actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2010, 10:26
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 95
Vanaf nu online kaarsje branden in Scherpenheuvel

Vanaf nu online kaarsje branden in Scherpenheuvel

Op de vernieuwde website van het bedevaartsoord en de parochie Scherpenheuvel kunnen bezoekers voortaan online een kaarsje laten branden of een boodschap schrijven in het intentieboekje, zo meldt het Laatste Nieuws.

Bezoekers die een kaarsje willen laten branden via de website, kunnen dit voor 3,50 euro. "Precies hetzelfde bedrag als ter plaatse", zegt pastoor Luc Van Hilst.

De webmaster van www.scherpenheuvel.be coördineert in de toekomst alle aanvragen. "We bekijken de aanvragen en verwachten via de bankrekening de betaling", aldus webmaster Guido Nijs. "Eens dit gebeurd is, geven we aan de mensen die de kaarsen aansteken door wanneer de bezoekers de kaars willen laten branden. Onder meer de koster zal hiervoor instaan." (belga/sps)
18/11/10 06u54

Bron: Het Laatste Nieuws
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...penheuvel.dhtml

Eigen mening: Persoonlijk vind ik dat de betekenis van een kaarsje branden helemaal verloren gaat door deze handeling te elektroniseren. Een kaarsje branden doe je zelf of als dit echt niet meer zou kunnen, kan je het laten door door een goede vriend of familielid. Wanneer je echter een kaarsje besteld via een website en door een onbekende laat aansteken, gaat er volgens mij iets van de persoonlijke intentie verloren. Een kaarsje brand je om medeleven aan te tonen voor de situatie van anderen, je gebed wat kracht bij te zetten of gewoon als symbool voor het feit dat je nog gelooft in God. Ik ben wel blij dat het nog gaat over echte kaarsen en niet over een symbolische digitale kaars, zoals ik vermoedde bij het lezen van de titel.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th November 2010, 15:44
veerle.pleysier veerle.pleysier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Sint-Lenaarts
Posts: 43
Net zoals jij denk ik dat er zo deel van de betekenis van een kaars branden zal verloren gaan. Maar ik kan wel begrijpen dat dit voor mensen die er niet meer kunnen geraken of niemand hebben die dit voor hen willen doen. Dit een goede oplossing is en het die mensen zo weer een beetje kracht geeft.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st November 2010, 20:52
Malou Malou is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Weelde
Posts: 92
Deze tradititie gaat tot 100'en jaren terug, en in die jaren zijn er ook altijd invalide mensen geweest, en toen vonden ze daar ook meer persoonlijke oplossingen voor dan 'online bestellen'. Een kaars branden heeft inderdaad een symbolische betekenis door het zelf te doen, dat krijg je niet door het te bestellen zoals een trui bij 3 suisses.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 29th November 2010, 18:48
hanne.woestenborghs hanne.woestenborghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: kasterlee
Posts: 61
Ik ga zeker akkoord met deze meningen hieronder. Voor mensen die het zelf niet meer kunnen of niemand hebben is het gemakkelijk, maar de vraag is dan ook of ze wel beschikken over internet, wat bij de meeste ouderen niet het geval is denk ik. Ik denk dat veel mensen hier gebruik van gaan maken om het zichzelf makkelijk te maken en dan vind ik het geen goede oplossing. Als je er niet geraakt kan je thuis ook een kaarsje branden hoewel het natuurlijk niet hetzelfde is denk ik dat de betekenis waarom je het doet hier toch nog meer naar voor komt dan dat je het iemand anders laat doen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 29th November 2010, 19:37
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 94
Ik vind het zelf ook wel jammer dat de ware betekenis van een kaarsje branden hier verloren gaat.
Je kan inderdaad, zoals hier reeds gezegd, via deze nieuwe methode gemakkelijker een kaarsje 'aansteken'. Toch lijkt dit voor mij toch een puur commerciële zet van de kerk.

En je kan wel stellen dat de ouderen het meestal moeilijker krijgen om nog naar Scherpenheuvel te komen om een kaarsje te branden, maar het zijn inderdaad deze mensen die meestal niet over internet beschikken of hiermee om kunnen gaan.

Laten we voor de verandering de computer geen voorrang geven op oude gebruiken en het kaarsje in Scherpenheuvel zelf aansteken.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 29th November 2010, 22:08
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: België
Posts: 117
Bij het lezen van de titel dacht ik ook onmiddellijk aan een digitale kaars. Ergens vind ik het zelf vrij "nutteloos" om online een echte kaars door iemand anders te laten aansteken ... Maar iedereen is anders en ik kan best geloven dat er mensen blij zijn met deze mogelijkheid. Tegenwoordig zijn er veel oudere mensen die geen familie of vrienden hebben, aan wie ze zoiets kunnen vragen. Zelf zijn ze soms niet meer mobiel om Scherpenheuvel zelf te bezoeken. Zoals Lien al zei, is dit hoogstwaarschijnlijk een slimme zet met een commercieel voordeel, maar is dit dan zo verrassend in deze maatschappij? Uiteindelijk beslist iedereen nog altijd zelf wat hij wel of niet doet met zijn geld... Het is zeer waarschijnlijk dat ze nu meer opbrengsten zullen hebben omdat men meer mensen bereikt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.