actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th April 2013, 19:20
T*hnee.Vekemans T*hnee.Vekemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 103
168 landen vechten tegen de woestijn

168 landen vechten tegen de woestijn
donderdag 18 april 2013 om 13u32
Wereldwijd kampen nu al 168 landen met verwoestijning en degradatie van land. Dat is vooral het gevolg van intensieve landbouw en de klimaatverandering.


Jaarlijks gaat wereldwijd een enorme oppervlakte aan land verloren. © Reuters
Tot nog toe werd het aantal landen dat tegen de oprukkende verwoestijning moet vechten geschat op 110, maar het werkelijke aantal blijkt veel hoger te liggen. Volgens Verenigde Naties (VN) is het opgelopen tot 168 landen.

Jaarlijks gaat wereldwijd een enorme oppervlakte aan land verloren. De economische kosten die daarmee gepaard gaan, bedragen maar liefst 375 miljard euro per jaar, stellen de VN.

Er zijn veel oorzaken voor de degradatie van land, maar vaak hebben ze te maken met uitputting door intensieve landbouw of slecht waterbeheer en klimaatinvloeden zoals droogte en de opwarming van de aarde.

Honger

In Afrika alleen al gaat 4 tot 12 procent van de landbouwproductie verloren door de achteruitgang van de gronden, wat leidt tot chronische honger en conflicten. Maar het probleem beperkt zich niet tot Afrika. In China hebben meer dan 400 miljoen inwoners te maken met bodemerosie, met een geschat jaarlijks economisch verlies van 7,6 miljard euro. Ook in India rukt de woestijn steeds sneller op.

Op een top in het Duitse Bonn van de VN-conventie tegen Verwoestijning, zoeken landen uit de hele wereld naar oplossingen. Ze bereiden een volgende top voor in Namibië, waar nieuwe doelstellingen vastgelegd moeten worden. Mogelijk wordt het duurzaam gebruik van land onderdeel van de doelstellingen van de VN die na 2015 de Millenniumdoelstellingen (MDG's) moeten vervangen. (IPS)

Bron: http://www.knack.be/nieuws/planet-e...00282530471.htm

Eigen mening: Iedereen heeft de afgelopen maanden de gevolgen van de klimaatverandering wel gemerkt. Dat dit niet goed is voor de landbouw, is niet eigenaardig. Hopelijk komen er goede oplossingen voor de achteruitgang van de gronden. Dit niet alleen voor de inwoners van die landen, maar ook voor Europa. Indien er minder kan worden geproduceerd, kan er ook minder worden ingevoerd in Europa.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th April 2013, 07:57
Sabrina Claesens Sabrina Claesens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: oud-turnhout
Posts: 65
verwoestijning

Het is al langer geweten dat verwoestijning een probleem is, het komt zelf hier bij ons in Europa voor. Ik ben heel erg tevreden dat ik lees dat er heel een aantal landen zijn die hier aan werken en proberen om het op te lossen. Natuurlijk is deze problematiek niet in één keer op te lossen, het zal een heel aantal jaren werk zijn voor we de bodem terug inorde krijgen. Natuurlijk gaan we ook niet alle plaatsen waar verwoestijning optreed terug kunnen herstellen in hun originele staat, want het is nu eenmaal het werk van de natuur, maar als we niets doen dan wordt het alleen nog maar erger met alle gevolgen van dien.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th April 2013, 10:58
Jolien.Vissers Jolien.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 86
Als men de verwoestijning wil tegenhouden zal niet alleen de top doelstellingen moeten vastleggen, maar men zal ook met de plaatselijke bevolking in overleg moeten gaan. Vaak is het zo dat de plaatselijke bevolking de verwoestijning in de hand helpen terwijl kleine veranderingen aan hun levensstijl en wat (financiële) hulp van buitenaf de woestijn tegen kunnen houden. Het probleem is dat deze plaatselijke bevolking niet beter weet en gewoon probeert te overleven in een bar klimaat. Je kan nog zoveel doelstellingen opstellen als je wilt, als je de plaatselijke bevolking geen alternatieven kunt aanreiken zal de woestijn uiteindelijk overnemen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 21st April 2013, 10:13
T*ssa.Mertens T*ssa.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 141
Persoonlijk denk ik ook dat de oplossing voor 90% bij de bevolking ligt. Iemand moet dit probleem gestart hebben en dat zijn wij. We waren dit op het begin misschien onbewust, maar na enkele jaren weten we wel dat we de aarde aan het verwoesten zijn. We maken het onszelf niet gemakkelijk om dan verder nog te overleven. Ik denk ook, dat we vaak gebotst zijn op het probleem. Toen hebben we er nooit iets aan willen veranderen en denk daarom persoonlijk nu ook dat ze plannen verzinnen zoveel ze willen. De bevolking zal maar half zijn best doen om de aarde terug op orde te brengen. Half uw best doen is dan ook niet voldoende om dit groot probleem aan te pakken. We hadden op het begin sneller moeten ingrijpen! We kunnen het misschien wel tegenhouden om er nu iets aan te veranderen, maar helemaal oplossen zal nooit gebeuren. Hiervoor hadden we nu eerder moeten ingrijpen. Ik vraag me ook af, waarom ze nu pas bijeen gaan zitten en nu pas strengere oplossingen zoeken. Ze hadden het al die jaren toch al kunnen bedenken? Ze hadden moeten weten dat de bevolking weinig inzet zou tonen en daarom hadden al misschien aan een plan B kunnen werken. Daar zijn ze dan nu ook te laat in en dit had misschien ook allemaal veel eerder kunnen gebeuren zodat we nu niet zover dan stonden. Wij moeten misschien beseffen wat we doen en dit nu ook mee herstellen.
__________________
Life is Just a Game
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 22nd April 2013, 12:45
willem.van.huffel willem.van.huffel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 73
Verwoestijning is een vaak overzien probleem tegenwoordig. Het feit dat veel ontwikkelingslanden deze problematiek heeft en het bestaat (bijna) niet bij ons, zal in het Westen tot weinig initiatief leiden om het op te lossen. Kijk maar naar de beroemde millenniumdoelstellingen voor 2015. Is er zelfs één doelstelling volledig bereikt? Er is altijd wel iets waardoor het probleem niet kan 'verholpen' worden. Als er dan een oplossing is voor het probleem, is het maar tijdelijk of heeft het wel grote nadelen.

Zoals al eerder gezegd werd, is de mens wel de grootste oorzaak van het probleem. Maar vroeger had men dit probleem al ook, maar op veel kleinere schaal waardoor de schade nog te beperken was en de natuur herstelde zich wel. Maar door de modernisering van bijna alles, medicijnen, meer toegang tot voedsel, zijn er ook meer mensen. Die mensen moeten allemaal een plaats hebben met voldoende eten en drinken. Met als gevolg dat de gebieden dichtbij de woestijn onder meer druk komen te staan en sneller uitputten, waardoor de woestijn bijna vrij spel heeft. Die mensen verhuizen naar andere gebieden dichtbij de 'woestijn' met hetzelfde effect. Tenzij er grote veranderingen in hun en onze mentaliteit om de gevaren hiervan in te zien, zal dit probleem enkel grote worden.
__________________
It is amazing just how deep the principle of war is rooted in human nature. My archives contain war stories that are thousands of years old. Although the strategies have evolved, the motives seem to remain the same. Greed, envy, power and possessions always play a central role ...
(anno 2070 producers, E.V.E.)
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 30th April 2013, 17:10
lorenz.teunen@stu.khk.be lorenz.teunen@stu.khk.be is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Kessel
Posts: 81
Reactie op '168 landen vechten tegen de woestijn'

168 landen, dat is niet niets. Toch vind ik dat dit allemaal veel te traag op gang is geraakt. Het is misschien idealistisch van me om te denken dat ieder land, na het zien van An Inconvenient Truth, meteen alles op alles zou zetten om onze aarde te redden maar toch had ik een snellere reactie wereldwijd verwacht. Dat sommige landen zelfs nog geen minimale inspanning willen doen voor het milieu, gaat er bij mij niet in. Natuurlijk begrijp ik dat sommige landen momenteel andere zorgen hebben op politiek of economisch vlak, hierbij hoop ik dan dat deze ook meteen na het oplossen van hun problemen het milieu serieus gaan nemen. Want wat voor zin heeft het om politieke of economische oplossingen te zoeken, als er geen leefbare wereld meer is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.