil in het leven, moet je er voor werken om het te krijgen. Een groot deel heb je zelf in de hand.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th December 2010, 14:44
Ashley.Knegtel Ashley.Knegtel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Grobbendonk
Posts: 76
Werkloosheidsuitkering = vangnet, geen hangmat!

Het zou heel goed zijn mocht dit de werkloosheidscijfers doen dalen.
Zoals Nathalie zegt is het zeer belangrijk dat mensen van de hoogte moeten zijn van de kans op omscholing.
Er zijn ook nog zoveel andere interessante dingen om te studeren, dat je de stap moet willen en durven zetten om terug achter de schoolbanken te gaan zitten.
De werkloosheidsuitkeringen zijn immers een vangnet maar geen hangmat!
Waarschijnlijk denkt iedereen dat knelpuntberoepen, de slechte jobs zijn. Maar dit is echter niet waar, je kan zelfs nog meer verdienen omdat je het aandurft en wilt om een knepuntberoep aan te gaan.
Enerzijds is het soms wel zo dat oudere mensen die geen diploma hebben en deze tijd niet aan werk geraken, makkelijker geld kunnen verdienen door niets te doen. Omdat ze soms zelf meer "verdienen" dan dat ze zouden gaan werken. Het wordt dus thuis om deze mensen te stimuleren om terug hun steentje bij te dragen in deze (harde) maatschappij.

Het is een heel goed initiatief van de VDAB om opleidingen te voorzien op solliciatie en arbeidstraining.
Hopelijk kan men met dit voorstel het vooropgestelde doel bereiken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th December 2010, 20:24
jolien.ceulemans jolien.ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 94
Eerst en vooral vind ik het goed dat de VDAB de werklozen wil stimuleren om toch verder te kijken dan hun neus lang is (op het gebied van werk) en hen knelpuntberoepen wil aanprijzen. Aangezien er zoveel studenten op hetzelfde moment afstuderen voor een bepaald beroep, is het vaak moeilijk om je droomjob te bemachtigen. Dit is zeker zo als je weet dat er meer en meer mesnsen gaan verder studeren… Als gestudeerde werkzoekende begrijp ik ook dat het niet altijd even makkelijk is om je neer te leggen bij een “mindere” job, maar ze moeten zich ook realiseren dat het wel een tijdelijke oplossing kan zijn. Wanneer je een job hebt, wil dit niet zeggen dat je hieraan voor eeuwig bent vastgeketend, je kan ondertussen nog steeds verder zoeken naar je echte droomjob.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 12th December 2010, 16:22
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
Het is een zeer goed idee van de VDAB om werklozen sneller te doen kiezen voor knelpuntberoepen. Het is toch ronduit absurd kandidaten te gaan ronselen in het buitenland terwijl hier zoveel werklozen zijn.
Het is toch beter een job te hebben, dit is altijd een verrijking en naar die droomjob kan je nog altijd uitkijken.
Verder vind ik ook dat het verschil tussen een werkloosheidsuitkering en een loon te klein is, vandaar dat velen misschien blijven hangen in de werkloosheid.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 12th December 2010, 19:27
stef.ven stef.ven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 61
Knelpuntberoep = beroep dat bijna niemand wil uitoefenen.
Aanzetten tot de uitoefening van een knelpuntberoep = moderne slavernij.

Ik lees een hele hoop reacties waarin gezegd wordt dat werkloze mensen werkaanbiedingen MOETEN aannemen, ze MOETEN het aannemen want anders zijn het uitzuigers van het systeem.
Dit wordt niet altijd letterlijk zo gezegd, maar het wordt wel vaak geïmpliceerd.

De uitzuigers van het systeem zijn de banken! Ze creëren geld uit het niets, lenen het aan je uit en verwachten het terug met een hele hoop intrest.
De vraag op deze site is momenteel of je denkt dat het aanneembaar is een lening over 40 jaar aan te gaan. Dat is 40 jaar waarbij je banken betaalt om NIETS te doen.
Denk je echt dat een werkloze, triestige, straatarme werkloze man meer van je profiteert dan het hoofd van een bank, multinational, etc. die wel een job heeft?

De gemiddelde werkloze heeft NIKS. Ze zitten in een kleine sociale woning als ze al een huis hebben, staan vaak met honger op en gaan vaak met honger slapen. Waar ziet iedereen het profiteursbestaan en het luilekkerleventje?

Als iemand een job niet wil doen, wie ben jij dan om ze het te verplichten?
Dit is HUN leven, niet dat van jou.

Ik zeg niet dat we ze een erg hoge werkloosheidsuitkering moeten geven, maar wel genoeg zodat ze kunnen overleven.
Als je als persoon of maatschappij zegt: 'jij moet werken, want als je niet werkt dan zullen we dit en/of dat van je wegnemen, tot je helemaal niets meer hebt.', wat maakt dit je dan?
We moeten erop vertrouwen dat mensen willen werken uit vrije wil, om productief te zijn, om een goed leven op te bouwen.
Het is dus aan hun om iets van hun leven te maken, want geloof me, zij hebben daar veel meer baat bij dan jij.

Laatst aangepast door stef.ven : 12th December 2010 om 19:42.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.