actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd November 2017, 21:13
Jesse.L*ureyssens Jesse.L*ureyssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Zoersel
Posts: 20
Kwart minder dieren geslacht voor Offerfeest, maar 92 procent wel onverdoofd

Er worden steeds minder dieren geslacht voor het Offerfeest van de moslimgemeenschap. Dit jaar waren dat er bijna 17.000, bijna een kwart minder dan het jaar daarvoor en zelfs de helft minder dan in 2014. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) op een vraag van partijgenoot en Vlaams parlementslid Jelle Engelbosch. De drie tijdelijke slachtvloeren, waar dieren verplicht verdoofd moesten worden, hadden maar beperkt succes: 92 procent van de dieren werd dit jaar onverdoofd geslacht.

Tijdens het voorbije Offerfeest - begin september - werden in Vlaanderen bijna 17.000 dieren geslacht, voornamelijk schapen. Dat is een daling met 23 procent in vergelijking met 2016, ten opzichte van 2014 gaat het zelfs om een daling met 56 procent. Bij de overgrote meerderheid van die dieren gebeurde dat wel zonder verdoving.

Niet vrijwillig

In de drie tijdelijke slachtvloeren - waar verdoving verplicht was - werden maar een duizendtal dieren geslacht. De overige 92 procent kwam in een gewoon slachthuis - zonder verdoving - aan zijn einde. "Een bewijs dat ons decreet, dat vanaf 2019 een einde maakt aan het onverdoofd slachten, nodig is", meent Engelbosch. "Vrijwillig gebeurt het immers niet."

Overtredingen

Bovendien werd dit jaar bij de helft van de gecontroleerde inrichtingen een overtreding vastgesteld. De inspectiedienst Dierenwelzijn controleerde er 21, 10 daarvan kregen een proces-verbaal. Het ging om problemen op het vlak van infrastructuur, of van de onderbrenging van de dieren en het slachtproces. "Dit cijfer moet nog verder naar omlaag, maar het is een bewijs dat de intensieve aanpak van minister Weyts wel degelijk nodig is", besluit Engelbosch.

Bron: De Morgen - 02/11/2017 - https://www.demorgen.be/binnenland/...doofd-bc43489e/

Eigen mening:
Ik vind het dalen van het aantal geslachte dieren voor het offerfeest erg positief. Ik vind het onverdoofd slachten van dieren erg barbaars en niet meer van deze tijd. Het ziet er ook naar uit dat moslims niet van plan zijn om hun traditie van onverdoofd slachten te veranderen want het cijfer is nog altijd erg hoog. Ik vind het decreet tegen het onverdoofd slachten een heel goed idee omdat ik er echt tegen ben. Er moeten wel veel controles worden gehouden hierop want ik denk dat veel mensen dit toch gaan blijven doen. Ik vind het cijfer over het aantal overtredingen verrassend hoog, dit zou in België niet meer mogelijk mogen zijn.

Laatst aangepast door Jesse.L*ureyssens : 2nd November 2017 om 21:17.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.