actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2009, 17:26
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
Klimaattrein aangekomen in Kopenhagen

Klimaattrein aangekomen in Kopenhagen
• 06/12/2009
• De Knack

Een trein met meer dan 400 milieu-activisten, vertegenwoordigers van ngo's en tal van organisaties, politici en journalisten aan boord is zaterdagavond aangekomen in Kopenhagen voor de Wereldklimaattop die daar op maandag 7 december begint. De trein was zaterdagochtend in Brussel vertrokken.

De rit met de Klimaattrein was het laatste deel van het 'Trein naar Kopenhagen'-project dat werd georganiseerd door de International Union of Railways (UIC), met de steun van 'Seal the deal'-campagne van de Verenigde Naties en het Wereldnatuurfonds (WWF).

Volgens de organisatoren moet het nieuwe klimaatakkoord waarvan men hoopt dat het in Kopenhagen wordt afgesloten de ontwikkeling van intelligente duurzame transportsystemen ondersteunen.

Lage CO2-uitstoot
Het spoorverkeer is volgens de organisatoren met zijn lage CO2-uitstoot en als massavervoermiddel een efficiënte oplossing voor een duurzaam transport.
Aan boord bevonden zich naast de top van de nationale en internationale spoorverenigingen ook verschillende personaliteiten.
Zo reed staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe mee, evenals vicevoorzitter van het internationaal klimaatpanel IPCC Jean-Pascal Van Ypersele, vicevoorzitster Isabelle Durant van het Europees Parlement en de Waalse en Brusselse ministers van Leefmilieu, Philippe Henry en Evelyne Huytebroeck.

De Klimaattrein hield onderweg halt in Keulen en Hamburg, waar andere deelnemers aan de top opstapten. De reigers werden zondag in Kopenhagen ontvangen door de Deense minister van Klimaat en het hoofd van de Deense spoorwegen.

Mars voor het klimaat
In de loop van zaterdag hebben in Brussel naar schatting vijftienduizend mensen deelgenomen aan een mars voor het welslagen van de Klimaattop.
De manifestatie was een organisatie van De Klimaatcoalitie, die bestaat uit meer dan zeventig verenigingen uit verschillende sectoren, gaande van milieuorganisaties over de Noord-Zuidbeweging tot de vakbonden.
De deelnemers eisten dat er in Kopenhagen een bindende en ambitieuze overeenkomst uit de bus komt.

Niet enkel in Brussel maar ook elders in Europa betoogden duizenden mensen voor het welslagen van de klimaattop.


Mijn mening:
Ik vind dit een mooi initiatief om de aandacht te vestigen op het nut van het openbaar vervoer als ‘milieubespaarder’. Op deze Wereldklimaattop wordt vooral de industrie besproken. Natuurlijk is dit hoofdvervuiler nummer 1, maar de aandacht moet ook naar andere ‘bespaarders’ gaan. Zelf sorteren is nog geen algemeen aangenomen gedachtegoed. Verbetering begint bij jezelf en daar geloof ik echt in. Zelf de kleinste dingen (lichten uitdoen, carpoolen, fiets voor kleine afstanden, …) kunnen veel opleveren als we dit massaal doen. Ik geef eerlijk toe dat ik ook lang niet al deze dingen doen, maar beetje bij beetje probeer ik mijn gedrag hieraan aan te passen.
Als we dit allemaal zouden doen, komen we al een heel pak verder.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.