actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2013, 19:23
j*na.toelen j*na.toelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Balen
Posts: 86
ACV dreigt met staking over ‘lowcost-postbodes’

ACV dreigt met staking over ‘lowcost-postbodes’

De christelijke vakbond bij bpost gaat volgende dinsdag actievoeren voor het kabinet van de minister van Overheidsbedrijven, Jean-Pascal Labille. De bond wil het lot van de hulppostmannen aan de kaak stellen, aldus secretaris André Blaise van de Franstalige vleugel (CSC). Het ACV heeft ook een stakingsaanzegging ingediend.

‘Terwijl de winst bij bpost elk jaar stijgt, weigert het bedrijf om het loon van zijn nieuwe werknemers op te trekken tot dat van de collega’s. Deze lowcost-postbodes - die met bijna 5.000 zijn - verdienen amper 10,5 euro bruto per uur. Dat is 63 keer minder dan wat topman Johnny Thijs verdient’, staat er in het pamflet van Blaise.

De vakbondsman wijst erop dat hun loon niet stijgt door anciënniteit, en dat de hulppostmannen ook niet dezelfde voordelen hebben als hun collega’s.

Vakbondsvertegenwoordiger Lieve Van Overbeke van de Vlaamse vleugel gaat volgende week mee actievoeren, maar wil ook de problemen van andere personeelscategorieën aankaarten. ‘Binnenkort zouden de cao-onderhandelingen moeten starten, we moeten de problematiek breder bekijken.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131022_00803880

Mening: Als ik zou kunnen zou ik al zeker mee gaan actievoeren, gewoon zodat deze mensen ook eens wat meer verdienen dan 10,5 euro bruto per uur. Dit kan echt nimmer en zeker omdat de winst bij bpost elk jaar stijgt vind ik ook wel dat ze de lonen van de werknemers ook een beetje mogen laten stijgen. Het zijn misschien maar hulppostmannen maar deze mensen zijn ook nodig in onze samenleving en verdienen dan ook een voldoende loon. De vakbondsman heeft hier misschien een argument tegen over anciënniteit, toch verdienen ze meer.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd October 2013, 19:31
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Naar mijn mening mogen postbodes wel een centje meer verdienen. Zeker nu bpost sinds enkele jaren hun winst ziet stijgen.
Postbodes werken namelijk hard en vaak in barre weersomstandigheden om toch maar de post tot bij de mensen te kunnen bezorgen. Zij zijn dus volgens mij de schakel van het succes dat bpost de laatste jaren kent. Ik zal niet zeggen dat dat succes enkel aan de postbodes te danken is maar toch ...

Vroeger kreeg het harde werk van de postbode meer appreciatie. Ik denk hierbij zelf aan de "nieuwjaarscentjes" die ze vroeger toch wel vaak kregen toegestopt. Maar de laatste jaren komt dit nog maar zelden tot nooit nog voor. Hoewel zij nog steeds hetzelfde werk leveren.
Je zou kunnen zeggen dat in de toekomst postbodes overbodig worden dankzij de technologie van het internet e.d. maar toch blijven deze in de huidige maatschappij een belangrijke schakel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.