actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2011, 15:05
charlotte.vanlooy charlotte.vanlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 106
Waarom 7 op 10 studenten fietsen zonder licht: te lui

Waarom 7 op 10 studenten fietsen zonder licht: te lui

Opmerkelijke cijfers van de 'turfsmurf' uit het Radio 1-programma Peeters & Pichal. 73 procent van de Gentse studenten in de stationsbuurt en 67 procent van de Leuvense studenten op de Bondgenotenlaan werd betrapt op rijden zonder licht. In totaal werden 720 studentenfietsen geteld: 336 in Gent en 384 in Leuven.

Dat is niet alleen extreem veel, het is ook extreem gevaarlijk. Nog erger wordt het als ook de redenen voor het rijden zonder licht in aanmerking worden genomen: 'trappen met dynamo is te zwaar', 'vergeten' of 'te lui' om lichtjes mee te nemen of aan te steken.

Oude fietsen
De Gentse en Leuvense studentenvertegenwoordigers waren niet trots op de cijfers, maar werpen toch ook een ander licht op de zaak: "Studenten fietsen vaak met oude fietsen omdat nieuwe toch maar gestolen worden. Die fietsen worden natuurlijk niet verzorgd, en het licht dus ook niet", klonk het bij de Gentse studenten.

"Vaak werkt de dynamo ook niet meer. Dan moet je van die lichtjes meenemen, en er telkens opzetten en afhalen. En ja, dat vergeet je nog al eens."

Roekeloos
Echt verzachtende omstandigheden kan je dat niet noemen. Automobilisten ergeren zich al langer aan de slechte zichtbaarheid van studenten, vooral omdat ze het niet zelden combineren met roekeloos rijgedrag, zoals toch oversteken waar ze voorrang moeten verlenen of aan de verkeerde kant van de weg rijden.

Studenten kunnen vaak nog niet rijden, of leerden niet rijden in een stedelijke omgeving en beseffen dus niet hoe onzichtbaar ze wel zijn in het donker.

Preventieve acties
"Het is levensgevaarlijk. We doen ons best om de studenten daarvan te overtuigen", zegt commissaris Marc Vranckx van de Leuvense politie aan de Corelio-kranten.

"Bij het begin van elk academiejaar voeren we preventieve acties om ze duidelijk te maken dat het onveilig is zonder licht. Zeker nu de dagen korter worden, is het belangrijk om met werkende lichtjes de weg op te gaan."

Fietsers die nu betrapt worden zonder licht krijgen een waarschuwing én een gratis set lichtjes. Vanaf 1 december worden in Leuven boets uitgeschreven. In Gent loopt een gelijkaardige actie onder de noemer "Wild van fietsen" en "Nachtdier, laat je zien".

Hier en daar klinkt ook dat één zo'n afneembaar lichtje niet voldoende is. Maar om studenten te overtuigen ook een fluohesje of reflecterende armbanden te dragen, zal er nog wat meer nodig zijn. Een gewaarschuwde student is er nochtands twee waard...

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...ht-te-lui.dhtml

Mening: Het is inderdaad te gevaarlijk om zonder licht te rijden en zeker nu het sneller donker wordt. Automobilisten zien zo vaak de fietsers niet aankomen met de zware gevolgen nadien ... Op mijn middelbare school werd er ook elk jaar controle gedaan en opvallend was dat leerlingen van de eerste graad vaak beter in orde waren dan leerlingen van de 2de en 3de graad. Wat de studentenvereniging in dit artikel vermeld is ook zeker waar: vele leerlingen rijden met een oude fiets omdat ze bang hebben dat een nieuwere sneller gestolen zal worden. Maar ik vind dit geen excuus om een licht te kopen. Je kan er tegenwoordig goedkope vinden in alle formaten en kleuren, dus geen excuses meer .... toch ?
" Wees veilig en straal ! "
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th November 2011, 17:47
Ingeborg.Pecqueur Ingeborg.Pecqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 74
fietsen zonder licht

Ik vind dat je pas echt merkt dat rijden met een licht belanrgijk is als je leert rijden met de auto. Als je leert rijden merk je hoe moeilijk het is om een fieter te zien zonder licht. Je moet je met zoveel dingen bezich houden dat je echt veel moeite moet doen om de fieters te zien. Het is soms zelfs al moeilijk om fieters te zien met een licht. Ik vind het excuus dat je dan harder moet trappen echt belachelijk. Ja met een oude fiets is dit zo, maar het is voor je eigen veiligheid.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th November 2011, 18:22
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
Rijden zonder licht is levensgevaarlijk! Als fietser bestaat de kans dat je je daarvan niet bewust bent, maar als automobilist besef je dat het een 'must' is om met een licht te rijden. Fietsers zijn echt niet zichtbaar als zij zonder licht rijden en dat kan zeer gevaarlijke gevolgen hebben.
De excuses die de studenten gebruiken vind ik al helemaal absurd... Je kan vergeten om je licht aan te steken, maar als je begint te fietsen, dan merk je toch dat het opvallend donker is? Je ziet zelf geen steek én de mensen zien jou niet.
Trappen met een dynamo is inderdaad zwaarder, maar als je kan kiezen tussen even wat zwaarder trappen of in het ziekenhuis belanden, dan is de keuze toch snel gemaakt, niet?
Ik begrijp dat studenten rondfietsen met een oude fiets, want een nieuwe fiets wordt nu eenmaal sneller gestolen. Als dit dan het geval is, dan moet je wel degelijk zorgen voor een apart lichtje of toch op zijn minst een fluo-vestje, zodat je (beter) zichtbaar bent.
Ik denk dat sommige mensen niet beseffen welke gevaren het meebrengt als je zonder licht fietst. Het is blijkbaar hoog tijd dat iemand hen uitlegt wat de gevaren en de gevolgen hiervan kunnen zijn. Ze spelen naar mijn mening echt met hun leven!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.