actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2011, 17:07
vinceloots vinceloots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: arendonk
Posts: 54
Demjanjuk moet cel niet in vanwege hoge leeftijd

Demjanjuk moet cel niet in vanwege hoge leeftijd
12/05/11, 13u02

Kreeg vijf jaar cel voor medeplichtigheid aan de moord op 27.900 JodenJohn Demjanjuk.
dm UPDATE De vandaag tot vijf jaar cel veroordeelde voormalig kampbewaker John Demjanjuk wordt later op de dag vrijgelaten vanwege zijn hoge leeftijd. Dat maakte de rechtbank in München bekend.


© reuters

© epa Andere redenen om hem vrij te laten zijn het feit dat Demjanjuk omwille van zijn broze gezondheidstoestand niet kan reizen en omdat er beroep is aangetekend tegen het vonnis. Demjanjuk is volgens de rechters medeplichtig aan de moord op 27.900 Joden, onder wie veel Nederlanders, in het vernietigingskamp van de nazi's in Sobibor.

Het proces duurde 18 maanden en was een van de laatste grote nazi-processen. De openbare aanklager had zes jaar cel geëist tegen Demjanjuk. Diens advocaten pleitten voor vrijspraak omdat niks bewijst dat zijn cliënt in Sobibor aanwezig was. En als hij dat al was, dan was hij gedwongen door de omstandigheden, luidde het.

Kampbewaker
De rechtbank meende echter dat de nu 91-jarige Demjanjuk, uit Oekraïne afkomstig, wel kampbewaker was in Sobibor, dat nu in Polen ligt. Hij was het gedurende zes maanden in 1943, een periode waarin 27.900 joden, voornamelijk Nederlanders, de dood werden ingejaagd.

De rechtbank sloot zich aan bij de argumentatie van de aanklacht. Omdat Sobibor alleen diende voor het planmatige uitmoorden van mensen, maakte iedereen die daar dienst had zich medeschuldig, luidde die argumentatie.

Emotieloos
Demjanjuk toonde geen enkele emotie bij het vonnis. Hij volgde het proces in een rolstoel met een zonnebril op die zijn ogen bedekten, en hulde zich anderhalf jaar in stilzwijgen. Toen rechter Ralph Alt hem vanmorgen vroeg of hij het laatste woord wilde hebben, voorafgaand aan het uitspreken van het vonnis, antwoordde Demjanjuk kort en bondig: "Nein''.

De advocaat van Demjanjuk, Ulrich Busch, had eerder al aangekondigd dat hij namens zijn cliënt hoger beroep zou aantekenen tegen een eventuele veroordeling.

Wankele gezondheid
Demjanjuk was soldaat bij het Rode Leger en werd uiteindelijk krijgsgevangen genomen door de Duitsers. De voormalige opzichter werd twee jaar geleden uitgewezen uit de Verenigde Staten waar hij sinds de jaren 50 woonde. Zijn uitlevering kwam er na een lang juridisch steekspel dat focuste op zijn wankele gezondheid. Het is onduidelijk hoe lang Demjanjuk nog achter tralies door moet brengen. Hij heeft exact twee jaar in voorarrest gezeten.(anp/adb/adha)
bron:http://www.demorgen.be/dm/nl/983/Ni...-leeftijd.dhtml

Mening:
Als er bewezen kan worden dat deze man niet onderdwang heeft moeten optreden als bewaker in het concentratiekamp, dan is het niet meer dan logisch dat hij de gevolgen van zijn daden moet dragen. Maar voor zover ik in het artikel kan lezen hebben ze geen uitsluitend bewijs tegen deze man. Daarom ben ik voorzichtig in mijn oordeel.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th May 2011, 22:21
olivier.lejeune olivier.lejeune is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Westerlo
Posts: 70
Onbegrijpelijk! Hoge leeftijd of niet, deze man hoort in de cel. Hij is mede verantwoordelijk voor massamoord, hij hoort niet vrij rond te lopen. Sommige mensen horen hun leven lang in de gevangenis te zitten, en hij is er één van. Toen dat hij bewaker (beul) was zijn er ook oude mensen vermoord, en dan zullen ze nu eens rekening gaan houden met zijn hoge leeftijd. Die man zal nu wel verder kunnen genieten van de laatste dagen van zijn leven, en wat heeft hij als straf gekregen, niets! Hij zal nu wel in zijn vuistje lachen. Ook al heeft hij de dood van duizenden mensen op zijn geweten.

Hij was een kampbewaker in Sobibor, een vernietigingskamp in Polen. De mensen die daar aankwamen werden meestal dezelfde dag nog vermoord. Hij moest waarschijnlijk de aangekomen mensen begeleiden naar de plek waar ze zouden sterven, dan heb je toch geen hart meer. En dan zegt hij dat hij gedwongen werd? Dat is volgens mij een verzinsel om beter uit het proces te komen. Mensen die gedwongen worden om andere mensen de dood in te jagen, die bezwijken aan die gedachten en schuldgevoelens, hij toont niets emoties. Hij leidde mee een klein Auschwitz, waar mensen werden uitgeroeid. Dat is toch niet meer menselijk. En dan zouden wij menselijk moeten zijn voor Demjanjuk. Voor zulke mensen zou ik met plezier de doodstraf terug invoeren.

Ik vind het wel jammer dat ze hem niet eerder hebben kunnen opsluiten. Hij heeft na de oorlog nog een mooi leven kunnen opbouwen terwijl hij dat van duizenden mensen heeft kapot gemaakt. Een betere uitweg heeft deze man zich niet kunnen wensen, een heel leven vrij zijn en dan op het einde nog gevat worden en berecht en dan te horen krijgen dat ze je niet gaan opsluiten omdat je te oud bent. Als ik de macht zou hebben om hem op te sluiten, dan zou ik geen seconde twijfelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.