actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2012, 21:16
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Weinig kandidaten voor veel vacatures

Weinig kandidaten voor veel vacatures

Per openstaande vacature zijn er 3,8 werkzoekenden. Deze zogenoemde spanningsindicator ligt historisch laag, in 2010 waren er nog 6 werkzoekenden per vacature. De VDAB spreekt over een "zeer krappe arbeidsmarkt".

De spanning op de arbeidsmarkt neemt sinds 2004 almaar toe. Toen was het langetermijngemiddelde van de spanningsindicator 9: 9 werkzoekenden per vacature. In 2010 lag dat cijfer op 6 en nu dus op 3,8. Rond Kortrijk en Tielt duikt de spanningsindicator zelfs onder de 1.

"In een heel recent verleden zaten we met een zeer krappe arbeidsmarkt en die arbeidsmarkt reageert altijd met een beetje vertraging op de conjunctuur en die conjunctuur heeft het heel moeilijk op dit moment en dat begint zich te vertalen op de arbeidsmarkt", zegt Anneke Ernon van de VDAB.

Een bijkomend en soms groter probleem is dat het profiel van de werkzoekenden vaak niet overeenkomt met het gezochte profiel voor de jobs. Daardoor blijven heel wat vacatures lange tijd openstaan, of worden ze ingevuld door mensen die al aan het werk waren en gewoon van job wisselen.

"In het algemeen zijn er weinig werkzoekenden voor een openstaande job, maar dat is niet zo voor alle beroepen en alle sectoren, maar die krapte in het algemeen die is er wel, ondanks berichten over ontslagen en saneringen", zegt Ernon.

Bron:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...te_arbeidsmarkt

Eigen mening:
Op zich lijkt het mij niet zo goed dat er zo weinig werkzoekenden zijn per vacature. Voor werknemers is dit vervelend, kan ik mij voorstellen, omdat zij op deze manier minder "keuze" hebben.
Langs de andere kant is het misschien wel een beetje positief, aangezien dat misschien kan aantonen dat er minder werkzoekenden zijn.
Toch kan ik mij goed voorstellen dat dit voor een probleem zorgt, zeker als op deze manier een persoon met een geschikt profiel moeilijk te vinden is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.