actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2014, 08:45
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Brein veroudert sneller door ploegendienst

Werken in ploegendiensten kan schadelijke gevolgen hebben voor het kortetermijngeheugen, de snelheid van informatieverwerking en het algehele cognitieve functioneren. Dat blijkt uit een Europese studie die deze week in het British Medical Journal (BMJ) verschijnt.

Werken in ploegendiensten is als een chronische jetlag: de interne klok wordt danig getart. Het circadiane (24-uurs) ritme raakt overstuur, wat grote gevolgen kan hebben voor de gezondheid. Zo is uit diverse medische studies in de loop der tijd gebleken dat onregelmatige werktijden kunnen zorgen voor een verhoogde kans op slaapproblemen, maagzweren, diabetes type 2, hart- en vaatziekten, beroertes en zelfs enkele vormen van kanker.

'In Denemarken wordt borstkanker zelfs als beroepsziekte aangeduid', zegt epidemioloog Ludovic van Amelsvoort, die aan de Universiteit van Maastricht onderzoek doet naar de gevolgen van werken in ploegendiensten.

Bron:
De Morgen, 4/11/2014

Eigen mening:
Zelf werk ik tijdens de zomermaanden een zestal weken in ploegendienst, bij DAF-trucks Westerlo. De ene week werk ik dan met de vroege, 06u00-14u00. En de andere week werk ik met de late, 14u00-22u00. Met de vroege dienst heb ik geen enkel probleem. De dagen in deze week gaan vrij snel voorbij. Wanneer ik thuis kom van dergelijke werkdag, heb ik nog een hele dag voor mij om van alles en nog wat te doen. Met de late dienst heb ik het wat moeilijker. Midden in de dag naar het werk vertrekken. De dag die bijna niet vooruit gaat. En wanneer ik thuiskom rond 22u30 zit ik nog vol energie en wil ik nog iets gaan doen, terwijl de rest van mijn vrienden ofwel al lang iets gedaan heeft, ofwel al in hun bed zitten. Na zo'n late dienst kan ik ook moeilijk slaap vatten, omdat het lijkt of ik niet veel aan mijn dag gehad heb. De volgende dag ben ik dan geneigd wat langer te slapen waardoor ik aan die voormiddag al helemaal niets meer heb. Het valt al bij al nog mee om dergelijk werk als vakantiejob te doen, maar een vaste job in ploegendienst zou echt niets voor mij zijn.

Laatst aangepast door s*ana.vervoort : 4th November 2014 om 08:57.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.