actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2012, 09:23
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Kindergeld niet te selectief maken

Kindergeld niet te selectief maken
Discussie in Vlaanderen barst los

BRUSSEL - Ouders aanvaarden dat ze inzake kinderbijslag wat anders behandeld worden naargelang hun inkomen. Maar de Gezinsbond wil zeker niet dat die verschillen te groot worden.
De kinderbijslag is versleten, maar wat moet Vlaanderen - dat dit dossier straks erft - eraan veranderen? Die vraag leeft sinds maandag (DS 12 november) studies van het Centrum voor Sociaal Beleid (CSB) van de Universiteit Antwerpen (UA) aantoonden dat het Belgisch systeem van kinderbijslag versleten is en verre van efficiënt. Het dekt de kosten van kinderen niet meer en verhindert niet dat almaar meer kinderen (al 17 procent) opgroeien in armoede.

Eenoudergezinnen

Sommigen gaan ver en vinden het niet nodig dat tweeverdieners kinderbijslag krijgen. Daar kan op worden bespaard, luidt het.

De onderzoekers zoals professor Bea Cantillon en professor Frank Vandenbroucke bepleiten dat niet, maar zijn voor ‘selectiviteit'. Kinderarmoede zit vooral bij eenoudergezinnen en bij huishoudens waar weinig gewerkt wordt. Die moeten méér krijgen, zeggen ze.

Een enquête van de kinderbijslagfondsen van Partena en HDP bij 1.000 ouders (min of meer representatief voor de Belgische gezinnen met kinderen) leert dat de overgrote meerderheid van de ouders aanvaardt dat meer betaald wordt voor kinderen met een handicap (94 procent zegt ja), voor oudere kinderen (83 procent) en voor kinderen die in moeilijke gezinsomstandigheden opgroeien (78 procent). Volgens Marc Ertveldt van Partena slaat dat laatste op lage inkomens en eenoudergezinnen.

Ook voor hogere inkomens

De Gezinsbond is radicaal tegen een schrapping van de kinderbijslag voor hogere inkomens. Het kindergeld is er niet om te herverdelen tussen arm en rijk, maar tussen gezinnen met en zonder kinderen. Kindergeld mag verschillen naargelang de leeftijd; het moet hoger zijn voor kinderen met een handicap. En er mag niet méér betaald worden voor een derde of zevende kind dan voor een eerste.

Een nota van voorzitter Frans Schotte sluit niet helemaal uit dat aan lage inkomens meer betaald wordt. Maar de Gezinsbond zegt wel dat men de kinderbijslag niet mag misbruiken om te lage uitkeringen te compenseren. Zo pikt de bond het niet dat het leefloon identiek is voor een gezin met en een gezin zonder kinderen.

De onderzoekers van het CSB zeggen dat in landen die alleen kindergeld betalen aan de armen - Spanje bijvoorbeeld - ook aan de armen te weinig betaald wordt. De Vlaamse partijen N-VA en SP.A lieten al weten de ‘selectiviteit' - méér voor de armen - te verdedigen. Minister-president Kris Peeters (CD&V) wil de zaak nog verder bestuderen alvorens te oordelen.

bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...121115_00370647

eigen mening:
Ik kan beide standpunten wel volgen. Langs de ene kant vind ik ook dat mensen met een laag inkomen en gezinnen die op de rand van armoede leven, meer kindergeld zouden mogen ontvangen. Op die manier kunnen de kinderen toch nog een goed bestaan hebben, zonder dat ze in armoede moeten leven. Langs de andere kant begrijp ik het standpunt van de Gezinsbond ook wel. Het is niet omdat mensen een hoog inkomen hebben, dat ze geen recht hebben op kinderbijslag. Ook zij moeten kinderen opvoeden en die kinderen hebben recht op een goed bestaan. Ik denk dat het beste is dat er een goed evenwicht gezocht wordt tussen deze twee standpunten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th November 2012, 12:00
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Ik vind, net als de Gezinsbond, dat er verschillen mogen zijn maar dat die niet te groot mogen zijn. Ik zou het bijvoorbeeld een goed idee vinden om alle kinderen hetzelfde te geven, maar dat de kinderen van kansarme gezinnen bijvoorbeeld nog maaltijdcheques of medische zorg bijkrijgen. Want vaak je zie je dat er wordt bespaard op voeding of medische zorg. Soms zie je ook dat kansarme gezinnen het kindergeld niet gebruiken waarvoor het zou moeten dienen maar kopen er luxe-producten of zaken mee die ze helemaal niet nodig hebben. Ik denk bijvoorbeeld aan smartphones en, spijtig genoeg soms ook, drugs. Volgens mij moet er zoiets uitgedacht worden om de kinderen uit dergelijke gezinnen te beschermen. Want je kiest niet waar je wordt geboren !
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.