actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th October 2017, 11:19
Sander.S*eeckx Sander.S*eeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Arendonk
Posts: 67
Zwarte vrouw wordt wit: Dove opnieuw onder vuur voor "racistische" advertentie

Dove krijgt de wind van voren na een Facebook-advertentie waarin een zwarte vrouw haar T-shirt uittrekt en er een blanke vrouw tevoorschijn komt. Racistisch, volgens vele sociale mediagebruikers.

Het cosmeticabedrijf heeft de advertentie inmiddels verwijderd en heeft zich afgelopen weekend verontschuldigd voor het misplaatste spotje. De advertentie "is niet representatief voor de diversiteit van echte schoonheid waar Dove in gelooft", luidt het in een mededeling.


De advertentie was een gif van een zwarte vrouw die haar bruine T-shirt uittrekt. Daarop verscheen er een blanke vrouw, die op haar beurt haar witte T-shirt uittrekt, waarna er weer een gekleurde vrouw tevoorschijn kwam in een iets donkerder blouse.

Die post is dus offline gehaald, maar screenshots van de advertentie circuleren nog steeds op sociale media. Daarin is enkel te zien hoe de zwarte vrouw verandert in een blanke.


Het is niet de eerste keer dat Dove kritiek krijgt voor een advertentie met een racistische ondertoon. In 2011 pakte het bedrijf uit met een 'voor en na'-advertentie met twee gekleurde vrouwen en één blanke. Ook die leidde tot heftige reacties.

Dove, dat eigendom is van Unilever, probeert al meer dan tien jaar een bewuste houding aan te nemen op het vlak van schoonheid. Het bedrijf maakt vaak gebruik van modellen van verschillende leeftijd, gewicht en afkomst.


Bron: 9 oktober 2017 - De Morgen. (https://www.demorgen.be/economie/zw...entie-bf94289b/)

Mening: Ik heb de laatste twee jaar geregeld ervaren dat er dergelijke items in het nieuws komen en vond vaak dat de racistische boodschap die men "offensive" vond eerder vergezocht was. Bijvoorbeeld in de Efteling, vond men de kinderattractie "toast cannibale" te racistisch. (http://www.knack.be/nieuws/wereld/d...mal-725049.html)
Ik vind vaak die bekritiseerde reclamespots of attracties niet bepaald racistisch, grotendeels omdat ze volgens mij nooit met de intentie gemaakt zijn om racistisch te zijn. Dat vind ik een belangrijke factor opdat het ik het "offensive" vind zoals de vele mensen de spot van Dove offensive vonden.
Toen ik de spot van Dove zag schoot ik echter zelfs in de lach omdat ik meteen inzag hoe het overkwam. Het feit dat de vrouwen met donkerdere huidskleren donkerdere t-shirts aanhadden, deed het bij mij onbewust lijken of de zwarte vrouwen vuile(re) kleren aanhadden. Dit draagt inderdaad bij aan een hokjesdenken tegenover zwarten waardoor ik achter de vernoemde klachten sta. De spot verwijderen was noodzakelijk.
Dat gezegd, sta ik ervan verbaasd dat niemand in het hele productieproces van die spot er bij heeft stilgestaan wat consumenten zien als ze de spot bekijken. Ze hadden bijvoorbeeld elke vrouw een witte t-shirt kunnen laten dragen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th October 2017, 12:29
ARNE.W*LLEMS ARNE.W*LLEMS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Grobbendonk
Posts: 73
Ik ben mij er wel van bewust dat racisme wel degelijk een probleem is. Dat probleem moet hoe dan ook worden aangepakt. Alle mensen zijn gelijk en dienen ook zo behandeld te worden, ongeacht hun huidskleur of cultuur.
Ik vind echter dat het woord 'racisme' een erg goedkoop woord is geworden. Wat eigenlijk op een problematiek zou moeten duiden, is vervallen tot een alledaags woord dat als excuus gebruikt wordt wanneer er een conflict is tussen verschillende culturen. Het is een trend geworden om alles wat nog maar een klein beetje 'offensive' zou kunnen zijn en elk meningsverschil dat er tussen verschillende culturen is, af te schrijven als racisme. Ik heb mijn uiterste best gedaan en ik zie de link tussen racisme en deze post echt niet. De spot van Dove duidt niet op verschillen, maar wil net tonen dat àlle vrouwen knap zijn, ongeacht hun huidskleur. Het zijn net de mensen die naar de spot kijken die bevooroordeeld zijn en elke verwijzing naar cultuurverschillen uitvergroten en benoemen als racisme.
Ik verwijs dan ook naar de getuigenis van de vrouw waar de hele mediastorm rond draait. Zij stelt letterlijk: "ik ben trots dat ik als Afro-Amerikaanse vrouw mijn zussen kan vertegenwoordigen in een spot van een wereldberoemde multinational. Ik ben geen slachtoffer en er is geen sprake van racisme." https://www.theguardian.com/comment...ad-not-a-victim
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.