actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th May 2012, 20:34
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Smet denkt aan grote klassen met twee leerkrachten

Smet denkt aan grote klassen met twee leerkrachten

29/05/12 - 18u02 Bron: belga.be © photo news.

Grote klaslokalen waarin twee leerkrachten staan, zijn een optie voor minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a). Dat zei hij vanmiddag in de bevoegde commissie van het Vlaams parlement. Om het tekort aan scholen in de steden op te vangen, zullen we volgens hem 'out of the box' moeten denken.

Vlaams Belang en Groen toonden in de commissie hun bezorgdheid over het tekort aan scholen, in het bijzonder in Antwerpen. Daar wordt zelfs nagedacht over de constructie van een 'schoolboot', die het nijpende tekort aan conventionele lokalen moet opvangen.

Dat de bouw van een school op die manier een stuk duurder uitvalt, ligt voor de hand, maar dat is volgens de minister niet de hoofdzaak. "Het belangrijkste is dat alle kinderen naar school kunnen, ook al kost het dan een paar centen meer."

Creatief denken
Er zullen de komende jaren sowieso creatieve oplossingen nodig zijn, meent Smet. "Het is bewezen dat de grootte van een klas geen invloed heeft op de schoolresultaten, dat creëert mogelijkheden."

Dergelijke denkoefeningen zijn volgens Wim Wienen van Vlaams Belang een druppel op een hete plaat. "De bevolkingsexplosie in Antwerpen is zo groot dat er meer structurele maatregelen nodig zijn. Zelfs als er voldoende lokalen beschikbaar komen, zal er een tekort aan onderwijs blijven, want de schoolnetten hebben geen geld meer om ze te vullen."

Onzin, vindt Smet. "Als er lokalen zijn, zal de inrichtende macht wel volgen."

Bron:
http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onder...rkrachten.dhtml

Eigen mening:
Ik vind het goed dat er een oplossing gezocht wordt om het tekort aan scholen in de steden op te vangen.
Toch denk ik dat er zowel positieve als negatieve effecten verbonden zijn aan dit idee.
Ten eerste vind ik het goed dat ook leerkrachten op deze manier beter zullen samenwerken. Zo zullen ideeën veel sneller onderling worden uitgewisseld en zal dit een positief effect hebben op het lesgeven.
Als tweede punt wil ik een mogelijk negatief effect aanhalen. Wanneer de klasgroepen minstens dubbel zo groot zullen worden, vrees ik ervoor dat de band tussen de leerlingen onderling minder sterk zal zijn. Onzekere leerlingen die het vaak moeilijk hebben om hun mening te uiten in een groep, zullen het hier nu nog moeilijker krijgen. Daarom denk ik dat alle positieve en negatieve punten nog eens goed beargumenteerd en overlopen moeten worden alvorens deze maatregel daadwerkelijk in te voeren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.