actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th April 2011, 09:22
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 86
VN-onderzoeksteam op weg naar Tripoli

Een onderzoeksteam van de Verenigde Naties is op weg naar de Libische hoofdstad Tripoli om beschuldigingen van schendingen van de mensenrechten door het Libische regime te onderzoeken.

De Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties gaf na het neerslaan van het protest door het Libische regime de opdracht om eventuele schendingen van de mensenrechten te onderzoeken.

Het team dat op weg is naar Tripoli bestaat uit drie onderzoekers. Zij zullen naar eigen zeggen alle beschuldigingen onderzoeken, ook de beschuldigingen van het Libische regime dat de rebellen en de NAVO-troepen de mensenrechten hebben geschonden. Maar de beschuldigingen over het regime van Khaddafi zelf zijn prioritair, luidt het.

Er zouden betrouwbare ooggetuigenverslagen zijn over de verdwijning, marteling en zelfs dood van demonstranten. VN-Mensenrechtencommissaris Navi Pillay zei in februari al dat wat in Libië aan het gebeuren was, "misdaden tegen de mensheid zouden kunnen zijn".

Het rapport van het onderzoeksteam zal normaal in juni af zijn en wordt dan voorgelegd aan de Mensenrechtenraad. Het Libische regime van Moe'ammar al-Khaddafi heeft beloofd om mee te werken aan het onderzoek.

Amerikaanse bedrijven doen zaken met Libische oppositie
De Verenigde Staten hebben intussen zakelijke banden toegestaan met de Libische oppositie voor de aankoop van olie en andere energiebronnen uit de regio's die de rebellen controleren. De voorwaarde is wel dat de Libische leider Khaddafi geen enkel profijt haalt uit de transacties.

De VS en de NAVO-landen zoeken al geruime tijd manieren om de Libische oppositie en de Nationale Overgangsraad, het politieke orgaan van de rebellen, financieel te ondersteunen.

www.deredactie.be

Mijn mening: Ik vind het goed dat de VN eindelijk iets onderneemt. Ze hebben zich al te vaak afzijdig gehouden. De praktijken die Khaddafi heeft gedaan zijn verschrikkelijk en ik hoop dat hij hier eindelijk gestraft voor zal worden. Het is ook typisch dat Amerikaanse bedrijven weeral denken aan zaken doen terwijl de oorlog nog volop aan de gang is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th April 2011, 10:25
Igna.Dergent's Avatar
Igna.Dergent Igna.Dergent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 83
Vn

Ik denk niet dat de VN zich al te lang afzijdig houdt, ze zijn hier vast en zeker al maanden mee bezig. Maar ze moeten voorbereidingstijd rekenen om deze onderzoeksactie te kunnen organiseren, plannen en uitvoeren.
Ik vind het alleen spijtig dat het allemaal zo lang duurt, het rapport zal pas in juni klaar zijn en wordt dan pas voorgelegd aan de Mensenrechtenraad. Maar vooraleer deze het rapport bestudeerd hebben en een oordeel zullen vellen zijn we maanden verder en de mensen zullen niet gespaard blijven. Het is een moeilijke zaak, maar de VN is hoe dan ook een goede zaak.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.