actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2010, 11:36
Igna.Dergent's Avatar
Igna.Dergent Igna.Dergent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 83
Exclamation Proffen klagen over vervelende "millenniumstudenten"

Proffen klagen over vervelende "millenniumstudenten"

10:43 Carl Devos, professor aan de Universiteit Gent, trekt aan de alarmbel. In een schrijven naar zijn collega's van de Vlaamse universiteiten vraagt hij strenger op te treden tegen het ongepast gedrag van studenten.

Volgens Devos, ook bekend van televisie, wordt hij steeds vaker met laatkomers geconfronteerd. Bovendien zitten heel wat studenten te tetteren of te internetten tijdens de les. "Het is een kwestie van respect", klaagt Devos, voorzitter van de facultaire opleidingscommissie. De man heeft het over "millenniumstudenten".

Peter Thijsen van de Universiteit Antwerpen begrijpt de frustratie van Devos. Hij verwijst naar de volle aula's door de democratisering in het onderwijs en de gebrekkige motivatie van de eerstejaarsstudenten. "Het is makkelijker te laat te komen in een grote aula met 400-500 studenten waar 7-8 ingangen zijn, dan in een kleiner leslokaal met 30 studenten."

De man stoort zich wel niet zo aan de aanwezigheid van computers. Thijssen zegt dat er vroeger ook 4 op een rij of Oxo werd gespeeld.

Bron: Gevonden op het internet op 19 november 2010: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...mstudenten.aspx

Mijn mening:
Ik begrijp dat het niet plezant is als er leerlingen te laat komen. Maar deze studenten komen naar de les, ze willen les volgen en ze doen moeite voor hun opleiding. De proffen zouden eens moeten weten hoeveel studenten er nog in 'hunne nest' liggen...
Het is natuurlijk belangrijk om op tijd te komen, als ze geregeld te laat komen dan moeten ze de student in kwestie daar misschien op aanspreken. Aangezien kot-gangers weinig last kunnen hebben van verkeer of dergerlijke...
De studenten die zitten te internetten, sms'en of twitteren in de les kunnen soms echt nog wel aan het opletten zijn. Maar in een iets minder actieve vorm weliswaar.
Ik begrijp ook wel dat het moeilijk is om op de universiteit enkele uren aan een stuk te moeten luisteren en volgen en massa's informatie te moeten absorberen. Mijn aandacht zou ook al wel eens zoek gaan in z'n docerende, inactieve lessen...
Misschien moeten ze daaruit hun conclusies trekken en de studenten iets meer betrekken bij de lessen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th November 2010, 12:02
Joëlle.Van.den.Mooter Joëlle.Van.den.Mooter is offline
[Joëlle]
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: vlimmeren
Posts: 107
Ik ben dan weer van de mening dat als je niet op tijd naar de les kan komen, je beter helemaal niet komt. Als zoiets getolereerd wordt dan wordt de klassfeer gemakkelijker wat losser en lawaaieriger plus het te laat binnenkomen is een afleiding voor de studenten. Kom op tijd of kom niet. Toch kun je het argument van openbaar vervoer opbrengen, dat zelden of nooit op tijd is. Een uur te vroeg in school aankomen gaat er volgens mij ook over. Ergens is het dus een twijfelgeval zonder directe oplossing.

Tevens is het waar, dat je kan opletten terwijl je babbelt of msnt of twittert, maar het is nog steeds een gebrek aan respect. Ik doe zo'n dingen zelf ook, bijvoorbeeld tekenen tijdens de les, en ik kan nog perfect volgen, maar weet heel goed dat de leerkracht dat door heeft en dat het eigenlijk heel disrespectvol is van mezelf. Ik kan mijn aandacht nu eenmaal geen heel uur bij de les houden, zeker niet als het een gedoceerde les is.
Mijn mening is dus wat verdeeld...

De leerlingen zouden moeten opletten, maar zullen (zeker in zo'n grote aula's) hier niet toe gedwingd kunnen worden.
De te laat komers niet binnenlaten is een optie, doch het is niet fair voor deze die het niet kunnen helpen.
Misschien is een oplossing het buitensturen van bepaalde leerlingen die het meeste en het vaakst storen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th November 2010, 12:17
Joke Valckx Joke Valckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zandhoven
Posts: 14
Ik denk dat het probleem vooral zit in een gebrek aan interactie in de les, of de leerkracht is niet interessant genoeg. Ik ben er vrij zeker van dat ze vroeger niet meer of minder oplette dan nu. Nu valt het gewoon meer op omdat je er met een computer/gsm zit. Als de leerkrachten klagen dat de 'millenniumstudent' niet aandachtig is, is het misschien aan hen om de lessen interessanter te maken.
Ik ken ook het verschil tussen in een grote aula zitten en in een kleine klas. In een kleinere klas let je veel beter op dan in zo'n grote aula. Het probleem hierbij is ook vaak dat je met zo'n grote groep bent dat de docent op de achtergrond verdwijnt. Hij moet dus proberen zoveel mogelijk de aandacht te trekken.
Over het te laat komen kun je je moeilijk uitspreken want zoals Joëlle zegt zijn er altijd mensen die met het openbaar vervoer komen. Ik denk beter wat te laat dan helemaal niet komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.