actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd February 2010, 00:21
Vanhoof.Stef Vanhoof.Stef is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 71
Muziek bevordert communicatie

Muziek bevordert communicatie
22/02/2010 Knack

Een muziekinstrument leren spelen, helpt bij de ontwikkeling van de hersenen van kinderen.

Dat zegt professor Nina Kraus van de Amerikaanse Northwestern Universiteit in Chicago. Haar team heeft ontdekt dat muziek de gevoeligheid van de hersenen voor geluiden, inclusief spraak, verbetert.

"Door muziek te spelen, voeren de hersenen alledaagse taken beter uit zoals lezen en luisteren", legde Kraus uit aan de American Association for the Advancement of Science in het Amerikaanse San Diego.

Volgens Kraus' team reageert het zenuwstelsel op de akoestische klanken van spraak en muziek met een submilliseconde precisie. Wie muzikale vaardigheden heeft, kan die klanken beter en sneller interpreteren.

"Muziek leren spelen helpt kinderen om nuances in de taal beter te interpreteren. Denk maar aan veranderingen in de stem", geeft Kraus als voorbeeld aan. Alle scholen die muziek als vak willen afschaffen om zo geld te besparen, begaan volgens Kraus een grote fout.

Autisme

Een muziekinstrument leren spelen heeft ook voordelen voor kinderen met dyslexie en autisme. Een woordvoerster van de National Autistic Society zei dat veel kinderen met autisme goed reageren op muziek: "Het lijkt erop dat muziek kinderen kan helpen om beter te communiceren met andere mensen. Muziek helpt hen ook te ontspannen en bij het uiten van hun gevoelens."

Het onderzoek heeft ook aangetoond dat een instrument bespelen de automatische verwerking in de hersenstam beïnvloedt. De hersenstam controleert de ademhaling, de hartslag en reageert op complexe geluiden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd February 2010, 13:28
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Muziek bevordert communicatie

Ik vind dat er in de kleuterschool en de lagere school meer lessen muziek moeten worden gegeven. Vooral in de lagere school vond ik dat ik maar heel weinig creatief ben mogen zijn met zang en instrumenten. Het is wetenschappelijk bewezen dat muziek heel goed is voor de ontwikkeling van de hersenen. Kinderen moeten allemaal de kans krijgen om zich muzikaal te ontwikkelen. Dit mag niet enkel via de muziekschool gebeuren want dat is voor veel ouders een te kostelijke zaak. Als je het financieel moeilijk hebt kan je niet meteen een piano, een gitaar of een viool kopen. Als er in de kleuterscholen en lagere scholen enkele eenvoudige instrumenten (bijvoorbeeld Orff-instrumenten) aanwezig zijn, kunnen de kinderen daar op spelen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd February 2010, 15:10
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Eva Thijs
Ik vind dat er in de kleuterschool en de lagere school meer lessen muziek moeten worden gegeven.
Ook in de lerarenopleiding Secundair Onderwijs (cf. keuzemodule 'gitaar' derde jaar)?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th March 2010, 18:27
Nelleke Van Beylen's Avatar
Nelleke Van Beylen Nelleke Van Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 72
Ikzelf heb 10 jaar muziekschool gevolgd. 9 jaar lang speelde ik gitaar en sinds vorig jaar heb ik mijn gitaar niet meer vastgenomen. Ik was content dat ik ervan verlost was!
Muziek in alle jaren van de kleuterschool, lagere school, secundaire school, ... mag echt geen verplichting worden, vind ik. Misschien is een opdeling van een vak waarin muziek een keuzevak is, wel nuttig! Zo kunnen de leerlingen kiezen welk keuzevak hun voorkeur draagt en zich hierin meer verdiepen.
Eerlijk gezegd, na al die jaren muziekschool ben ik er niet bepaald socialer op geworden! En laat het nu net zijn dat “begrijpend lezen”, “een tekst voorlezen” en “luisteren” mijn slechtste vakken waren in de lagere school.
Leerlingen moeten volgens mij zelf de keuze hebben en de kans krijgen om zich muzikaal te ontwikkelen op school.
Hoe kan je nu socialer worden als je de hele dag met een koptelefoon op je hoofd naar muziek zit te luisteren? Ik begrijp dat echt niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.