actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th October 2017, 17:25
Andres.V*nlandewyck Andres.V*nlandewyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Wijnegem
Posts: 30
Donna Karan verdedigt Weinstein

Volledige titel: Donna Karan verdedigt Weinstein: ' Vrouwen die zich uitdagend kleden vragen om problemen'

‘Hebben die vrouwen hier niet zelf om gevraagd?’ Dat vraagt modeontwerpster Donna Karan zich af in de nasleep van het Weinstein-schandaal. Ze vindt dat vrouwen die zich ‘sensueel en seksueel’ opstellen zelf ook problemen zoeken.

Modeontwerpster Donna Karan is de eerste, en voorlopig de enige, die Hollywoodproducent Harvey Weinstein publiekelijk verdedigd heeft. Weinstein, die jarenlang grote Hollywoodfilms produceerde, moest zondag opstappen bij zijn eigen bedrijf, The Weinstein Company. Die beslissing viel nadat The New York Times een artikel publiceerde over jarenlang seksuele intimidatie van jonge actrices.

The Daily Mail interviewde Donna Karan op de rode loper van de CinéFashion Film Awards. Daar verdedigde de modeontwerpster Weinstein vurig. Karan is bevriend met Weinstein en ze noemde de Hollywoodmogol en zijn vrouw ‘wonderlijke mensen’.

De medeoprichtster van het modemerk DKNY suggereerde vervolgens dat de schuld ook deels bij de slachtoffers ligt. ‘We moeten eerst en vooral naar onszelf kijken’, zei ze. ‘In deze wereld worden vrouwen niet altijd goed behandeld. Zeker landen als in Haïti, waar ik vaak werk, in Afrika of in andere ontwikkelingslanden is het leven bikkelhard voor vrouwen. Dat moeten we ook durven te zeggen. Anderzijds’, zo vervolgt ze, ‘stel ik me vragen over hoe we onszelf, als vrouwen, soms presenteren. Wat willen we eigenlijk? Vragen we er zelf niet om door onze sensualiteit en seksualiteit zo openlijk te tonen? Vrouwen die zich uitdagend kleden, vragen om problemen.’

Nadat het op sociale media vernietigende reacties op Karans uitlatingen regende, probeerde Karan haar eigen uitlatingen alsnog te relativeren en zichzelf ervan te distantiëren. ‘Seksuele intimidatie is onaanvaardbaar’, zei ze later.

Ondertussen zijn er steeds meer Hollywoodsterren die het gedrag van Weinstein publiekelijk veroordelen. Zo noemde George Clooney Weinsteins daden ‘onverdedigbaar’. Kate Winslet vindt zijn gedrag ‘walgelijk’. Ze moet wel toegeven dat er al jaren verhalen over Weinstein circuleerden. ‘Ik had gehoopt dat het verzonnen geruchten waren’, zegt ze, ‘misschien zijn we allemaal te naïef geweest.’ Ook Lena Dunham, Patricia Arquette en Mark Ruffalo bekritiseerden Weinsteins gedrag op Twitter.

Een oud-journaliste van The New York Times zegt ook dat een artikel van haar over kwestie in 2004 is tegengehouden onder meer onder druk de acteurs Matt Damon en Russel Crowe. Het bedrijf van Weinstein was toen een grote adverteerder van de krant. The New York Times ontkent dat passages onder druk van adverteerders zouden zijn geschrapt. De journaliste zou maar één getuigenis off-the-record heben gehad.

Bron
De Standaard - 10/10/2017 - 10:34
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171010_03123118

Mening
Eerst en vooral zou ik graag willen zeggen dat ik van mening ben dat wat een vrouw ook draagt, ze nooit vraagt voor seksuele intimidatie of op eender welke manier lastig gevallen te worden. De schuld ligt in mijn ogen altijd bij degene die de actie heeft ondernomen en niet bij de zogenaamde "uitdagende vrouw die erom gevraagd heeft". Hoewel er een percentage mensen is die daar anders over denken. Weinstein is een tragisch voorbeeld van een man die, gedreven door zijn lusten, zijn macht als producer over de jonge actrices misbruikt heeft voor zijn eigen genot. Alhoewel ik het volledig oneens ben met Donna Karan kaart ze wel een probleem aan. Los van het gegeven of vrouwen er nu zelf voor vragen of niet, zorgt, in mijn ogen, het feit dat vrouwen uitdagende en onthullende kleding dragen, niet perse voor het willen seksueel geïntimideerd worden maar wel voor een stimulans in het stereotiep van de objectificatie van de vrouw door een bepaald deel van de bevolking, waar ik zelf ook tegen ben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.