actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th May 2014, 14:12
A*nelien.Vermijlen A*nelien.Vermijlen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 91
Tol op vrachtwagens moet 700 miljoen opbrengen

België schat de opbrengst van een tolsysteem voor vrachtwagens op 700 tot 800 miljoen euro per jaar. Dat staat in een persbericht van het Oostenrijkse bouwconcern Strabag, een van de partners van het Sky-Ways consortium dat de concessie binnenhaalde.
Tegen 2016 wil ons land een tolsysteem voor vrachtwagens invoeren. Vlaanderen, Brussel en Wallonië richten daarvoor samen de intergewestelijke instelling Viapas op. Die moet een tolsysteem voor vrachtwagens uitwerken.

De gewesten hadden vorig jaar vijf consortia van bedrijven geselecteerd die konden meedingen naar het contract voor het ontwerp, de bouw, de financiering, het onderhoud en de uitbating van het Viapas-tolsysteem.

De concessie is nu toegekend aan het Sky-Ways consortium waarvan naast Strabag ook onder meer Deutsche Telekom en Belgacom deel uitmaken, aldus het persbericht van Strabag. Belgacom zal mee instaan voor telecommunicatie en diensten voor datacentra.

Volgens de huidige planning zou de tolheffing voor vrachtwagens vanaf 2016 operationeel zijn. Voor Brigitte Grouwels (CD&V) is dit de voorbode van een kilometerheffing voor alle wegvervoer.

Bron: De Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140506_01094034
Mening: Tegenwoordig vind je op de Belgische autostrades veel te veel buitenlandse vrachtwagens. Dit is logisch omdat er in bijvoorbeeld Frankrijk of Duitsland betaald moet worden om de wegen te gebruiken. Bij ons is dit niet maar dit zou wel moeten. Het zou niet alleen een groot fileprobleem oplossen maar ook de autostrades zullen er veiliger door worden. Met de opbrengsten van de tol kunnen we de autostrades ook blijven onderhouden. Dit scheelt een grote kost in onze eigen belastingen want nu betalen enkel de Belgen voor de autostrades die tenslotte ook door al deze buitenlandse vrachtwagens gebruikt worden.

Laatst aangepast door A*nelien.Vermijlen : 6th May 2014 om 14:16.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th May 2014, 16:06
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
Ik ga volledig akkoord met Annelien. Maar men moet uiteraard wel iets gaan doen met de inkomsten, want vele autosnelwegen liggen er maar zielig bij.

Wat ik niet snap: waarom ontsnappen de buitenlandse auto's aan deze maatregel? Je ziet ook zo vaak bestelwagens, zullen zij ook tol moeten betalen? En buitenlandse autocars?

Volgens mij is het vrij simpel: de Belgen betalen belastingen om op de Belgische wegen te mogen rijden en ALLE buitenlandse voertuigen (dus uiteraard vrachtwagens, maar ook auto's, bestelwagens en autocars) betalen tol. Zo gaat het er in heel wat andere landen toch ook aan toe?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th May 2014, 16:27
g*elle.jansen g*elle.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 100
Hier zal inderdaad effectief iets aan moeten gedaan worden. Iedereen denkt in onze samenleving vaak alleen nog maar aan zichzelf. Dit is natuurlijk niet goed voor onze medemens. Ook de buitenlanders denken er zo over: als het in België toch gratis is, waarom nemen we die autostrade dan niet? Daar moeten wij niet betalen en wij kunnen er van profiteren. Ik wil niet te kort door de bocht gaan want ik denk dat dit niet door iedere buitenlander/Belg zo bekeken wordt. Ik denk dat het gewoon noodzakelijk wordt dat men in elk land hetzelfde gaat doen. Men moet aan dezelfde lijn trekken. Als het daar zo is, waarom hier dan niet?! De belgen betalen belastingen, de buitenlanders tol en er kan hopelijk al iets veranderen aan de kwaliteit van onze wegen. Ik zeg duidelijk 'hopelijk' omdat ik hoop dat er dan ook effectief iets met de inkomsten gaat gebeuren. Ik ben benieuwd naar het resultaat van deze zaak. Of dat er effectief iets aan de fileproblemen of kwaliteit gaat veranderen, blijft voor mij een heel vage kwestie.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th May 2014, 16:58
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Antwerp
Posts: 82
Het lijkt mij dat mensen niet goed geïnformeerd zijn in de kwestie 'gratis doorgang' in België.
Vrachtwagenchauffeurs kunnen niet zomaar vracht vervoeren doorheen de Belgische verkeersinfrastructuur. Ze betalen hiervoor reeds een bijdrage (zie http://www.vlaanderen.be/nl/mobilit...or-vrachtwagens) die dan een dag, een week, een maand of een jaar geldig is - voor Belgen is het telkens 1 jaar geldig.
Het zijn in sommige gevallen bedragen om U tegen te zeggen. Ze zijn afhankelijk van onder andere het gewicht, het aantal assen, ... .

Toch liggen de wegen er enorm beroerd uit. Ik denk dat het een zekere samenloop is van verschillende omstandigheden. Wie weet hebben de toenmalige aannemers het geld aangenomen om dan zoveel mogelijk geld in eigen zak te steken door middel van goedkopere middelen en/of onderaannemers in te schakelen.
Het toenemende verkeerd op de openbare weg gaat ook niet helpen om de baan te onderhouden. In Frankrijk zijn de wegdekken glad en proper dankzij het 'Télépéage'-systeem, een tolsysteem dat men wellicht wil toepassen in België in zekere vorm. Het zal in ieder geval meer geld opbrengen dan het huidige 'Eurovignet'.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.