actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th February 2010, 11:49
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
"Grote kans dat wij ontdekking buitenaards leven nog meemaken"

"Grote kans dat wij ontdekking buitenaards leven nog meemaken"

Astronoom Martin Dominik van de Universiteit van St.Andrews in Schotland denkt dat het niet al te lang meer duurt eer we buitenaards leven ontdekken.

"Ik ben ervan overtuigd dat de huidige generaties een buitengewone kans hebben om nog tijdens hun leven de ontdekking van een buitenaards leven mee te maken", zei hij op de tweedaagse conferentie over buitenaards leven in Londen.

"Er is geen formeel bewijs dat er elders leven is, maar er is een zeer grote kans dat dit het geval is", trad astrobioloog Baruch Blumberg van het Fox Chance Cancer Center in Phildadelphia hem bij.

Ontstaan leven
Astrochemicus Pascale Eherenfreund van de George Washington Universiteit in de VS-hoofdstad wees erop dat het leven op Aarde kan zijn ontstaan door koolstofmolecules en stof uit de interstellaire ruimte. Als da zo is, moeten de primaire bouwstenen van het leven ook aanwezig zijn in andere planetaire stelsels van de Melkweg en andere sterrenstelsels.

Bovendien zijn er al meer dan 400 planeten buiten ons zonnestelsel gevonden en bestaat de mogelijkheid dat er binnen ons eigen stelsel bacteriën zijn in de ondergrond van Mars, op de Jupitermaan Europa of de Saturnusmaan Enceladus.

Sceptici
Andere wetenschappers, zoals Conway Morris van de Universiteit van Cambridge, opperen dan weer dat het ontstaan van leven veel te maken heeft met een samenloop van omstandigheden, die zich niet snel opnieuw zal voordoen. Morris vreest dat wij zelfs helemaal alleen zijn. (belga/sam)


Bron: hln, 26/01/10 18u36
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th February 2010, 13:56
Charlotte Wellens Charlotte Wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 81
Het hele mysterie rond het al dan niet bestaan van buitenaardse wezens heeft me altijd al gefascineerd. Ik zou het dan ook fantastisch vinden, als ik het ontdekken ervan zou mogen meemaken in mijn leven. We weten niet wat er zich allemaal nog afspeelt in de ruimte en dat maakt me telkens weer erg nieuwsgierig. Zouden er andere levende wezens bestaan die net zoals ons leven, hoe zien die levende wezens er dan juist uit, wat heeft ervoor gezorgd dat zij ons nog niet gevonden hebben, hoe hebben zij zich ontwikkeld, ... Zo kan ik blijven doorgaan met vragen te stellen. Spijtig genoeg hebben we daar nog geen antwoord op gekregen, maar dit artikel geeft me toch terug een sprankeltje hoop om ooit wel antwoord te krijgen op mijn vragen. Maar dan moeten we wel echte levende wezens zien te vinden en mogen we het niet houden op 1 of andere bacterie - wat natuurlijk al een begin is en ook een mooie ontdekking!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th February 2010, 19:08
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Langs de ene kant lijkt het me inderdaad ook fascinerend om buitenaards leven te ontdekken, langs de andere kant schrikt het me ook weer wat af... Wat als mensen effectief buitenaards leven ontdekken, gaan ze er dan naartoe? En zouden ze daar de boel dan weer niet gaan verstoren?

Ik heb een beetje schrik dat de mens zich dan weer erg hard zou gaan moeien op die andere planeet (zoals mensen altijd goed kunnen moeien) en dat dan erge gevolgen zou hebben.

Ook vraag ik me af of er wel werkelijk buitenaards leven zou zijn. Zouden ze dat dan al niet ontdekt hebben?

In ieder geval ben ik wel benieuwd naar de toekomst, maar ik hoop dat het wel een mooie toekomst blijft....
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th February 2010, 19:49
Kim Verlooy Kim Verlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2008
Locatie: Olen
Posts: 57
Prachtig, ik kan al niet wachten. Als we kijken naar het aantal planeten lijkt het mij onmogelijk dat er geen ander leven is als het onze. Dat we deze zouden ontdekken tijdens ons leven maakt me wel benieuwd naar het buitenaards leven en doet me weer nadenken over wat voor leven we zouden vinden. Wel durf ik zeggen dat veel mensen die dit lezen zullen denken dat het echt over leven gaat zoals wij het kennen. Hoogstwaarschijnlijk zal het eerste leven dat we in de ruimte aantreffen bestaan uit bacteria of dergelijke. Hoe dan ook, dit zou een geweldige ontdekking zijn.

Citaat:
Ik heb een beetje schrik dat de mens zich dan weer erg hard zou gaan moeien op die andere planeet (zoals mensen altijd goed kunnen moeien) en dat dan erge gevolgen zou hebben.


Ik denk dat we er nog van kunnen verschieten hoe ver gevorderd ander leven zou kunnen zijn als we het ontdekken. Laten we misschien zelfs hopen dat het buitenaards leven zich hier niet zal komen moeien.

Citaat:
Ook vraag ik me af of er wel werkelijk buitenaards leven zou zijn. Zouden ze dat dan al niet ontdekt hebben?


Zoals al gezegd is de kans op buitenaards leven zeer groot. De reden dat we het nog niet gevonden hebben is omdat onze kennis over de ruimte op bepaalde vlakken nog steeds ernstige gaten vertoont. De ruimte is nu eenmaal oneindig groot, het is al moeilijk om je voor te stellen hoe lang een reis naar de maan duurt. Stel je voor dat je nog lichtjaren daar voorbij moet, dat is niet zomaar een reis die we kunnen maken met de huidige technologie. Het nieuws dat men nog leven zou kunnen ontdekken tijdens onze generatie klinkt in mijn oren dan ook als muziek.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.