actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2015, 13:28
Annelore.V*rbruggen Annelore.V*rbruggen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 55
Slechter presteren op school door stereotypes

Leerlingen voelen zich minder goed in hun vel op een school die traditioneel denkt over mannen en vrouwen. Dat blijkt uit een grootschalige studie van de KU Leuven, de Universiteit Gent en de Vrije Universiteit Brussel. Zowel jongens als meisjes, hetero's en holebi's hebben dan het gevoel dat ze dan minder zichzelf kunnen zijn, en daardoor presteren ze ook minder goed op school.
De KU Leuven, de Universiteit Gent en de Vrije Universiteit Brussel volgden gedurende 4 jaar ruim 6.000 leerlingen en 1.000 leerkrachten op uit de eerste graad van het secundair onderwijs in meer dan 50 Vlaamse scholen. Het effect van traditioneel denken over mannen en vrouwen blijkt het grootst bij jongens.

"Vanaf het eerste jaar van het middelbaar onderwijs zien we de druk op jongens toenemen om te beantwoorden aan het stereotiepe macho-beeld", vertelt onderzoekster Wendelien Vantieghem. Jongens die zich inzetten voor school worden vaak uitgescholden voor mietje, want studeren hoort niet bij het imago "stoer" en "cool". Daardoor zitten ze vaak gewrongen, want om populair te blijven bij hun medeleerlingen voelen ze zich gedwongen om bijvoorbeeld de clown uit te hangen.

Maar daardoor komen ze in conflict met hun leerkrachten die net inzet, stiptheid en volgzaamheid verwachten. Het probleem wordt nog versterkt omdat jongens vaker in groep optrekken en in zo'n jongensvriendengroep staat het niet goed om ijverig te studeren. Met als gevolg dat jongens minder goede studieresultaten halen, meer moeten zittenblijven en ook vaker de school verlaten zonder diploma.

"Inzetten op genderbeleid op school"
Maar ook meisjes voelen zich niet goed in hun vel als ze gedwongen worden om zich heel meisjesachtig te gedragen. Ook zij hebben dan het gevoel dat ze onvoldoende zichzelf kunnen zijn. Vooral meisjes die bijvoorbeeld graag voetballen of een echte tomboy zijn krijgen negatieve reacties. Toch worden ze minder zwaar afgestraft dan een jongen die bijvoorbeeld ballet wil gaan doen.

Daarom is het belangrijk dat scholen inzetten op een genderbeleid, want dat wordt nu nog altijd wat stiefmoederlijk behandeld, zeggen de onderzoekers. Zo kan je "typisch mannelijk" en "typisch vrouwelijk" gedrag bespreekbaar maken en een antipestbeleid voeren. In dat beleid kun je duidelijk schrijven dat je bijvoorbeeld niet aanvaardt dat een jongen wordt gepest omdat hij lang haar draagt of zijn nagels lakt. En ook de leerkrachten ervan bewust maken dat ze moeten optreden als ze dergelijke opmerkingen of gedrag zien, is een goeie zaak, luidt het.

Bron:
(2015). Slechter presteren op school door stereotypes. Geraadpleegd op 4 december 2015 via http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2514310

Mening:
Op het eerste zicht leek dit artikel me niet zo belangrijk, maar naar mate ik verder las en hier verder over begon na te denken, kwam ik tot de conclusie dat het artikel hier toch echt wel een probleem aanhaalt.
Zo kunnen we lezen dat de jongeren vandaag de dag veel moeite hebben met hun studies, vanwege hun imago en vriendenkring. Zo is het stereotype van de jongen stoer en zijn de meisjes eerder heel zacht en vrouwelijk. Nu kunnen we zeggen dat heel veel onder ons niet aan dit stereotype voldoen, wat ik ook zeker en vast heel normaal vind. Iedereen heeft recht op eigen interesses en persoonsuitingen, ongeacht dit misschien niet overeenstemt met de waarden en normen die we aan een doorsnee jongen of meisje toekennen. Daarom vind ik het ook zeer belangrijk dat de scholen hier voldoende aandacht aan besteden. Het is niet correct dat de slaagkansen van de jongeren beperkt worden door zulke omstandigheden. De jongeren moeten inzien dat een school geen 'wij-tegenover-zij-relatie' heeft, maar dat ze deel uit maken van een grote gezamenlijke groep die samenwerkt.

Laatst aangepast door Annelore.V*rbruggen : 4th December 2015 om 13:39.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st April 2016, 17:48
Maike.D*eltiens Maike.D*eltiens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 80
Ik vind dit toch wel een vrij confronterend artikel. Ik sta volledig achter Annelore haar standpunt. Iedereen heeft inderdaad het recht om zichzelf te zijn, op een eigen persoonlijkheid, eigen interesses en eigen ideeën. Normaal gezien moet een school dit toch aanmoedigen? Jongeren moeten zichzelf kunnen zijn op hun school. Ze moeten zich goed in hun vel voelen, anders zullen ze niet snel gemotiveerd zijn om te leren. Een school waar leerlingen zich thuis voelen is een van de belangrijkste elementen om een optimale leeromgeving te creëren. Ook het gedrag en de houding van de leerkrachten is heel belangrijk.
Als ik er goed over nadenk besef ik dat ik in het dagelijkse leven (school, werk, familie en vrienden) ook vaak in contact kom met stereotypen die op hun beurt vooroordelen meebrengen. Ook op sociale media is er een overvloed aan commentaar ten gevolge van stereotypen. Denk maar aan de vluchtelingen en de moslims die we na de terreuraanslag in Zaventem bekritiseren. Vandaag de dag horen we enkel negatieve stereotypen over onze mensen terwijl dit helemaal niet terecht is, en het ergst van al zijn wij diegene die deze stereotypen vormen en verspreiden. Dit is ook het geval bij jongeren in een klas. Ik dacht dat de algemene taboes in 2016 wel verdwenen zullen zijn, tot ik naar het nieuws kijk en merk dat homoseksuele mensen, zwarte mensen, andersgelovigen, gehandicapte, oude, jonge, dikke en dunne mensen bekritiseerd worden omdat wij die stereotypen maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.