actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2017, 21:09
Jesse.L*ureyssens Jesse.L*ureyssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Zoersel
Posts: 20
Duitse regeringsvorming in het slop, liberalen hebben "geen schrik" van nieuwe verkie

De liberale partij FDP geeft de zogenaamde Jamaïca-coalitie in Duitsland nog 50 procent kans op slagen. De onderhandelingen over een nieuwe regering tussen christendemocraten, groenen en liberalen schieten na twee weken nog altijd niet erg op. FDP-voorzitter Christian Lindner sluit nieuwe verkiezingen zelfs niet uit.

Twee weken wordt er nu al intensief onderhandeld over een nooit eerder uitgegeven coalitie in Duitsland. Maar concrete resultaten zijn er nog niet, integendeel. Her en der valt te horen dat het toch een bijzonder heikele klus is om de standpunten van de CDU/CSU, de groenen en de liberalen van FDP met elkaar te verzoenen. Het wantrouwen tussen de hoofdrolspelers aan tafel blijft bovendien groot, zo klinkt het.

Bondskanselier Angela Merkel (CDU) zelf gelooft nog in het welslagen van de gesprekken, zo zei ze vrijdag bij haar eerste publieke optreden sinds het begin van de onderhandelingen. Merkel zelf stelt zich volgens insiders bij de gesprekken nog erg op de achtergrond.



"Overtuigingen belangrijker dan dienstwagen"

Als de onderhandelingen zouden mislukken, heeft de FDP in elk geval geen schrik van nieuwe verkiezingen, zo zegt partijvoorzitter Christian Lindner vandaag in enkele interviews. "Voor ons zijn overtuigingen belangrijker dan een dienstwagen", aldus Lindner, voor wie het geen zin heeft "een regering te vormen die niet stabiel is en voortdurend ruziemaakt".

Als de liberale programmapunten niet terug te vinden zijn in het regeringsprogramma, dan hoeft het voor Lindner niet, zo maakt hij zich sterk. "Dan stappen we wel in de oppositie, daarvoor wil ik elke shitstorm wel op mij nemen."

Vraag is of de FDP van die nieuwe verkiezingen zou kunnen profiteren. De liberalen werden bij de verkiezingen in september de vierde partij met 10,7 procent van de stemmen. Een peiling die vandaag werd uitgebracht door Bild, plaatst de FDP nog maar op de vijfde plaats. De groenen zouden 11 procent scoren tegenover 9 procent bij de verkiezingen.

Bron: De Morgen - 05/11/2017 - https://www.demorgen.be/buitenland/...ingen-b7cf5cf3/

Eigen mening: Dit is een rare wending in de Duitse verkiezingen. Er zijn problemen tijdens de onderhandelingen over de Jamaica coalitie en
dat kan lang met zich meeslepen. Ik acht de kans heel klein dat de coalitie gaat lukken want er is veel wantrouwen en in een regering is er onderling vertrouwen nodig. Als al een partij zegt dat ze er niet meer helemaal in geloven, is er een probleem. Ik snap ook dat de FDP zo weinig vertrouwen heeft in de coalitie omdat er volgens hun geen of weinig van hun standpunten in het regeringsprogramma staan. Ik hoop voor de Duitse bevolking dat er niet hetzelfde gebeurt als in België en dat ze bijna een jaar zonder regering zitten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.