actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2013, 16:51
L*urens Meeus L*urens Meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Lichtaart
Posts: 25
6,5 miljard Europees geld verkeerd besteed

6,5 miljard Europees geld verkeerd besteed

Vorig jaar werd ruim 6,5 miljard euro van de EU-begroting niet juist uitgegeven door de lidstaten. Dat is een pak meer dan de vorige jaren. Meestal ging het op het slecht toepassen van regels, niet om fraude.
Alles samen gaat het om 4,8 procent van de Europese uitgaven, die alles samen goed zijn voor 139 miljard euro. In 2011 ging het nog om 3,9 procent van de betalingen, in 2010 om 3,7 procent. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Europese Rekenkamer.

De meeste fouten werden ontdekt bij de uitgaven voor het milieu, gezondheidsbeleid, de visserij en de ontwikkeling van plattelandsgebieden (7,9 procent). Ook bij het stimuleren van achtergebleven Europese regio’s, energie en vervoer ging het nog vaak mis (6,8 procent).

‘De meeste fouten gebeuren door het slecht toepassen of verkeerd interpreteren van de vaak complexe regels’, zegt de Europese Rekenkamer. Toch werden er ook een aantal gevallen van vermoedelijke fraude gedetecteerd.

Vanuit verschillende hoeken groeit de kritiek op de aanpak van de Europese Commissie. ‘Elk jaar vertelt de Commissie ons dat het haar menens is de problemen aan te pakken. Maar elk jaar wordt het erger’, zegt het Britse Conservatieve Europarlementslid Philip Bradbourn. ‘Het is beschamend voor de Europese integriteit en onaanvaardbaar voor de belastingbetaler.’

De Europese Commissie wijst erop dat het soms jaren duurt vooraleer maatregelen hun effect hebben, maar zegt dat ook de nationale overheden mee verantwoordelijk zijn voor de verkeerde uitgaven.

Bron:http://www.standaard.be/ 5/11/2013

Eigen mening: Ik vind dit een zeer hoog cijfer, ik vind dan ook dat lidstaten beter moeten nadenken en overwegen wat ze waar aan willen uitgeven. En hierdoor vind ik dat er sancties nodig zijn voor de lidstaten die het Europees geld niet juist besteden. Ook op fraude moet er strenger op gereageerd worden. Het probleem ligt dus aan het beleid van vele Europese lidstaten ,dit moet dus zeer dringend veranderen. Maar tevens moet de Europese commissie ook strenger toekijken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th November 2013, 21:55
Jolien.Vissers Jolien.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 86
Ik ben het eens met Laurens dat 6.5 miljard een te grote som geld is om zo maar te verliezen. Maar ik vrees dat dit één van de vele nadelige effecten is van een grote organisatie. Doordat de Europese unie zo'n grote overkoepelende organisatie is, kan er niet altijd voldoende controle worden uitgevoerd. Deze controle kunnen de lidstaten dan weer overnemen maar we zien hier dat er in sommige lidstaten problemen zijn, vooral doordat de regels niet duidelijk zijn. Ik vind het positief dat dit bedrag niet voornamelijk verdwenen is door corruptie en fraude. Natuurlijk zal er hier en daar gefraudeerd zijn en dat moet ook in de toekomst worden vermeden maar we merken dat dit niet het grootste probleem is. De hoeveelheid afspraken en voorwaarden die de EU oplegt zorgen ervoor dat er dus geld verspild wordt. Ik denk dat dit weer ligt aan de grote structuur die EU heeft. Wilt de EU nog groeien en beter omspringen met haar budget zal er volgens mij voornamelijk aan duidelijkheid moeten gewerkt worden. En dit niet alleen op vlak van budgetbeheer, maar ook binnen de organisatie zelf.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.