actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2012, 17:24
J*ll.Verboven J*ll.Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 143
Brussel bant traditionele kerstboom op Grote Markt

Brussel bant traditionele kerstboom op Grote Markt

Bewerkt door: Hanne Adriaen, Karen Van Eyken
13/11/12 - 00u03 Bron: Het Laatste Nieuws


Kerstmarkten Veel Brusselaars zijn niet te spreken over het idee van hun stadsbestuur om de traditionele kerstboom op de Grote Markt te vervangen door een moderne lichtinstallatie. Al 18.300 inwoners hebben de internetpetitie getekend voor het behoud van de échte boom.

De ondertekenaars volgen het protest van gemeenteraadslid Bianca Debaets (CD&V), die zich vorige week boos maakte dat de stad de kerstboom als christelijk symbool weg wilde om andere godsdiensten niet te schofferen. "Na het verbod van varkensvlees in schoolrestaurants en het hernoemen van de kerstmarkt tot Winterpret, laten we nu ook niet nog onze kerstboom afnemen", klinkt het in de petitie.

De stad Brussel ontkent de religieuze motieven. "Met de kerststal erbij zal de boom een waardig symbool zijn van onze culturele traditie", houdt burgemeester Freddy Thielemans (PS) vol. Maar ook de kostprijs van de elektronische kerstboom - 44.680 euro of ruim zes keer meer dan een gewone kerstboom - lokt kritiek uit. "Veel te duur", klinkt het. Het stadsbestuur zegt dat het om sponsorgeld van Electrabel gaat.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/2/Reizen/a...ote-Markt.dhtml

Mening: Dit kan een 'boech'-artikel zijn, maar volgens mij toch ook wel relevant. Door een traditionele kerstboom te vervangen door een moderne lichtinstallatie gaat er een deel van de traditie verloren. Ik vind dan niet dat het volledig om het christelijk symbool gaat maar ook om de sociale traditie er rond. Een kerstboom symboliseert voor mij een koude tijd waar je lekker warm binnen bij je gezin kan zitten.
In het artikel hebben ze het wel over de godsdienstige aspecten van de hele zaak. Ergens kan ik me er in vinden, maar ik denk niet dat het hier volledig om draait. In onze moderne samenleving verandert/moderniseert alles, zo ook de kerstboom, het kan dus evengoed een blikvanger of nieuwigheid van de stad Brussel zijn.
De petitie heeft niet veel uitgehaald, want als ik goed geïnformeerd ben, staat de moderne lichtinstallatie sinds maandag (3 december) op de Grote Markt te Brussel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.