actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th April 2011, 21:15
Jasper.Deschuyter Jasper.Deschuyter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 101
Dotatie opgeven? Ik denk er niet aan

De discussie over de dotatie van Laurent zal nu waarschijnlijk in een stroomversnelling komen, zegt Van den Wijngaert. "De Senaat heeft enkele jaren geleden beslist dat Astrid en Laurent hun dotatie zouden verliezen bij het aantreden van een volgende koning. Men zou nu dat voornemen dat men gemaakt heeft, vroeger kunnen toepassen. Tenzij Laurent de eer aan zichzelf houdt en afstand doet van zijn dotatie. Zoals prins Karel dat ook ooit gedaan heeft."

Volgens Van den WIjngaert zal dat de problemen met de prins echter niet oplossen. Het kost hem weliswaar veel geld, maar brengt hem ook een zekere vrijheid, klinkt het. "Dat zou op termijn kunnen wegen op het koningshuis. Hij blijft hoe dan ook een prins van België."
"Dotatie opgeven? Ik denk er niet aan"

Prins Laurent denkt er niet aan om zijn dotatie zelf op te geven. Dat zegt hij in een interview met De Standaard. Zijn advocaat en adviseur, Pierre legros, zegt nochtans in het weekblad Humo dat de prins overwoog om dat te doen.

"Het zou me verwonderen dat hij dat gezegd zou hebben. Ik heb dat zelf ook nooit gezegd. Ik denk er ook niet aan om mijn dotatie zelf terug te geven. Allez, u weet toch hoe dat gaat. Journalisten schrijven om het even wat. Ik moet u toch niet uitleggen hoe journalisten werken?", zo reageert prins Laurent op de uitspraken van Legros. Volgens Humo staat het hele gesprek met Legros evenwel op band.

Het debat over de dotatie van prins Laurent stak opnieuw de kop op door zijn omstreden Congoreis. Laurent maakte die tegen het advies in van de regering en de koning. Gisteren nam het paleis openlijk afstand van Laurent, wat erg uitzonderlijk is.

"Laurent blijft hoe dan ook een prins van België"
Maar zelfs als prins Laurent afstand zou doen van zijn dotatie, kan hij het koningshuis in de problemen brengen. Dat zei hoogleraar geschiedenis en koningskenner Mark Van den Wijngaert (foto) gisteravond in Terzake op Canvas.

VRT
Belga
di 05/04/2011 - 07:02
Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...Laurent_Dotatie


Eigen mening: Het exuberant hoge bedrag van 312.000 euro (!) dat dient als dotatie voor prins Laurent voor één jaar, lijkt me volledig onterecht. Ik kan het bijna niet geloven dat iemand zoveel jaarlijks verdient enkel en alleen maar omdat hij 'de zoon is van de koning' en er hierdoor 'recht op heeft'. Er zijn echter duizenden mensen in België die de grootste problemen hebben om maandelijks de eindjes aan elkaar te knopen en die alleen maar kunnen dromen van wat financiële steun. Het lijkt me dan ook verstandiger dat prins Laurent afstand neemt van zijn dotatie en dus ook geen 'verplichtingen' meer heeft. Op deze manier kan hij bv. in het bedrijfsleven stappen en kan het geld van de dotatie voor andere, meer nuttige zaken gebruikt worden.

Laatst aangepast door Jasper.Deschuyter : 5th April 2011 om 21:20.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th April 2011, 18:58
stef.ven stef.ven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 61
Eenmaal in het bedrijfsleven zal hij waarschijnlijk toch maar gewoon in een raad van bestuur zetelen en met een ceremoniële functie een loon uitbetaald krijgen.

Het zal tevens (zoals het er nu uitziet) niet aan hem zijn om zijn dotatie op te schorten, als de NVA dan toch een regering ineen kan puzzelen zal het snel gedaan zijn met zijn gratis centjes.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.