actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st December 2016, 22:31
Femke.P*ers Femke.P*ers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Herenthout
Posts: 29
Ontvang 15.000 euro als je stopt met studeren

Ontvang 15.000 euro als je stopt met studeren

Zijn diploma’s overgewaardeerd? Een start-up geeft 15.000 euro aan studenten die de cursussen voor bekeken houden en bij hen komen werken.
Je hoorde het vroeger wel eens in de universiteitsaula: studenten die opschepten dat ze al een contract hadden getekend nog voor ze hun eindexamens hadden afgelegd. Vandaag hoeft dat laatste niet eens meer. DataCamp, een ambitieuze start-up uit Leuven, wil studenten rechtstreeks uit de Belgische aula’s plukken. Diploma? Laat maar schieten.

Studenten die vandaag solliciteren voor een van de DataCamp-vacatures kunnen rekenen op 15.000 euro indien ze hun syllabi inruilen voor een contract bij het bedrijf. ‘Als jongeren on the job het vak leren en begeleiding krijgen, leren ze meer dan op de schoolbanken’, zegt ceo Jonathan Cornelissen. ‘Om het risico wat weg te nemen, geven wij 15.000 euro aan jongeren die de sprong wagen en fulltime bij ons komen werken. Zonder diploma.’

DataCamp motiveert dus Belgische studenten om een college drop-out te worden. Genoeg groten uit Silicon Valley die het ook zo hebben gedaan. Denk maar aan Mark Zuckerberg (Facebook) of Steve Jobs (Apple), al gaven zij er de brui aan om een eigen bedrijf op te richten, niet om ergens werknemer te worden. ‘We hebben budget om zo vijf mensen aan te werven’, klinkt het.

DataCamp is een spin-off van de KU Leuven. Het bedrijf ontwikkelt een platform dat online cursussen data-analyse aanbiedt en is de start-upfase al ontgroeid: er werken 22 mensen, verdeeld over België en de VS. Het haalde al 2,7 miljoen euro kapitaal op bij investeerders.

Bron: DS 21/12/2016 http://www.standaard.be/cnt/dmf20161220_02637906

Mening: Als men zo denkt over ons onderwijs, moet er grondig iets veranderen denk ik dan. Ik vind dat er een mentaliteitswijziging moet zijn om niet het hoogste diploma te hebben, maar een goede voorbereiding. Competenties worden als maar belangrijker en proces is zeker zo belangrijk als product. De leerlingen die kiezen voor een stiel, een technische of beroepsrichting moeten zeker aangemoedigd worden. Algemeen is er meer connectie nodig met het werkveld, stages en levensechte ervaringen zijn van groot belang. Anderzijds moet er ook aandacht zijn voor levenslang leren. Wie zijn kansen en kennis wil uitbreiden moet aangemoedigd worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st December 2016, 22:40
Lisse.A*rts Lisse.A*rts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 93
Ik deel mijn mening ook met die van Femke. Het is zeker angstaanjagend dat jongeren hier nog maar in geïnteresseerd durven zijn. Ik begrijp dat het cijfer met de vele nulletjes jongeren aanspreekt om te stoppen met de universiteit, maar denken zij dan wel na over wat er nadien nog zou kunnen gebeuren. Het is inderdaad zo dat je meteen een mooi bedrag krijgt, maar wat gebeurt er wanneer je niet langer kan blijven werken bij dit bedrijf. Dan sta je daar zonder diploma en zonder werk en wat ga je dan doen? Ik vind het dus echt niet goed dat bedrijven op deze manier studenten willen ronselen. School moet op de eerste plaats komen en wanneer het diploma behaald is dan kan men gaan werken en geld gaan verdienen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd December 2016, 10:22
amina.j*cops amina.j*cops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: zoersel
Posts: 85
Ik deel de mening van Lisse. Ik snap dat jongeren geïnteresseerd zijn in een bedrag met zoveel nullen. Maar wat als het foutloopt? Wat als deze jongeren op een gegeven moment niet meer bij dit bedrijf kunnen blijven werken? Dan staan ze wel op straat zonder diploma en wordt het volgens mij voor hun moeilijk om een nieuwe job te vinden.
Langs de andere kant snap ik het bedrijf ook wel en is het inderdaad zo dat je al doende leert. Maar om dan studenten te pushen hun studies op te geven om volledig al doende te leren, vind ik toch te ver gaan. Wel vind ik dit een goed signaal naar het onderwijs toe, want zit er daar dan niets fout als bedrijven zulke dingen doen? Wel volgens mij moeten studenten meer in contact komen met het werkveld om op die manier binnen hun studie de nodige praktijkervaring op te doen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd December 2016, 12:30
A*ron.Simsek A*ron.Simsek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 101
Onlangs gaven twee medestudenten en ik een presentatie over 'de waarde van het diploma'. Daar kwam uit dat België vaak diplomagericht is. Vele werkgever verkiezen het diploma boven de vaardigheden en competenties.

Echter maak ik mij toch zorgen over deze tendens. Wat gaan we doen als er meer bedrijven dit idee gaan volgen? Wat gaan we doen als diploma's 'waardeloos' worden? Diploma's hebben veel aan waarden verloren. 'Wordt er door de studenten nog wel bereikt wat er bereikt zou moeten worden?' is vaak een centrale vraag. Velen zien het diploma als een toegangsticket tot een (succesvolle) carrière, maar we moeten er rekening mee blijven houden dat we altijd moeten blijven werken aan vaardigheden en competenties, ongeacht over welk diploma we beschikken. Ik vind het dus niet zo'n goede zaak dat men alles overboord gooit en op deze manier studenten wilt aantrekken om te komen werken. Er kan niet gegarandeerd worden dat de student de job goed gaat doen noch levenslang daar kan blijven werken. We moeten voorzichtig omgaan met zulke onderwerpen want dat kan gevaarlijk zijn voor de toekomst wat betreft jobsindeling en kwalificaties die men al dan niet zal behalen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.