actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd May 2011, 19:38
Elissa.Buyens Elissa.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wommelgem
Posts: 33
Israël laat sirenes loeien ter herinnering aan de Holocaust

Sirenes loeiden vanmorgen twee minuten lang over heel Israël ter herinnering aan de slachtoffers van de genocide tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Toen de sirenes begonnen te loeien om 10 uur plaatselijke tijd (09.00 uur Belgische tijd) kwam het verkeer volledig tot stilstand. Automobilisten stapten uit hun wagens en voetgangers stonden stil, velen onder hen met gebogen hoofd. Een officiële herdenkingsceremonie voor de zes miljoen Joden die werden vermoord door de nazi's en hun Europese bondgenoten, begon onmiddellijk na de sirenes in het Yad Vashem Holocaust Memorial Centre in Jeruzalem.

Plechtigheid
De Holocaust Herdenkingsdag begon gisterenavond met een plechtigheid in het Yad Vashem, die werd bijgewoond door staatsleiders, buitenlandse diplomaten en overlevenden van de Holocaust en hun familieleden. Zes overlevenden ontstaken zes bakens aan ter ere van de zes miljoen Joden die werden omgebracht door de nazi's en hun medestanders.

De Verenigde Naties legden 27 januari vast, de dag dat het vernietigingskamp Auschwitz werd bevrijd in 1945, als de internationale Holocaust Herdenkingsdag. Maar Israël duidde de 27ste dag van de joodse maand nissan aan, een week voor de Israëlische onafhankelijkheidsdag, om symbolisch onderscheid te maken tussen de geboorte van de Joodse staat en de asse van de Holocaust.

Volgens tellingen na de oorlog werden twee derde van de 9 miljoen Europese Joden uitgeroeid door de nazi's en hun collaborateurs. (belga/gb)


bron: http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetens...Holocaust.dhtml

Eigen mening: Ik vind het herdenken van deze gruweldaden uit WOII zeer belangrijk. Enorm veel mensen zijn zonder reden gestorven op een onmenselijke manier. Ik denk dat wij ons nooit zoiets zouden kunnen voorstellen. Laat ons hopen dat zoiets zich nooit meer voordoet!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd May 2011, 22:32
olivier.lejeune olivier.lejeune is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Westerlo
Posts: 70
Ik ben het volledig eens met Elissa, we mogen deze donkere bladzijden van de geschiedenis nooit vergeten. En ik heb al gemerkt dat veel mensen niet weten wat de Holocaust is, en dat vind ik zeer spijtig. In het middelbaar moesten we voor het vak Frans een onderwerp kiezen dat je interesseerde en voorstellen aan de klas. Ik had toen gekozen voor 'de Holocaust' en toen ik begon onderbrak de leerkracht mij en vroeg aan de klas of ze wisten wat de Holocaust was. En tot mijn grote verbazing wisten maar twee van de achttien leerlingen wat de Holocaust inhield, dit was in het vijfde middelbaar. Ik begrijp dat leerlingen het begrip Holocaust niet kennen, maar toen ik de verbaasde blikken zag toen ik mijn verhaal deed over de vervolging en uitroeiing van de Joden wist ik dat ze weinig of niets over dit onderwerp wisten. En dit vind ik enorm jammer, de Holocaust is één van de bekendste maar ook gruwelijkste gebeurtenis van de geschiedenis.

Wanneer je de jongeren niet meer verteld over de Holocaust krijg je het gevaar dat ze dit gaan ontkennen. Stel je voor dat je nooit over de Holocaust hoort als jongere, en dan hoor je bijvoorbeeld op je 25ste dat er ooit in de geschiedenis een genocide heeft plaatsgevonden van nooit geziene omvang, dan dreigt het gevaar dat je dit niet gaat geloven. En er zijn de dag van vandaag al vele mensen die de Holocaust ontkennen, zeggen dat dit nooit heeft plaatsgevonden, en dit maakt mij kwaad. Er zijn zoveel bewijzen dat dit heeft plaatsgevonden: foto's, videomateriaal, levende getuigen,...

Ik ben van mening dat de jeugd vrij jong op de hoogte moet gebracht worden van deze gruwelijkheden, zelfs kinderen mogen van mij hier al iets over weten, natuurlijk niet met beeldmateriaal . Maar jongeren moeten daar zeker mee geconfronteerd worden, de waarheid is soms hard om onder ogen te durven zien. Zo'n geschiedenis mogen we NOOIT vergeten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.