actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th April 2015, 10:18
Shanice V*n Gorp Shanice V*n Gorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 88
Wereldwijde militaire uitgaven kenden lichte daling in 2014, VS nog altijd op kop

Wereldwijde militaire uitgaven kenden lichte daling in 2014, VS nog altijd op kop

De militaire uitgaven in de wereld zijn in 2014 met een bescheiden 0,4 procent gedaald in vergelijking met 2013. Toch werd in totaal nog altijd 1.776 miljard aan defensie besteed, zo blijkt maandag uit een rapport van het Stockholm International Peace Research Institute (Sipri). Vooral China, Rusland en Saoudi-Arabië hebben het afgelopen jaar het militaire budget opgeschroefd.

Ondanks een daling van 6,5 procent, blijven de VS met grote voorsprong het land dat het meeste geld besteedt aan defensie: 610 miljard dollar. De VS zijn daarmee goed voor zowat een derde van de wereldwijde uitgaven.

Het bedrag ligt ook drie keer hoger dan dat van China, de nummer twee in de ranglijst. China voerde de uitgaven in 2014 wel op met 9,7 procent, tot naar schatting 216 miljard dollar.

Het als derde gerangschikte Rusland verhoogde de militaire uitgaven dan weer met 8,1 procent, om uit te komen op 84,5 miljard dollar.

Dankzij een stijging met maar liefst 17 procent - die deels te verklaren is door de hogere olie-inkomsten - staat Saoedi-Arabië nu op de vierde plaats met 80,8 miljard dollar.

De andere landen in de top tien zijn Frankrijk, Groot-Brittannië, India, Duitsland, Japan en Zuid-Korea, zo blijkt nog uit de ramingen van het Zweedse vredesinstituut.

Afrika groeit meest

Nog volgens het Sipri is Afrika de regio die de grootste stijging liet optekenen: +5,9 procent. Daarna volgt het Midden-Oosten met 5,2 procent, al ontbreken voor die regio wel cijfers van meerdere landen, waaronder ook Qatar, Syrië en Iran. In West- en Centraal-Europa is er sprake van een daling met bijna 2 procent. (Belga/SD)

Bron: Knack, 13/04/15
http://www.knack.be/nieuws/wereld/w...mal-561655.html

Eigen mening: Het geeft me vertrouwen in onze maatschappij om te lezen dat er in West- en Centraal-Europa sprake is van een daling van de militaire uitgaven met bijna twee procent. Er moet tegenwoordig overal op bespaard worden in Europa, dus moet er naar mijn mening ook geknipt worden in de militaire uitgaven. Ik vind het choquerend dat er toch nog steeds 1776 miljard(!) dollar wordt uitgegeven voor militaire doeleinden. Zoals elke burger vind ik het belangrijk dat er wereldvrede is, al ben ik me er van bewust dat volledige wereldvrede wel erg optimistisch is. Toch ben ik van mening dat investeren in onderwijs en opleiding, streven naar meer gelijkheid tussen mensen, respecteren van ieders geloof en dergelijke hierin een veel grotere rol spelen dan oorlog voeren. Door oorlog te voeren vergroten de conflicten, maar raken ze bijna nooit opgelost.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.