actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2012, 11:35
Eva.Van Peer Eva.Van Peer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 64
Grootste olieproducent ter wereld plant omschakeling naar hernieuwbare energie

Saoedi-Arabië, 's werelds grootste olieproducent, wil overschakelen op 100 procent hernieuwbare energie. Dat schrijft de Britse krant The Guardian. Het omschakelingsproces zal echter decennia duren en enkele waarnemers vragen zich af of de uitspraken wel gemeend zijn.

Prins Turki Al Faisal Al Saud, stichter van de King Faisal Foundation en een van de topwoordvoerders van de staat, heeft op het Global Economic Symposium in Brazilië gezegd dat hij hoopt dat het koninkrijk zich volledig van stroom kan voorzien via hernieuwbare energie. Hij hoopt dat dit nog voor zijn dood zal gebeuren.

Hij benadrukte dat Saoedi-Arabië steeds meer geld investeert in hernieuwbare energie, nucleaire energie en andere alternatieven voor fossiele brandstoffen. Het zou zijn oliereserves dan voor andere doeleinden kunnen gebruiken, zoals bijvoorbeeld plastiek en polymeren.

Nuttige doeleinden
"Olie is voor ons waardevoller onder de grond dan als brandstofbron", zei de prins. "Als we het punt bereiken waarop we fossiele brandstoffen kunnen vervangen en olie kunnen gebruiken voor andere nuttige doeleinden, dan zou dat zeer goed zijn voor de wereld. Ik hoop dat dit nog tijdens mijn leven zal gebeuren, maar ik vrees dat dat niet het geval zal zijn."

Greenpeace reageert voorzichtig. "Het zegt veel dat een prins van Saoedi-Arabië de voordelen ziet van de omschakeling naar hernieuwbare energie, maar Saoedi-Arabië zal enkel een groene staat zijn als het beslist om de olie onder de grond te laten zitten", aldus Joss Garman, politiek directeur van Greenpeace.

Bron: SNOEYS. A., Grootste olieproducent ter wereld plant omschakeling naar hernieuwbare energie. De Morgen, 2012-10-22, (http://www.demorgen.be/dm/nl/5378/G...e-energie.dhtml)

Mening:
Ik vind het al een goed teken dat prins Turki Al Faisal Al Saud aan het nadenken is over het produceren van groene energie. Enerzijds zou je kunnen denken dat hij begaan is met het milieu. Anderzijds is het natuurlijk de vraag of hij zich hier mee bezig houdt uit winstbejag.
Uiteindelijk is het heel belangrijk dat de olieproducenten zich interesseren om groene energie te produceren en dat ze er ook werkelijk onderzoek naar uitvoeren. Het kan alleen maar positief zijn dat iemand met zijn invloed en zijn rijkdom met dit soort zaken bezig is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd October 2012, 12:07
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 94
Zelf doe ik als keuzevak dit jaar ECO-school. Ik word me steeds meer en meer bewust van milieuproblematiek en hoe snel er eigenlijk ingegrepen moet worden door iedereen en zeker ook door machtigere personen, zoals deze Prins Turki Al Faisal Al Saud.

Bij het opwekken van duurzame energie worden verschillende energiebronnen gebruikt: zonne-energie, windenergie, energie uit biomassa, waterkracht en aardwarmte. Deze energiebronnen zijn onuitputtelijk en produceren daarmee groene of duurzame energie. Deze bronnen zijn bovendien minder vervuilend en het gebruik hiervan is zeker een stap in de goede richting.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.