actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th December 2014, 12:19
S*lke.Sas S*lke.Sas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Beerse
Posts: 108
Obama vertelt over zijn ervaringen met racisme

Ook de Amerikaanse president Barack Obama kreeg af te rekenen met racisme. Zo werd hij ooit aangezien als een kelner en een parkeerjongen.

Het vaak ongestraft blijvende politiegeweld tegen ongewapende zwarte mannen heeft de rassenrelaties weer op scherp gezet in de VS. In een interview met People vertellen de Amerikaanse president en zijn vrouw Michelle daarom over hun ervaringen met racisme. Voor ze naar het Witte Huis verhuisden, kregen ze af te rekenen met vooroordelen en was een taxi laten stoppen niet altijd evident.

‘Er is geen zwarte man van mijn leeftijd die nog geen sleutels in zijn handen geduwd heeft gekregen toen hij uit een restaurant kwam en op zijn auto wachtte’, vertelt Obama. Dat is hem ook overkomen.

Michelle Obama haalt een soortgelijk incident aan. Op een galadiner vroeg iemand aan Obama, die een smoking droeg, om een koffie te gaan halen. Zelf werd ze in een winkel al verward als winkelbediende.

Volgens hen is de situatie al verbeterd, maar kan er nog veel gedaan worden. ‘De kleine ergernissen of vernederingen die wij ervaren zijn niets in vergelijking met wat de vorige generatie heeft meegemaakt’, vertelt Obama. ‘Als een kelner aanzien worden op een gala, is één ding. Het is een andere zaak als mijn zoon als een overvaller verward wordt en geboeid wordt - of erger - terwijl hij toevallig op straat loopt en gekleed is zoals tieners zich kleden.'

Bron: De Standaard, 19/12/2014
Eigen commentaar: Uit meerdere artikels heb ik kunnen afleiden dat er in Amerika nog veel racisme heerst. Nochtans werd aan Obama door een meerderheid van de bevolking één van de meest invloedrijke posities ter wereld toebedeeld, namelijk het presidentschap van Amerika. Desondanks kan ik best geloven dat zwarten nog steeds met racisme worden geconfronteerd. Het land kent een evolutie inzake de apartheid tussen blanken en zwarten en de grote verschillen in de maatschappij zijn aan het verdwijnen. Wanneer we echter kijken naar de juridische kwesties omtrent politiegeweld op zwarten, kunnen we besluiten dat op juridisch vlak zwarten vaak in het zand moeten bijten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th December 2014, 12:46
Charlotte.L*Dreff Charlotte.L*Dreff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Zoerle-Parwijs
Posts: 30
Obama vertel over zijn ervaringen met racisme

Ik denk dat iedereen die geen blanke huidskleur heeft, te maken krijgt met racisme. Eigenlijk denk ik zelfs dat iedereen die geen autochtoon is, af te rekenen krijgt met racisme. Polen bijvoorbeeld zijn ook blank, maar toch krijgen deze mensen ook bakken kritiek over zich heen. Racisme is iets dat is voortgesproten uit het nationalisme. Eigen volk is het beste volk. Iedereen is bij bepaalde momenten wel een patriot. Denk maar aan het WK. Dat mag natuurlijk, niks op tegen. Het mag alleen niet te ver gaan en afwijken naar racisme. Als je een vergelijking maakt tussen vroeger en nu, dan kan je stellen dat het inderdaad aan het beteren is maar toch nog niet voldoende als je het mij vraagt. Het feit dat er nu nog zoveel ophef is rond zwarte mensen, vind ik een beetje raar. Ik was daarom heel blij dat Obama de nieuwe president van Amerika mocht worden. Gewoon het feit dat hij de eerste zwarte president was, is al een hele verandering en aanpassing op zich! Fantastisch.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th December 2014, 23:44
g*rd.janssens's Avatar
g*rd.janssens g*rd.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 97
Racisme is iets van alle tijden, maar in een multiculturele samenleving (of toch een die zich zo wilt uiten) mag er toch nog hard gewerkt worden aan de bestrijding ervan.

Een gekleurde president is al een stap in de goede richting, maar één man kan de wereld niet veranderen. Ik denk dat scholen een grote rol zullen spelen in de sensibilisering van 'anderen' en het omgaan met die 'andere'.
__________________
“People in general," he said, "only ask advice not to follow it; or if they do follow it, it is for the sake of having someone to blame for having given it.”
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.