actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th October 2015, 08:58
A*s Van den Kieboom A*s Van den Kieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westmalle
Posts: 85
Vlaming wil strengere regels tegen alcohol en drugs in het verkeer

De oproep van federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) om de burgers zelf ideeën voor een betere verkeersveiligheid te laten formuleren, is een groot succes. Na één week namen al meer dan vijfduizend mensen deel aan de campagne.

Op de website kregen de weggebruikers de mogelijkheid hun mening te geven over enkele stellingen rond verkeersveiligheid. Opmerkelijk is dat er vooral geijverd wordt voor strengere maatregelen tegen alcohol en drugs in het verkeer.

Zo vindt 86 procent dat een alcoholslot verplicht moet worden voor bestuurders die betrapt zijn op alcoholgebruik in het verkeer en 64 procent vindt zelfs dat er geen druppel alcohol mag gedronken worden voor iemand achter het stuur plaatsneemt. 93 procent van de deelnemers vindt dat er meer controles moeten komen op recent druggebruik in het verkeer.

Vrachtwagens

Ook voor vrachtwagens is de Belgische weggebruiker streng. Zo pleit 94 procent voor het verplicht installeren van een automatisch remsysteem in vrachtwagens. Achtenzestig procent vindt dat vrachtwagenchauffeurs eerst moeten stoppen voor fietsers alvorens ze naar rechts afslaan.

Er komen werkgroepen van 17 tot 19 november 2015: van dinsdag tot donderdag zal een honderdtal Vlaamse en Franstalige burgers dan samen met experts rond de tafel zitten om te debatteren over de vijf thema’s van de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid: wegcode, pakkans, recidive, technologie en ongevallenanalyse. Wie zich kandidaat wil stellen om mee te debatteren, kan zich nog tot en met 31 oktober inschrijven op de website.

Bron: De Standaard - 30 oktober 2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151030_01946387

Eigen mening: Ik vind het een goed initiatief van de regering om eens te luisteren naar wat de automobilisten eigenlijk zelf denken over veiligheid in het verkeer. Zo komen er misschien ideeën uit de bus waar de regering zelf nog niet over had nagedacht. Bijvoorbeeld het stuurslot voor bestuurders die te veel op hebben of meer controles op alcohol en drugs.
Ik vind het indrukwekkend hoeveel procent van de mensen, die aan de campagne hebben deelgenomen, kiezen voor een totale nultolerantie in het verkeer. Zelf vind ik het niet meer als normaal dat je niet drinkt als je nog moet rijden. Drugs achter het stuur kan er bij mij al helemaal niet in. Wie durft er nog maar aan te denken om drugs te gebruiken én dan nog achter het stuur te kruipen? Dan weet je toch zelf wat de gevolgen zijn?
Ik vind het dus een goede beslissing om ook eens naar de automobilisten te luisteren. Het enige wat de regering hier nu nog moet is: er iets mee doen. Laat deze informatie nu alstublieft niet aan de kant liggen én ga er ook daadwerkelijk iets mee doen.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.