actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2013, 09:25
M*cklin.dekeersmaeker M*cklin.dekeersmaeker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Olen
Posts: 25
Goed nieuws: cacao helpt genezen

Epicatechine, een stof die veel in cacao voorkomt, kan de natuurlijke werking van cortisol herstellen. Cortisol is dan weer een lichaamseigen ontstekingsremmer die bij veel chronische ontstekingsziekten niet meer goed functioneert.

Ons lichaam heeft een eigen ontstekingsremmend mechanisme. Glucocorticoïden, zoals cortisol, beschermen ons lichaam tegen ontstekingen. Nu heeft een wetenschapper van het Maastricht UMC+ ontdekt dat epicatechine een bijzonder gunstig effect heeft op een slecht werkend cortisol.

Bij onder andere COPD, chronische darmontsteking en reumatoïde artritis is de werking van het lichaamseigen cortisol opvallend verminderd. Dat komt omdat er schadelijke zuurstofdeeltjes worden opgehoopt. Flavonoïden zijn antioxidanten die de schadelijke werking kunnen beperken en epicatechine is een flavonoïde die in cacao aanwezig is en die in staat is om de natuurlijke werking van cortisol te herstellen.

Chronische ontstekingsziekte

De bevindingen van wetenschapper Erik Ruijters zijn ondertussen in het tijdschrift Pharmacological Research verschenen. Daaruit blijkt dat epicatechine als antioxidant de hoeveelheid schadelijke zuurstofdeeltjes vermindert en ook de werking van cortisol herstelt.

Nu al krijgen patiënten met een chronische ontstekingsziekte geneesmiddelen met cortisol toegediend. Maar die corticosteroïden zijn niet altijd doeltreffend. Een geneesmiddel op basis van epicatechine en andere flavonoïden zou de werking van corticosteroïden kunnen ondersteunen. Binnenkort is het dus goed mogelijk dat patiënten cacaosupplementen kunnen innemen.

Bron : http://www.knack.be/nieuws/gezondhe...mal-118530.html

Eigen mening : Ik vind het goed dat dat de wetenschappers zich bezighouden met het onderzoeken van deze zaken. Cacao is tenslotte iets dat niet chemisch is. Het is een natuurlijk product en ik denk dat het voor de medische wereld wel een goede ontdekking is omdat patiënten tegenwoordig alleen maar chemische medicatie in hun lichaam krijgen. Ik denk dat deze mensen wel genezen maar ik ken zelf iemand die chronisch ziek is en die veel medicatie moet nemen, maar al die chemische stoffen is ook niet goed voor zijn lichaam. Ik vind dit dus een grote stap in de goede richting want als er nu nog zo'n paar natuurlijke producten met helende krachten worden ontdekt, dan zal medicatie in de toekomst wat gezonder zijn.

Laatst aangepast door M*cklin.dekeersmaeker : 5th December 2013 om 09:34.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.