actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2010, 21:01
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 100
Meisjes slachtoffer van misbruik door lesbische nonnen

Meisjes slachtoffer van misbruik door lesbische nonnen

12 mei 2010, 06:12


"In de meisjesinternaten zaten vroeger nogal wat lesbische nonnen die geen kans lieten passeren om hun lusten te botvieren op meisjes", zegt Gerda (64), een slachtoffer van misbruik door een kloosterzuster. Bij de commissie die pedofilie in de kerk onderzoekt, zijn nog geen klachten tegen nonnen binnengelopen. Wellicht ligt de drempel bij vrouwen nog iets hoger.

Bij Tele-Onhaal hebben wel al vrouwen gebeld die als kind zijn misbruikt door kloosterzusters. "Ongeveer 5 procent van de 350 oproepen over seksueel geweld door geestelijken gaat over nonnen die meisjes misbruikt hebben. Meestal in internaten. Het valt op dat deze slachtoffers het vaak nog moeilijker hebben dan mannen omdat ze vaak zelfs niet worden geloofd", zegt Kathleen Goovaerts van Tele-Onthaal.

Gerda zat als kind en als tiener op een strenge kostschool in de provincie Antwerpen. "Ik dien geen klacht in bij de commissie omdat ik geen zin heb in een verhoor. Ik heb die zaken een plaats kunnen geven. Maar vergeten zal ik het nooit. Met mijn getuigenis wil ik andere slachtoffers tonen dat ze zeker geen alleenstaand geval zijn. Ik wil anoniem blijven omdat ik me nog altijd schaam. Ik vind dat iedereen mag weten dat niet enkel priesters en bisschoppen zich schuldig hebben gemaakt aan misbruik, maar ook kloosterzusters."

Thierry Goeman

Bron: http://www.zita.be/nieuws/binnenlan...che-nonnen.html

Mijn mening:
Wat is er toch aan de hand met de geestelijken? Misschien dat ze beter het celibaat kunnen afschaffen. Ik denk als dat weg is, dat er niet zoveel kinderen misbruikt werden/zouden worden. Als een geestelijke zoiets doet met jou, tegen wie moet je dat zeggen? Zouden je ouders je geloven moest je zoiets zeggen? Zou je al naar je ouders durven gaan? Ik denk dat ik dat niet zou durven. Ik zou denken dat het mijn eigen schuld was, ook al weet ik dat het niet waar is. Naar de politie gaan? Misschien dat ik dat wel zou doen, maar stel je voor dat ze me zouden uitlachen?
Het is bewezen. In deze wereld kan je niemand meer vertrouwen!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th January 2011, 15:04
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
Ook misbruikte vrouw dient klacht in tegen nonnen

Ook misbruikte vrouw dient klacht in tegen nonnen

Bij het Kortrijkse parket is vanmiddag een derde klacht toegekomen in het dossier Stella Maris. Een 64-jarige vrouw uit Kortrijk diende de klacht persoonlijk in. "We spreken over de jaren 1961 en 1962, in de periode dat kloosterzusters de dienst uitmaakten in het toenmalige weeshuis Stella Maris", zegt parketwoordvoerster Karlien Ververken.

De bal ging eergisteren aan het rollen na een reportage op Radio 2 West-Vlaanderen. Daarin verklaarde een Bruggeling dat hij tussen 1965 en 1970 meermaals werd misbruikt door twee kloosterzusters en de overste van Stella Maris. Het begon allemaal toen hij tien was.

Ondertussen heeft ook een 55-jarige man uit Antwerpen gemeld dat hij werd misbruikt in het weeshuis. De derde klacht komt van de 64-jarige Kortrijkzaanse, die stelt dat ze als 14-jarige werd lastiggevallen door een zuster die haar intieme delen betastte.

"We nemen alle klachten serieus", zegt het Kortrijkse parket. "We zullen ze ook stuk voor stuk onderzoeken uit respect voor de slachtoffers. De feiten zijn juridisch eigenlijk verjaard, maar het is van belang om daders te identificeren en te controleren of ze nog leven en een gevaar betekenen voor onze maatschappij." (belga/sam)

Bron: De Morgen, http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...en-nonnen.dhtml, 05/01/11, 17u19

Mening: Nadat de storm over misbruik door priesters en bisschoppen stilaan gaan liggen is, komen de eerste klachten binnen over misbruik door nonnen. Het is begrijpelijk dat het moeilijk is om met zulke feiten naar buiten te komen, maar wel heel belangrijk dat het gebeurt.
Om jaren na de feiten toch nog een klacht in te dienen moet je sterk in je schoenen staan, dus ik vind het heel straf dat deze drie mensen er voor het eerst openlijk voor uitkomen. Alle oude gevoelens worden opnieuw opgerakeld, en misschien wel zonder resultaat, omdat de feiten verjaard zijn.
De verklaringen van deze moedige mensen doet ook het beeld van veel mensen over pedofilie veranderen. Als er over misbruik in de kerk werd gesproken, dacht iedereen, ook ik, spontaan aan mannen, terwijl deze getuigenissen nu bewijzen dat vrouwen hier evengoed schuldig aan kunnen zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.