actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2013, 07:46
A*s Van den Kieboom A*s Van den Kieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westmalle
Posts: 85
Een op de drie rijdt met slechte lichten

Een op de drie rijdt met slechte lichten

Een op de drie autobestuurders rijdt met slechte autolichten rondt, of helemaal zonder. Dat blijkt uit een controle van automobilistenvereniging Touring van duizend wagens, zo berichten de Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg maandag.

Touring voerde de controles de afgelopen twee weken uit onder andere op de Wetstraat in Brussel, de Singel in Antwerpen, de Kouter in Gent en de Tervuursevest in Leuven. Bij een gelijkaardig onderzoek twee jaar geleden ging nog een op de vijf in de fout.

‘Het resultaat is teleurstellend en verontrustend’, zegt woordvoerder Danny Smagghe in de kranten. ‘Zes op de tien verkeersongevallen gebeuren nu eenmaal bij duisternis. Te veel bestuurders gaan ervan uit dat die lichten er alleen zijn om zelf goed te kunnen zien. Maar gezien worden is minstens zo belangrijk op de weg.’

‘We vertrouwen ook vaak blindelings op de automatische dimlichten’, zegt Smagghe. ’Maar het ene systeem is al gevoeliger dan het andere. Zo kan het gebeuren dat de sensoren niet aanschieten als dat zou moeten. Kijk dus zeker na of ze aanstaan.’

Vorig jaar raakten 350.000 auto’s niet door de keuring omdat ze geen dimlichten hadden. Het is daarmee het probleem nummer 1 in de keuringcentra. Wie bij een controle zonder voor- of achterlicht rondrijdt, kan een boete van minstens 165 euro krijgen. Wie met een defect of fout afgesteld licht rondrijdt, betaalt minstens 55 euro.

Bron:
De Standaard - 9 december 2013
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131209_00878291

Eigen mening:
Dit merk je inderdaad op de weg, ik rij zelf nog rond met een 'L'. Daardoor rij ik regelmatig naar Deurne en terug. Op deze route kom ik al verschillende auto's tegen die geen lichten hebben op staan.
Ik denk dat automobilisten 'lui' zijn geworden, ze denken er niet meer bijna dat ze hun lichten moeten opzetten. Want alles gebeurt toch automatisch in deze tijd? Net zoals in het artikel gezegd wordt is niet elk systeem even gevoelig, auto 1 zal de lichten vroeger opzetten dan auto 2. Daarom moet je je lichten altijd dubbel controleren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.