actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th April 2011, 22:53
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Serieuze babyboom in België

De afgelopen 25 jaar zijn er in ons land nooit meer kinderen geboren dan in 2008. In totaal waren er 127.205 geboortes in België, een stijging met 2,5 procent tegenover 2007. Het absolute record dateert van 1973, toen er 129.425 kinderen werden geboren. Dat blijkt uit de jongste statistieken van de FOD Economie, kmo's, middenstand en energie.

Met 2.328 baby's meer dan in 2007 is vooral Vlaanderen verantwoordelijk voor die stijging. In Brussel waren er 312 bijkomende kinderen, in Wallonië 470. Sinds 2002 is het aantal geboortes in Vlaanderen weer aan het stijgen (tot 69.559 in 2008), na een jarenlange daling. In Brussel is die stijging zelfs al sinds 1995 aan de gang (tot 17.925). Alleen in Wallonië was er sinds 2004 een continue daling (tot 39.721).

Recordmaand van het aantal geboortes in 2008 was juli (11.502). Van alle geboren kinderen in 2008 waren er 65.370 jongens en 61.835 meisjes. België bekleedt in Europa op het vlak van vruchtbaarheid een koppositie: gemiddeld heeft iedere vrouw 1,85 kinderen. In Europa is dat gemiddeld 1,6. Enkel Ierland (2,1), Groot-Brittannië (2), Frankrijk (2) en Zweden (1,9) gaan ons nog vooraf. (belga/dea)

Bron: het laatste nieuws

Ik heb dit onderwerp geplaatst onder het thema sociaal-economisch omdat de babyboom toch (on)rechtstreeks te maken heeft met onze economie. Door het grote aantal pasgeboren past onze economie zich hieraan automatisch aan. De welvaart kan hierdoor stijgen, maar ook dalen. Meer mensen stichten een groter gezin. In Europa trekt België een koppositie op vlak van vruchtbaarheid. Ik sta hier positief tegenover, zeker als toekomstige leerkracht. Meer kinderen moeten worden geschoold, wat voor ons meer kans op werk kan bieden. Niet enkel voor kleuterleraren, op lange termijn ook voor leerkrachten secundair onderwijs.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th April 2011, 23:10
Kimberly.Nuyts Kimberly.Nuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Olen
Posts: 76
haha... 't zal weer een koude winter geweest zijn zeker

Neen, dit bericht heeft inderdaad enkele economische gevolgen. Op langere termijn zal het zeker de vergrijzing (die er heel snel aankomt) mee oplossen. Meer kinderen betekend meer werkende mensen wanneer al de oudere mensen op pensioen gaan. Uiteraard is het ook voor de leerkrachten positief dat er meer leerlingen zijn want dat wilt zeggen dat scholen moeten uitbreiden = meer personeel aannemen = meer werkgelegenheid.

Volgens mij zit er ook van de ouders uit een goed uitgedachte reden achter. Uiteraard "kopen" mensen kinderen omdat ze dat willen. Maar ergens willen ze hiermee ook hun toekomst verzekeren. Zoveel te meer kinderen je hebt zoveel te meer mensen zijn er die later, wanneer jij oud en hulpbehoevend bent, voor jou kunnen zorgen. Ook op financieel vlak, want het huidige pensioenstelsel is nog steeds niet verzekerd. Daarom is het goed voor ouders om kinderen te hebben die later de kosten (rusthuis, ziekenhuis,...) kunnen helpen dragen.

Die enorme toename van geboortes voel je in de scholen al een tijdje. De laatste tijd moeten in bijna alle scholen de klassen gespitst worden en is er van elk leerjaar (in de lagere school) een "a" en "b" klas. In steden als Antwerpen is dit uiteraard niet zo'n fijn nieuws. Daar moeten ouders enorm veel moeite doen om hun kind te kunnen inschrijven in de school die zij wensen, maar dat heeft natuurlijk ook met heel andere elementen te maken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th April 2011, 10:37
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
Serieuze babyboom in België

Ik vind dit inderdaad, zoals mijn voorgangers al vermeld hebben, dat dit onderdeel onder het thema sociale en maatschappelijk behoord. Doordat onze bevolking steeds meer vergrijst, zullen er meer mensen ouder worden. Als er meer kinderen op de wereld gezet worden zal ons landje wel dicht bevolkt worden. Dit heeft als gevolg dat wij, als toekomstige leerkracht, een positieve invloed gaat hebben. over enkele jaren hebben ze nood aan meer leerkrachten en hebben wij werk. Dus voor ieder heeft dit artikel een positieve invloed.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th April 2011, 17:11
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Toen ik het artikel las, dacht ik meteen, net zoals Kimberley, aan een oplossing voor de vergrijzing. Maar ik vrees dat wij toch nog steeds lang zullen moeten werken om de pensioenen van onze ouders te kunnen betalen.

Ik vind het een mooi scenario; meer kinderen, scholen die uitbreiden, meer leerkrachten die een job aangeboden krijgen. Maar ik vrees dat de klassen eerder groter zullen worden dan dat er meer scholen zullen komen.

Voor de start van het vorige schooljaar was er al een hele heisa rond het vinden van een school voor alle kinderen. Hopelijk wordt er nu wel op tijd gekeken naar het aantal kinderen die in september naar school zullen gaan. We weten nu dat er meer kinderen zijn geboren, dan kan er maar best op tijd ook gezorgd worden voor voldoende plaatsen op scholen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.