actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2011, 13:11
willem.van.huffel willem.van.huffel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 73
Grote vervuilers in Australië moeten voortaan CO2-taks betalen

Het Australische parlement heeft een wet goedgekeurd die grote vervuilers verplicht om aan de staat zowat 17 euro per uitgestoten ton koolstofdioxide te betalen. De klimaatwet is omstreden.


Premier Julia Gillard zei vorig jaar tijdens haar verkiezingscampagne dat ze geen CO2-taks wou, maar is intussen van mening veranderd. Ze stelt nu dat het 'de beste optie' is voor Australië. Dat de sociaaldemocratische Gillard een regering vormt met de groenen zal niet vreemd zijn aan de beslissing.

Berekent men de hoeveelheid uitgestoten broeikasgassen per inwoner, dan is Australië een van de grootste vervuilers ter wereld. Het land maakt nog steeds massaal gebruikt van de aanwezige steenkoolreserves om elektriciteit op te wekken.

Bij het in voege treden van de nieuwe wet, op 1 juli 2012, moeten de grootste vervuilers, zowat 500 in totaal, 23 Australische dollar (ongeveer 17 euro) betalen per uitgestoten ton CO2.

De kritiek op de wet luidt dat de belasting de bedrijven sterk zal verzwakken en zo ook ook de hele economie schade kan berokkenen. De taks is immers bijna dubbel zo hoog als in Europa, waar tussen de 6,3 en de 9,1 euro gevraagd wordt. De regering voorzag daarom ook maatregelen om een economische terugval tegen te gaan: zo moeten de land- en bosbouwsector de belasting niet betalen en krijgen de staal-, elektriciteits- en mijnbouwbedrijven een compensatie.

De CO2-taks is het voornaamste middel van de Australische regering om - zoals vooropgesteld - de uitstoot van broeikasgassen tegen 2020 met 5 procent te verlagen ten opzichte van het jaar 2000.

Bron:http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111108_069

Mijn mening:
Dit is goed nieuws op vlak van de bestrijding van CO2 op wereldniveau. Ik wist niet dat Australië op vlak van CO2 een grote vervuiler was, dus was ik ergens wel verrast. Maar nu dat ik dit lees, ben ik blij dat ze het wel zelf beseffen en er ook iets aan doen. Ik weet dat het niet altijd even gemakkelijk is voor een land om zomaar over te schakelen naar groene stroom, dus moeten ze maar alternatieven bedenken.
De CO2-taks is een goed alternatief, bedrijven die vervuilen moeten maar betalen voor hun vervuiling. Hoewel de taks ineens twee keer zo hoog is als bij ons, hadden ze het misschien beter kunnen opbouwen over een langere periode. Door deze taks in te voeren schrikken de bedrijven wel, met verschillende nadelen als gevolg. Bedrijven zullen niet zo snel meer kiezen voor Australië als ze willen uitbreiden of andere zaken die lijden onder deze taks. Hoewel ze dat wel proberen op te lossen doordat andere bedrijven die niet moeten betalen. Ik vind het in principe een logisch idee, maar ik ben geen expert op dit vlak dus of het al dan niet een slimme zet is, is nog maar te zien.

Laatst aangepast door willem.van.huffel : 8th November 2011 om 16:22.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th November 2011, 11:57
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: België
Posts: 117
Ik ben een voorstander van deze wet. Volgens mij is dit de enige effectieve manier om grote bedrijven, en de rest van de wereld, te laten inzien dat de uitstoot van broeikasgassen dringend moet dalen. Ik begrijp echter wel niet waarom deze boete bijna dubbel zo hoog is als in Europa. Dit hadden ze volgens mij toch anders moeten aanpakken. Net zoals Willem al zei, denk ik dat de Australische regering beter voor een geleidelijker proces had gekozen. Starten met een lage boete, en deze na een bepaalde periode laten stijgen, lijkt mij heel wat praktischer. Op deze manier hebben bedrijven toch nog de mogelijkheid om op zoek te gaan naar bv. nieuwe technieken zonder dat zij al onmiddellijk een heleboel geld verliezen. Hoewel de wet pas vanaf juli 2012 van start zal gaan, zal het onderzoek naar, en het gebruik van, nieuwe alternatieven zeer veel tijd in beslag nemen.
Positief is wel dat de Australische regering enkele maatregelen voorzag om de economische terugval tegen te gaan. Het valt uiteraard nog af te wachten of deze zullen voldoen.
Hopelijk spendeert de Australische overheid deze nieuwe inkomsten aan nuttige zaken. Zo kan men bijvoorbeeld een plan opstellen om van de steenkoolreserves over te schakelen naar groene stroom.

Ik wist trouwens niet dat Australië één van de grootste vervuilers ter wereld was. Daarom heb ik nog even wat cijfers opgezocht om hierover een beter beeld te krijgen. De top vijf van de meest vervuilende landen ter wereld ziet er zo uit:

1. China
2. De Verenigde Staten
3. Japan
4. India
5. Australië

Meer informatie vindt u hier en hier.

Laatst aangepast door Niels Olieslagers : 14th November 2011 om 12:33.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.