actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th April 2010, 14:49
Gitte Leenaerts Gitte Leenaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Loenhout
Posts: 112
Regelmatig pak slaag van ouders maakt kinderen agressiever

Regelmatig pak slaag van ouders maakt kinderen agressiever

Jonge kinderen die regelmatig door hun ouders worden geslagen, blijken volgens een Amerikaans onderzoek later vaak agressiever te zijn.

De wetenschappers concludeerden na een studie bij 2.500 Amerikaanse gezinnen dat wanneer kinderen van drie jaar geslagen worden, er vijftig procent meer kans is dat ze twee later agressief gedrag vertonen. Zelfs een lichte tik kan leiden tot meer agressie.

Hoewel het al langer wordt afgeraden om kinderen te slaan, gaf een kwart van de moeders in het onderzoek toe hun kinderen meermaals te hebben geslagen in een maand tijd.
14/04 GVA

Mijn reactie:
Dit lijkt me een logische vaststelling. Agressie roept agressie op. Slagen maakt je onmachtig. Nog harder slagen om het zogezegd af te leren. Deze kinderen zullen zo gefrustreerd geraken dat ze later niet op een gezonde manier met hun gevoelens kunnen omgaan. Anderzijds stel ik mezelf de vraag:
Was de jeugd van vroeger, minder agressief dan nu? Aangezien men nu spreekt van meer agressie, maar men nu tegen het slagen van kinderen is. Wat natuurlijk een heel verschil is met vroeger.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th April 2010, 22:50
Lize Holemans Lize Holemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 69
Net zoals Gitte lijkt dit me heel logisch.
Je wordt voor een heel groot deel gevormd door de opvoeding die je gekregen hebt. Indien je vaak agressief behandeld werd, zal je dit gedrag ook overnemen en later in je eigen leven vaker gaan vertonen. Je beschouwt dit hoogstwaarschijnlijk ook als normaal gedrag, omdat je zelf nooit anders hebt gekend. Jammer genoeg blijft het dan een vicieuze cirkel, waarin kinderen die slaag krijgen van ouders, zelf ouders worden die hun kinderen slaag geven in hun opvoeding. Of net het omgekeerde effect. Je kinderen opvoeden op een manier die je zelf nooit hebt gekend, omdat je niet wilt dat je kinderen hetzelfde meemaken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th April 2010, 09:27
Sepp's Avatar
Sepp Sepp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Leuven
Posts: 37
Citaat:
Orgineel gepost door Gitte Leenaerts
Anderzijds stel ik mezelf de vraag:
Was de jeugd van vroeger, minder agressief dan nu? Aangezien men nu spreekt van meer agressie, maar men nu tegen het slagen van kinderen is. Wat natuurlijk een heel verschil is met vroeger.


Is het dan niet dat kinderen de laatste tijd gewoon meer agressie te zien krijgen op televisie en in videogames? Ik denk dat vroeger de broeksriem of de klets op de billen niet uitzonderlijk was... De tijd dat de leerkracht nog met de liniaal op de vingers mocht tikken en de rector lichte lijfstraffen kon uitdelen heeft naar mijn mening niet tot een agressievere generatie geleid... Wel de overactieve tekenfilms die tegenwoordig op elk uur van de dag beschikbaar zijn en de als maar meer realistisch lijkende gewelddadige videogames waar je punten kan scoren door mensen dood te rijden/schieten/slagen/... Deze games worden alsmaar meer en meer als 'normaal' beschouwd door zowel kinderen als volwassenen...
Agressie van ouders naar kinderen toe is dus naar mijn mening nog iets anders dan een klassieke billenklets of de zogenaamde pedagogische tik... (Broeksriemen en weet ik veel welke andere agressie keur ik duidelijk ook wel af...) Ik geloof niet in een systeem van enkel 'belonen' als een kind iets goed doet, een kind moet ook weten wanneer zijn of haar gedrag niet goedgekeurd kan worden...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd April 2010, 10:49
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 135
Ik vind het moeilijk om hier over te oordelen. We kennen er immers zo bitterweinig van zonder ervaring als ouder of onderzoeker of...
En kunnen ons enkel op onze ervaringen als kind/jongere baseren.
Mij lijkt de link met het verleden interessant en relevant, maar omdat de gehele opvoeding daar anders was, lijkt het mij moeilijk om daar conclusies uit te trekken. Jongeren werden véél stricter opgevoed. Agressie werd vaak écht niet geduld en de jongeren durfden ook niet in opstand komen, omdat ze van jongsaf aan 'klein' werden gehouden.
Met de verschuiving van de opvoeding naar een iets vrijere opvoeding, komen de jongeren sneller in opstand. Wanneer de ouder(s) de controle verliezen en dan over gaan tot geweld, leidt dit naar mijn idee enkel tot frustratie bij de jongere en frustratie leidt tot agressie. Die men deze dagen ook veel meer durft uiten dan vroeger.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 23rd April 2010, 13:33
DeygersEvelien DeygersEvelien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 122
Ik vind dit ook een heel logisch resultaat. Er zijn zoveel meer manieren om conflicten op te lossen en dat moeten kinderen ook leren. Zien slagen of voelen slagen zorgt er ook voor dat die kinderen ook zelf sneller zouden slagen. Dus voor agressie. Maar er is volgens mij een verschil tussen slagen en tikken.

Waar die grens ligt is inderdaad erg vaag. Maar voor mij is een tik de reflexmatige reactie als een kind iets fout doet. Bv. een kindje komt met zijn handje heel dicht bij een heet vuur, dan heb je toch de reflex om even een 'tits' te geven op zijn handje. Op die manier vind ik het raar dat een lichte tik dan ook voor meer agressie zou zorgen. Pedagogen en kinderpsychologen geven overigens aan dat zo'n 'tits' niet veel kwaad kan.

Maar inderdaad, waar hebben de mensen van dit artikel de grens getrokken tussen slagen en tikken. Als die tikken op slagen gaan lijken, kan ik verstaan dat kinderen hiervan ook sneller de neiging gaan krijgen om te slaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.