actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2015, 13:40
Annelore.V*rbruggen Annelore.V*rbruggen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 55
‘Terroristen steken Europese grenzen over’

In de nasleep van de aanslagen in Parijs bespreken de ministers van Binnenlandse Zaken van de EU hoe ze de buitengrenzen van de Schengenzone kunnen verstrengen.

Onder Franse druk zullen de 28 beslissen om ‘zonder uitstel over te gaan tot systematische en gecoördineerde controles’ van EU-burgers aan de buitengrenzen, bijvoorbeeld op luchthavens.

Het vermoedelijke brein achter de aanslagen in de Parijs, Abdelhamid Abaaoud, kon ongemerkt vanuit Syrië naar Frankrijk reizen. Hij zou via Griekenland zijn gereisd. Een van de terroristen die zich bij het Stade de France opblies, zou zich in Griekenland als vluchteling hebben geregistreerd.

‘Terroristen steken de grenzen van de Europese Unie over’, zei de Franse minister van Binnenlandse Zaken Bernard Cazeneuve bij de start van de spoedvergadering. ‘We kunnen geen tijd meer verliezen. Dit is dringend.’

Nu controleert de grenspolitie van een EU-burger enkel de geldigheid van zijn identiteitsdocument en de overeenstemming tussen de foto en de houder van het document. Die controle zal voortaan grondiger gebeuren, zoals bij burgers van buiten de Europese Unie, als de betrokkene beantwoordt aan een bepaald *risicoprofiel. Het is dus niet de bedoeling om elke EU-burger strenger te controleren. De paspoorten zullen afgetoetst worden aan een database van gekende of mogelijke terroristen en namen uit de georganiseerd misdaad.

De lidstaten dringen er ook op aan dat er voor eind dit jaar met het Parlement een akkoord wordt bereikt over het doorspelen van gegevens van vliegtuigpassagiers aan de inlichtingendiensten. Dat zogenaamde PNR-dossier sleept al acht jaar aan.

Bron:
(2015). ‘Terroristen steken Europese grenzen over’. Geraadpleegd op 20 november 2015 via http://www.standaard.be/cnt/dmf20151120_01980619

Mening:
Ik ben heel erg opgelucht dat er eindelijk strengere controles worden gehouden op de geldigheid van paspoorten en dat de buitengrenzen van Europa goed in de gaten worden gehouden. Zoals dit artikel al reeds vermeldt, is het echt niet verantwoord dat deze terroristen zonder grote problemen ons continent binnen geraken. Deze controles waren daarom ook echt noodzakelijk.
De meeste controles worden gehouden op mensen van allochtone afkomst. Ik snap hierdoor ook dat onschuldige allochtone mensen zich geviseerd voelen, hun argumenten zijn dan ook gelijkaardig:
"Het is niet omdat wij een andere afkomst hebben, dat wij slecht zijn."
Hier sluit ik me ook zeker en vast bij aan. Ik vind het jammer dat deze mensen zich nog steeds niet thuis kunnen voelen in hun eigen land en deze aanslagen maken het er niet beter op. Ik ben daarom ook van mening dat deze controles zeker en vast streng opgevolgd moeten worden, maar dat de gewone bevolking deze mensen niet mogen buitensluiten. De Islamistische Staat handelt niet vanuit een geloof, en staat dus los van de gewone doorsnee mens. Dat deze nu christelijk, islamitisch of joods van geloof is, maakt helemaal niet uit.

Laatst aangepast door Annelore.V*rbruggen : 20th November 2015 om 13:52.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.