actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2012, 17:33
R*bin.Claesen R*bin.Claesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 87
Nieuwe stakingsgolf overspoelt Griekenland

Griekenland heeft opnieuw te lijden onder een stakingsgolf. De aanleiding is deze keer de parlementaire stemming in Athene over de jongste besparingsmaatregelen. Het Griekse parlement moet volgens de laatste berichten op 7 november over een 13,5 miljard euro zwaar besparingspakket beslissen.
Het besparingspakket is een voorwaarde voor bijkomende financiële hulp van de internationale geldschieters. Het protest dat de stemming vooraf gaat, zal in het hele land te voelen zijn.

Vrijdag al had een 24-urenstaking van het metropersoneel in Athene voor een verkeerschaos gezorgd. In het weekeinde legt het personeel van de vuilnisophaaldiensten het werk neer. Maandag zullen de gemeenteambtenaren stadhuizen en gemeentelijke instellingen in heel het land symbolisch bezetten. Ook de journalisten staken die dag.

In alle overheidsziekenhuizen is er van maandag tot woensdag slechts een nooddienst. Woensdag blijven bovendien alle apotheken dicht. De advocaten beslisten zelfs van maandag tot vrijdag niet te werken. Metro, tram en taxi’s rijden maandag en dinsdag niet. Dinsdagmorgen staken daarbovenop van 10 tot 13 uur de luchtverkeersleiders.

Voor dinsdag en woensdag hebben de beide grootste vakbondsfederaties van het land GSEE (privésector) en ADEDY (openbare dienst) een algemene staking van 48 uur aangekondigd. Ook de banken blijven dan dicht, schepen blijven in de havens, treinen rijden niet en de post wordt niet bedeeld. Huisartsen, handelszaken en transportbedrijven nemen ook aan de staking deel. Op beide dagen zijn in Athene verschillende massale demonstraties tegen de besparingsmaatregelen gepland.

bron: http://www.standaard.be/artikel/det...121103_00356528

Mening: Ik snap dat de mensen in Griekenland het werk neerleggen na een beslissing als deze. Griekenland heeft al een lange tijd te kampen met een economische crisis en er heerst een grote werkloosheid. Er wordt gezegd dat het land deze besparingen moet doorvoeren om hulp van buitenaf te krijgen, maar is daarmee het probleem opgelost? Ik denk dat een besparingssom van 13.5 miljard euro te groot is.
De grote werkloosheidscijfers duiden al op een, als ik het zo mag noemen, grote crisis. Wanneer deze besparing wordt doorgevoerd, zal de gewone mens nog meer afgenomen worden. Ik vermoed dat deze beslissing gepaard zal gaan met grote discussies of erger nog, rellen. Wat ook al te zien is aan de stakingen die het hele land platleggen.. Ik denk dat dit nog maar een klein begin is van een stevige opstand.

Ik ben ook van mening dat je in een situatie als deze geen juiste beslissing kan nemen, want elke beslissing zal in het nadeel zijn van de gewone mens.
Toch denk ik dat het creëren van werkgelegenheid al een groot probleem van de baan zou helpen. Maar blijkbaar gaat het creëren van extra werkgelegenheid en de noodzakelijke besparingen niet samen...

Laatst aangepast door R*bin.Claesen : 3rd November 2012 om 17:44.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.