actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2013, 12:51
R*my.DeDoncker R*my.DeDoncker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Tessenderlo
Posts: 83
Het is tijd om iedereen wegwijs te maken in financiële zaken

Het is tijd om iedereen wegwijs te maken in financiële zaken

De bereidheid om de financiële kennis bij te spijkeren is een goede evolutie. De vraag is er alvast, het aanbod zou dus moeten volgen, vindt Pascal Paepen. Hij is financieel analist en doceert bank & beurs.

Het is 8.30 uur op een zaterdagmorgen wanneer ik de parking oprij van een hogeschool in de Kempen. Je zou verwachten dat mensen uitslapen op zaterdag en dat ze, zo vroeg in het weekend, enkel tijd hebben voor krant en koffie. Dat blijkt niet het geval. Ik vind zelfs niet meteen plaats op de studentenparking en rij dan maar naar de gereserveerde plaatsen voor docenten.

Even later vertelt de directeur van het Centrum voor Volwassenenonderwijs (CVO) me dat er elke zaterdagochtend gemiddeld 1.500 mensen les volgen in zijn school. Dat verklaart meteen de volle parking. En toch kan ik het nauwelijks vatten. Zo veel mensen die hun zaterdagochtend opofferen om wat bij te leren? Tijdens de week is het nog drukker. Iedere avond speelt zich hetzelfde tafereel af. Wanneer de dagstudenten zijn vertrokken, vullen hun scholen zich met avondstudenten die er een cursus boekhouden, autotechniek of Frans komen volgen. Velen van hen hebben er al een hele dagtaak op zitten en zouden ervoor kunnen kiezen om hun vrije tijd te besteden aan ontspanning op tv. Maar dat doen ze niet. Knap!

In de school geef ik die ochtend een inleiding over de financiële markten. Het is de bedoeling na te gaan of er bij het grote publiek belangstelling is om wat meer te weten te komen over de financiële sector, de ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkten en de diverse producten die banken en verzekeringsmaatschappijen hun klanten aanbieden. Als minstens tien mensen geïnteresseerd zijn, zullen we 24 zaterdagvoormiddagen toelichting geven over de ontwikkelingen op financieel vlak. Kunnen we daarvoor tien vrijwilligers vinden? Jawel. De belangstelling werd onderschat - Kempense bescheidenheid allicht - en meer dan 50 mensen betalen het inschrijvingsgeld voor de cursus. Zoveel mensen zijn bereid om hun zaterdagvoormiddag op te offeren om wat meer te weten te komen over financiële zaken.

Enkele dagen later ben ik in Kortrijk om er op de campus van de Kulak een publiek toe te spreken van de Universiteit Derde Leeftijd. Het thema is 'de Londense City'. En voor de tweede keer op korte tijd ben ik aangenaam verrast. Er zijn maar liefst 600 toehoorders. Ik kan het nog niet geloven. Zo veel mensen die bereid zijn om te komen luisteren naar een materie die door velen nog bestempeld wordt als 'heel saai' en 'zeker niet interessant'? We horen regelmatig dat mensen financieel ongeletterd zijn en bijgevolg nogal wat fouten maken als ze geld lenen of beleggen. Maar het is goed te weten dat er bij velen de wil is om wat meer te weten te komen over de financiële wereld. Economie en geld zijn blijkbaar niet meer saai, of toch niet voor iedereen. De bereidheid om de financiële kennis bij te spijkeren is een goede evolutie. De vraag is er alvast, het aanbod zou dus moeten volgen.

En toch hebben we nog een bedenking. Met cursussen en lezingen kun je weliswaar heel wat mensen informeren, maar uiteindelijk blijft het een selecte groep, een elite die zich onderscheidt van de massa. De meerderheid zal zo'n initiatief nooit nemen. Het is dan ook tijd om iedereen wegwijs te maken in financiële zaken. Basiskennis over geld zou verplicht moeten worden in het secundair onderwijs. Daar is meer dan ooit behoefte aan.

Bron: www.demorgen.be, 20/10/2013

Eigen mening
Ik wist niet dat er zoveel mensen hun zaterdagochtend zouden opgeven voor een cursus financiële zaken. Zelf zou ik nooit zoiets doen omdat ik bij die mensen hoor die geldzaken 'heel saai' en 'zeker niet interessant' vinden. Met een cursus kan men volgens mij ook niet zoveel doen, want er zal altijd maar een kleine groep mensen zijn die deze echt gaan bestuderen en toepassen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.