actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2012, 13:16
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Gebruik van pesticiden vanaf 2015 enkel nog na kennistest

Professionele gebruikers, onder wie landbouwers, zullen vanaf 2015 een licentie moeten behalen om nog pesticiden te mogen gebruiken. Er zal met name een test worden ingevoerd waaruit voldoende kennis moet blijken, schrijft L'Avenir maandag.

'We hopen 60.000 mensen te bereiken in België', verduidelijkt Vincent Van Bol, coördinator van het Programma voor de Reductie van Pesticiden en Biociden bij de Fod Volksgezondheid. 'Er zullen verschillende kennisniveaus zijn, al naargelang het gebruikte product. Elke twee jaar zal er ook een verplichte hernieuwing nodig zijn. Wie faalt, zal zijn licentie verliezen', aldus Van Bol.

Bron: De Standaard.

Eigen mening:
Ik vind het een goed besluit om landbouwers een licentie te geven voor het gebruik van pesticiden. Om deze licentie te kunnen behouden moeten ze dan eerst slagen voor een kennistest die elke twee jaar opnieuw wordt afgenomen. Volgens mij verplicht deze maatregel de landbouwers ertoe om na te denken over welke producten ze op hun gewassen spuiten. Op die manier voorkomt men dus dat er zomaar wat gespoten wordt. Ik ben er van overtuigd dat een bewustere omgang met pesticiden positieve gevolgen zal hebben op bijvoorbeeld het vlak van gezondheid en de kwaliteit van de producten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2012, 18:40
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
Ik vind dit ook een zeer goede maatregel. Al is mij vanuit het artikel niet helemaal duidelijk of het in de praktijk wel degelijk een effect zal hebben. Zullen er effectief controles worden uitgevoerd en is het dan nog mogelijk om pesticiden aan te schaffen zonder licentie? Voorstanders van pesticiden zullen waarschijnlijk wel zijpoortjes vinden...

Natuurlijk is het wel goed dat zulke maatregelen genomen worden. Pesticiden zijn niet enkel schadelijk voor de dieren en planten in de omgeving, maar ook voor de gebruikers en hun omgeving. Een van mijn grootouders heeft longkanker gekregen, waarbij het veelvuldig gebruik van pesticiden de belangrijkste oorzaak was.
Hopelijk zal de verplichte test dan ook aan alle landbouwers en andere professionele gebruikers duidelijk maken dat het gebruik van pesticiden zeer ongezond is. Er zou ook nu al informatie moeten gegeven worden over alle mogelijke alternatieven. Zo krijgt iedereen de kans om al (gedeeltelijk) over te schakelen naar milieuvriendelijke manieren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th May 2012, 18:50
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Zoals Liesanne en Jasmien vind ik dit een goede maatregel. Zoals Jasmien aanhaalt hoop ook ik dat er na het invoeren van deze regel, controles worden uitgevoerd zodat deze maatregel zijn doel niet mist.
Ik stel me wel de vraag of deze hernieuwing van de test elke twee jaar noodzakelijk is. Elke twee jaar lijkt mij nogal snel. Natuurlijk komen er telkens nieuwe producten en dus ook pesticiden op de markt maar een test om de twee jaar is mogelijk niet haalbaar.
Misschien kan de test bijvoorbeeld elke 5 jaar plaatsvinden als de boeren kunnen aantonen dat ze naar voldoende bijscholingen zijn geweest? Ook dit moet natuurlijk ook controleerbaar zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.