actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2015, 17:26
D*mas.VanderEycken D*mas.VanderEycken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: vosselaar
Posts: 36
Kwart Vlaamse vacatures vraagt kennis van het Frans

Bij 24 procent van de vacatures in Vlaanderen moet de sollicitant Frans kennen. Kennis van het Engels is een vereiste bij 18 procent van de Vlaamse vacatures. Dat is zowel voor het Frans als voor het Engels significant meer dan vijf jaar geleden. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Vera Celis (N-VA) opvroeg bij minister van Werk Philippe Muyters (N-VA). "Een vreemde taal beheersen, is steeds meer een troef op de arbeidsmarkt", stelt Celis.
Bedrijven vragen steeds meer dat hun toekomstige werknemers een vreemde taal kennen. Vooral de vraag naar kennis van het Frans en het Engels zit in de lift. Terwijl bedrijven in 2010 nog voor 13,6 procent van het aantal vacatures de kennis van het Frans vroegen, was dat in 2015 al 24,1 procent. Ook voor Engels is er een duidelijke stijging: van 7,8 procent van het aantal vacatures in 2010 naar 18,1 procent in 2015. In absolute getallen is de vraag naar een kennis van het Duits (2 procent), Spaans (0,3 procent) en Italiaans (0,2 procent) weliswaar beperkt, maar ook stijgend.

Merkwaardig is wel dat de kennis van vreemde talen bij de werkzoekenden onveranderd gebleven is. Zo blijkt uit de cijfers dat - onveranderlijk - 35 procent van de werkzoekenden het Frans goed tot zeer goed kent. 47 procent van de werkzoekende zegt een goede kennis van het Engels te hebben en 7 procent heeft een goede kennis van het Duits. 4 procent van de werkzoekenden beheerst de drie genoemde talen.

Ondanks die stijging van de vraag bestaat er volgens minister Muyters op de arbeidsmarkt geen tekort aan medewerkers met een kennis van een vreemde taal. Maar Vera Celis wijst erop dat een goede kennis van een vreemde taal werkzoekenden een sterk voordeel biedt op de arbeidsmarkt. Daarom is het voor haar belangrijk dat zoveel mogelijk opleidingskanalen (onderwijs, VDAB, SYNTRA, private opleidingsaanbieders, ...) taalonderricht aanbieden.

mening: Ik vind dit langs de ene kant wel logisch dat je Frans moet kunnen als je in België werk zoekt. In België wordt namelijk ook Frans gesproken. Zolang je het Frans verstaat en in jou werksector het Frans kan spreken, vind ik het voldoende om aangenomen te worden. Je moet het Frans niet super goed beheersen. Langs de andere kant is het voldoende dat je het Engels redelijk beheerst. Wie kan er de dag van vandaag geen Engels verstaan of spreken? Iedereen verstaat het wel of kan wel wat woorden spreken. Dus ik vind dat Engels beheersen voldoende is, omdat er meer mensen het Engelse zullen verstaan dan het Franse. Maar het is de werkgevers hun recht om het Franse ook te eisen. Als je de job echt graag wil zal je de moeite wel doen om de gevraagde taal te leren. Anders moet je maar iets anders zoeken.

bron: http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onder...het-Frans.dhtml
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th December 2015, 22:00
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Ik vind het voor sommige jobs belangrijk dat sollicitanten de basis kennen van Frans en Engels. Op die manier kunnen zij voldoende hun plan trekken. Ik denk dan vooral aan beroepen zoals chauffeur, maar ook in de verkoop is dit zeer belangrijk. Als je telefoon krijgt in het Frans moet je deze op een correcte manier kunnen beantwoorden.
Het nadeel hieraan is, is dat niet iedereen beschikt over deze basis. Zo is mijn Frans allesbehalve goed. Ik kan mij voorstellen dat het sollicitanten tegenhoud om voor een job te solliciteren waar een basis Frans en Engels vereist is. Als je dit niet goed beheerst zullen deze sollicitanten zich misschien terugtrekken.
Om dit toch aan onderwijs te koppelen, zou ik het graag nog even willen hebben over de start van taal in het onderwijs. Ik ben ervan overtuigd dat als je vroeg begint met taal aan te leren aan leerlingen, dat dit veel vlotter zal gaan. Zij leren taal spelenderwijs aan en op die manier zullen zij het sneller opnemen. Ik denk dat leerlingen meer taalkrachtig zijn als zij de taal vroeg hebben aangeleerd gekregen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.