actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd March 2016, 20:44
Stefan.V*ndeputte Stefan.V*ndeputte is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Beerse
Posts: 84
CO2-uitstoot is sinds de dino’s rondliepen nog nooit zo hoog geweest

Nog nooit eerder in de geschiedenis van de aarde werd er zoveel CO2 uitgestoten als nu. Volgens de Amerikaanse onderzoekers bevinden we ons op dit moment in onbekende wateren.

Mensen stoten op dit moment tien keer sneller CO2 uit dan tijdens elke andere periode in de afgelopen 66 miljoen jaar. Dat zeggen onderzoekers van de University of Hawai’i. Het onderzoek werd gepubliceerd in Nature Geoscience. De onderzoekers onderzochten de chemische en biologische deeltjes in sedimenten van oceanen.

PETM
De wetenschappers bekeken de ontwikkelingen in de Paleocene-Eocene Thermal Maximum (PETM), een periode zo’n 56 miljoen jaar geleden, toen de aarde voor het laatst een enorme klimaatverandering doormaakte. De aarde warmde toen in korte tijd 6 graden op. “Tot dusver dachten we dat tijdens de PETM de meeste CO2 werd uitgestoten in de afgelopen miljoenen jaren,” zegt onderzoeker Richard Zeebe.

“HET IS LASTIG VOORSPELLINGEN TE DOEN OVER DE TOEKOMST OMDAT WE GEEN GOEDE VERGELIJKINGEN MEER HEBBEN MET HET VERLEDEN”

CO2-uitstoot
Maar dat record blijkt nu verbroken te zijn. De snelheid waarmee er tijdens de PETM CO2 werd uitgestoten, blijkt namelijk vele malen kleiner te zijn dan de huidige uitstoot die door mensen wordt veroorzaakt. De meeste CO2 werd in 2014 uitgestoten. 37 miljard ton kwam er dat jaar in de atmosfeer terecht. De onderzoekers schatten de maximale CO2-uitstoot gedurende de PETM op iets minder dan 4 miljard ton. Dat is maar een tiende van wat we op dit moment uitstoten.

Onbekende wateren
Het klimaatsysteem is erg complex, waardoor we niet weten wat de gevolgen zijn van hoge CO2-uitstoot. “Onze uitstoot is ongekend hoog,” zegt Zeebe. “Het is daardoor lastig om voorspellingen te doen over de toekomst. We hebben geen goede vergelijkingen meer met het verleden.” Hierdoor bevinden we ons op dit moment volgens de onderzoekers in onbekende wateren.

Zeebe en zijn collega’s gaan door met het bestuderen van de PETM. Zo willen ze gaan onderzoeken hoe ernstig de verzuring van de oceaan was tijdens de PETM en welke impact dat had op bepaalde organismes. Dit kan meer inzicht geven over wat ons te wachten staat in de toekomst als de aarde blijft opwarmen.

Bron: Scientias.nl http://www.scientias.nl/co2-uitstoo...o-hoog-geweest/

Eigen mening:
Het is denk ik voor niemand een shocker dat we ver over tijd zijn om de CO2-uitstoot terug te draaien.
We hebben in een paar honderd jaar de aardse klok een aantal miljoen jaar terug in de tijd gestuurd.
Het is absoluut beangstigend dat wetenschappers amper weten wat dit betekend.
Ik heb mijn twijfels of dat dit schade is die de mensheid nog kan repareren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th March 2016, 11:27
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
CO2-uitstoot

Net zoals Stefan denk ik dat we tijd genoeg gehad hebben om iets aan de CO2-uitstoot te doen en dat het nu te laat is. Mensen hebben hun comfort altijd belangrijker gevonden dat de natuur en zullen nu de zware prijs moeten betalen. Het is jammer dat diegenen die zich er wel iets van aantrokken, er nu ook de dupe van zullen zijn. Jammer genoeg is dat de wet van het leven. Als je het mij vraagt, is de mens gedoemd om uit te sterven en zal er iets gelijkaardigs gebeuren als miljoenen jaren geleden. Volgens mij zal uiteindelijk elk levend wezen uitsterven en zal het leven na duizenden jaren opnieuw beginnen, wanneer de aarde opnieuw herstelt is. De tijd terugdraaien is niet mogelijk. Als we eerlijk zijn tegen onszelf, kan niemand zeggen dat we het niet wisten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.